Vakken
Methodeoverzicht
Vak-/vormingsgebied | Methodes, Materiaal, Specifieke werkwijzen |
---|---|
LEERGEBIED OVERSTIJGEND | |
| Onderbouw
Midden-/bovenbouw
|
LEERGEBIED SPECIFIEK | |
NEDERLANDS
| Onderbouw
Middenbouw
Bovenbouw
|
ENGELS | Bovenbouw
|
REKENEN/WISK.
| Onderbouw
Middenbouw
Bovenbouw
|
ORIËNTATIE OP JEZELF EN DE WERELD
| Onderbouw
Midden-/bovenbouw
|
KUNSTZINNIGE ORIËNTATIE
| Onderbouw
Midden-/bovenbouw
|
BEWEGINGSONDERWIJS | Onderbouw
Midden-/bovenbouw
|
Onderwijs op de Tine Marcusschool wordt vormgegeven volgens het actieve directe instructie model (ADIM).
Projecten
Twee keer per jaar werkt de gehele school gedurende een bepaalde periode aan een gezamenlijk thema in de vorm van een project. Tijdens de eerste projectweek staat de Kinderboekenweek centraal. De tweede projectweek heeft een wisselend thema.
Bewegingsonderwijs
De gezonde school
Sinds mei 2020 is de Tine Marcusschool een gezonde school met het vignet sport en bewegen. Als school vinden wij het belangrijk dat leerlingen voldoende in aanraking komen met sport en bewegen. Daarnaast willen we leerlingen laten zien hoe leuk sport en bewegen is.
Groep 1/2
Op Tine Marcusschool wordt twee keer per week 30 minuten bewegingsonderwijs gegeven in het speellokaal door de eigen groepsleerkracht. Daarnaast wordt er twee keer per week 45 minuten bewegingsonderwijs gegeven door de vakleerkracht bewegingsonderwijs in de grote gymzaal. De groepen 1 en 2 komen daarmee op 2,5 uur bewegingsonderwijs per week.
Groep 3 t/m 8
Op Tine Marcusschool wordt twee keer per week 45 minuten bewegingsonderwijs gegeven aan de groepen 3 t/m 8 in de grote gymzaal of op het veld dichtbij de school. De groepen 3 t/m 8 komen daarmee op 1,5 uur bewegingsonderwijs per week.
Gymafspraken
Kinderen dragen sportkleding; T-shirt met korte mouwen, korte broek. Het dragen van sportschoenen is gewenst om voeten te beschermen bij het springen. Sieraden zoals ringen, oorbellen, armbanden, kettingen, horloges, etc. gaan af. Lange haren worden vastgemaakt met een haarelastiekje. Over eventuele brillen worden individuele afspraken gemaakt.
Groepen 1/2 kleden zich samen om in één kleedkamer. De groepen 3 t/m 8 kleden zich gescheiden om. Vanaf groep 5 gaan de leerlingen na de gymles douchen. Een handdoek meenemen hoort er ook bij. Haren kunnen worden droog gehouden door een douchemuts te gebruiken. We hopen hiermee leerlingen te leren goed voor hun lichaam en hun persoonlijke hygiëne te zorgen. Mochten leerlingen uit de groepen 3 en 4 ook willen douchen, dan kan dit in overleg met de leerkracht. Vanaf groep 5 is het verplicht.
Mocht een kind niet kunnen en/of mogen gymmen, dan graag een bericht via Social Schools naar de vakleerkracht en groepsleerkracht. De kinderen die niet mee kunnen en/of mogen doen kunnen tijdens de gymles helpen door andere rollen en/of taken te vervullen.
Special Sport Heroes
Sport Heroes is een sportstimuleringsprogramma voor leerlingen in het speciaal onderwijs in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar. Met dit programma laten we zoveel mogelijk leerlingen zien en vooral ervaren hoe leuk sport en bewegen kan zijn. Dit doen we door een uitgebreid programma aan te bieden tijdens de lessen bewegingsonderwijs, waarin de gewenste sporten fasegewijs worden aangeboden. Vanuit verschillende sportverenigingen nodigen wij trainers uit om dit aanbod te verzorgen, ondersteund door onze vakleerkracht. Met deze lessen hopen wij leerlingen zo enthousiast te maken, dat ze uiteindelijk lid worden van een sportvereniging.
Special Healthy Heroes
Healthy Heroes is een leefstijlstimuleringsprogramma voor leerlingen in het speciaal onderwijs in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar. Met dit programma laten we zoveel mogelijk leerlingen zien en vooral ervaren hoe leuk een gezonde leefstijl kan zijn. Dit doen we door diverse activiteiten aan te bieden tijdens het schooljaar zoals bijvoorbeeld tuinieren in de schooltuinen of de eigen moestuin en koken in de keuken. We nodigen experts uit om dit aanbod te verzorgen, ondersteund door onze leerkrachten. Met deze lessen hopen wij leerlingen zo enthousiast te maken, dat ze leren om bewust een keuze te maken in wat je eet en het positieve effect van hun keuzes te ervaren.
Logopedie op school
Op de Tine Marcusschool zijn meerdere logopedisten werkzaam. De logopedisten werken individueel met leerlingen, maar ook in groepjes of samen met de leerkracht in de klas.
In onderstaand schema is weergegeven hoe de logopedie per groep is ingericht.
Groep | Logopediebehandeling | Groepslessen |
---|---|---|
1-2 | Individueel en in een tweetal en aansluiten bij het werken aan tafel in de klas | Woordenschat, Spraakwaterval, fonologisch bewustzijn |
3 | Individueel en/of in een tweetal | Woordenschat en Spraakwaterval |
4-5 | Individueel of in een tweetal | Woordenschat en Spraakwaterval Groep 5: verhaalopbouw |
6-7-8 | In een groepje, soms individueel | Woordenschat en debatteren |
7-8 | In een groepje, soms individueel | Woordenschat en Spraakwaterval |
Bij de groepslessen gericht op de woordenschat werken we met de methode: Met Woorden in de Weer.
Bij de groepslessen Spraakwaterval wordt er gewerkt aan het vergroten van communicatieve en sociaal-emotionele vaardigheden.
Activiteiten
Verlengde schooldag
Doe mee met Vrolijk Samen Doen!
Ieder kind verdient het om het beste uit zichzelf te halen. Laat jouw kind zijn talent ontdekken! Met de VSD kan je kind via gratis activiteiten na school kennis maken met sport, natuur, kunst, cultuur en techniek.
Elke periode worden er verschillende activiteiten aangeboden. Wil je jouw kind aanmelden voor de VSD? Dat kan! Bekijk de activiteiten op je school en meld je kind gratis aan.
Schoolreis en schoolkamp
Elk schooljaar organiseert de school een schoolreis voor iedere groep. Meestal gaan meerdere groepen gezamenlijk op reis. De eindgroepen (schoolverlaters) hebben een meerdaagse schoolreis, het schoolkamp. De overige groepen gaan één dag. De bestemming kan jaarlijks wisselen. Ouders worden hierover vroegtijdig geïnformeerd.
Het schoolkamp vindt plaats aan het begin van het schooljaar. De schoolreizen aan het eind van het schooljaar.
Voor het schoolkamp vragen wij een aparte vrijwillige bijdrage van de ouders. Hiertoe ontvangen ouders, voorafgaand aan het schoolkamp, een verzoek om het geldbedrag contant op school te betalen of over te maken.
Feesten en Vieringen
Het is op de Tine Marcusschool gebruikelijk dat aan een aantal feestdagen aandacht wordt besteed. Met Sint-Maarten is er een optocht van de kinderen met hun zelfgemaakte lampions door de school. Sinterklaas wordt gezamenlijk ontvangen en daarna wordt het feest in de afzonderlijke groepen gevierd. Met Kerst worden jaarlijks verschillende activiteiten georganiseerd. We geven aandacht aan de Ramadan en staan stil bij het Suikerfeest. Pasen wordt meestal in de groepen gevierd. Ouders die uit geloofsovertuiging bezwaar hebben dat hun kind deelneemt aan één van bovengenoemde vieringen, kunnen dit kenbaar maken aan de leerkracht. Indien nodig wordt er dan in overleg met ouders/verzorgers een andere activiteit georganiseerd. Als u een ander geloof aanhangt zijn wij uiteraard bereid om mee te denken hoe wij als school daaraan invulling kunnen geven.
Verjaardagen
Kinderen die jarig zijn, zetten we natuurlijk graag in het zonnetje. Veel kinderen brengen een traktatie mee. Dat vinden we erg leuk! We stimuleren het uitdelen van gezonde traktaties bijvoorbeeld met groente of fruit voor kinderen en leraren. Er zijn ontzettend veel leuke, originele ideeën voor gezonde traktaties te vinden, bijvoorbeeld op internet. Het hoeft echt geen enorm kunstwerk te zijn. Traktaties zijn fijn, houd ze klein!
Tip: kijk op www.gezondtrakteren.nl of www.voedingscentrum.nl/trakteren voor lekkere inspiratie!
Excursies
De mogelijkheid bestaat dat een groep een excursie maakt naar aanleiding van een onderwerp dat in de groep ter sprake is geweest bij IPC. Ook worden er in het kader van cultuureducatie uitstapjes gemaakt.
Sportdag en sportuitwisseling
Aan het begin en eind van het schooljaar wordt er voor de gehele school een sport- en speldag georganiseerd. Aan het begin van het jaar is dit de afsluiting van de Gouden Weken, aan het eind van het jaar sportieve activiteiten tijdens meesters- en juffendag. Daarnaast vinden in Groningen in de loop van het schooljaar voor de midden- en bovenbouw nog een aantal sportactiviteiten plaats. Dit gebeurt in samenwerking met de andere scholen in de wijk Beijum. Ook tijdens de Koningspelen vinden er sportieve spellen plaats.
Schooltuin
De kleuters krijgen twee tot vier keer per jaar les in de schooltuin. Een aantal kinderen uit de middenbouw gaat met regelmaat in de periode half april tot de herfstvakantie naar de schooltuin. In de bovenbouw hebben de leerlingen allemaal een moestuintje op de schooltuinen.
De schooltuinen liggen vlak bij de Tine Marcusschool op ongeveer vijf minuten lopen. Denkt u eraan om uw kind extra kleding en laarzen mee te geven als hij/ zij naar de schooltuin gaat. De leerkracht informeert u over de data.