Kwaliteitszorg
Kentalis werkt planmatig aan kwaliteit op het niveau van de groep, de afdeling en de gehele organisatie.
Op groepsniveau worden de leerresultaten geanalyseerd en acties op basis van de analyse afgesproken en uitgevoerd. Ook de uitkomsten van de Monitor sociale veiligheid worden op groepsniveau geanalyseerd en kunnen leiden tot nieuwe afspraken en/of aanpassingen binnen het gebouw of het schoolplein.
We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2022-2023 zijn er maatregelen genomen die in 2023-2024 zijn uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.
Maatregel | Wat is bereikt |
-Zoeken naar een passende didactiek/methodiek voor CMB leerlingen en scholing hierin voor het team om de deskundigheid van het team op dit gebied te vergroten. | Het team gaat zich in kleine werkgroepen professionaliseren op verschillende gebieden die betrekking hebben op het geven en verbeteren van onderwijs aan CMB leerlingen. |
-Verdere implementatie Triple C en ankergestuurd werken. Continueren van Triple C coach voor één dag per week. | -In alle groepen wordt gewerkt met Triple C. Ankergestuurd werken is geborgd in het onderwijsprogramma. -Er is een Triple C coach aangesteld voor twee dagen per week. |
-Scholing NGT voor het hele team. | -De eerste groep medewerkers heeft de NGT scholing op B1 niveau voltooid. Een tweede groep is in oktober 2023 gestart met deze scholing. |
-Herzien van leerlijnen en leerroutes (in samenwerking met Kentalis CMB scholen). | -De ontwikkelen van beter passende leerlijnen en leerroutes door Kentalis projectgroep waarin alle CMB scholen vertegenwoordigd zijn is afgerond. Het team is geschoold in het gebruik van de nieuwe leerlijnen en leerroutes. |
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, deze resultaten noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Voor de CMB zijn dit vooral observaties en waar mogelijk methodegebonden toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.
Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, taal, spelling en rekenen
Schooljaar 2023-2024 haalt de leerling (n = 1) uit leerjaar 5 met profiel 4 de ambities voor alle boven genoemde vakken. De leerlingen (n = 3) uit leerjaar 5 met profiel 3 halen de ambities wel voor mondelinge taal, lezen en rekenen maar niet voor NGT. Schooljaar 2023-2024 zaten er geen leerlingen met profiel 2 (UP2) in leerjaar 5
Schooljaar 2023-2024 halen de leerlingen (n = 2) uit leerjaar 8 met profiel 4 de ambities voor alle vakken. De leerling (n = 1) uit leerjaar 8 met profiel 2 haalt de ambities wel voor lezen maar niet voor mondelinge taal, NGT en rekenen. Schooljaar 2023-2024 waren er geen leerlingen met profiel 3 (UP3) in leerjaar 8.
Opbrengsten zelfredzaamheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren
Schooljaar 2023-2024 halen de leerlingen (n=3) met profiel 3 uit leerjaar 5 de ambities voor leren leren wel. De ambities voor sociale en emotionele ontwikkeling en redzaamheid worden niet gehaald. De leerling (n=1) met profiel 4 uit leerjaar 5 behaalt de ambities voor sociale en emotionele ontwikkeling, leren leren en redzaamheid. De leerling (n = 1) uit leerjaar 8 met profiel 2 haalt de ambities voor sociale en emotionele ontwikkeling, leren leren en redzaamheid De leerlingen (n = 2) uit leerjaar 8 met profiel 4 halen de ambities ook.
Opbrengsten sociale veiligheid
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Onze ambitie is dat meer dan 90 procent van de leerlingen zich veilig voelt. Schooljaar 2023-2024 geeft 91% van de leerlingen aan dat zij zich veilig voelen op school. Hiermee is de ambitie behaald.
Overgang naar een andere school
Schooljaar 2023-2024 zijn tien leerlingen uitgestroomd: twee leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 van het speciaal onderwijs naar een andere school gaat. Acht leerlingen zijn aan het eind van groep 8 naar het VSO uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.
Informatie over eind uitstroom
Eind uitstroom speciaal onderwijs: Leerlingen die na groep 8 uitstroomden gingen naar:
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
Voortgezet speciaal onderwijs VSO-dagbesteding VSO arbeid/praktijkgericht onderwijs |
2 5 |
4 1 |
4 4 |
Totaal aantal leerlingen dat eind groep 8 is uitgestroomd | 7 | 5 | 8 |
De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor is vastgesteld, wordt wel behaald (100 procent).
Informatie over tussentijdse uitstroom
Tussentijdse uitstroom speciaal onderwijs, leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar:
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
Speciaal onderwijs SO cluster 2 SO cluster 3 SO cluster 4 |
2 1 0 |
0 2 0 |
0 1 0 |
Overige bestemmingen Zorg/behandeling zonder onderwijs Buitenland Anders, namelijk.. Onbekend |
0 1 0 0 |
1 0 0 0 |
0 1 0 0 |
Totaal aantal leerlingen dat tussentijds is uitgestroomd | 4 | 3 | 2 |
Uitstroom speciaal onderwijs
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
Totaal aantal uitgestroomde leerlingen (tussentijds en eind groep 8) | 11 | 8 | 10 |
Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Ouders sluiten jaarlijks aan bij de evaluatie van het ontwikkelingsperspectief. Daarnaast sluiten ouders aan bij de voortgangsgesprekken. Samen wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is.
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten, houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging.
Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2021-2022
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 10 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 0 leerling |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde bestemmingsniveau bevindt | 1 leerlingen |
Van 10 leerlingen die in 2021-2022 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten, 10 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Medewerkersonderzoek
In november 2022 is voor alle medewerkers van Kentalis in het feedbackplatvorm Effectory, een medewerkers-onderzoek uitgezet.
De respons op de school Signis CMB SO/VSO is 77.8 % (28/36) De school krijgt daardoor een betrouwbaar beeld over hoe het team Kentalis beoordeeld als werkgever.
Ouderervaringenonderzoek
In februari 2020 is in het kwaliteitszorgsysteem WMK een Vragenlijst Ouderervaringen afgenomen.
De respons op de vragenlijst is 35% Daarmee is het responspercentage voldoende, daardoor krijgt de school een goed beeld van haar kwaliteit.
Ouders geven onze afdeling het rapportcijfer 8,1.
Audit of inspectie
Onze school levert basiskwaliteit gelet op het toezichtkader van de Inspectie van het Onderwijs. Op 7 december 2023 beoordeelde de inspectie dat Kentalis Signis SO-CMB voldoet aan de basiskwaliteit.
Uit het inspectie rapport: ‘De schoolleiding en het team hebben duidelijk voor ogen op welke wijze zij onderwijs aan de leerlingen willen bieden. De schoolleiding neemt daarin het voortouw en stelt prioriteiten voor verbeteringen. Daarnaast is het pedagogisch handelen van de leraren en onderwijsassistenten op orde. Uit de lesobservaties blijkt dat in alle lessen een positief pedagogisch klimaat heerst. Leerlingen worden
consequent positief bejegend en krijgen regelmatig complimenten voor hun inzet en hun gedrag. Hiermee creëren de leraren en onderwijsassistenten een belangrijke voorwaarde om tot leren te komen.’
De inspectie heeft herstelopdrachten gegeven op het gebied van didactiek, burgerschap en de leerlijn NGT. Hoe wij hiermee aan de slag gaan is uitgewerkt in de volgende paragraaf ‘Maatregelen’.
Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2024-2025:
- Didactische vaardigheden op het gebied van onderwijs aan CMB leerlingen verder ontwikkelen door middel van scholing op maat voor het team.
-Invoeren en gebruiken van de nieuwe leerlijnen en leerroutes voor alle vakgebieden welke beter afgestemd zijn op de CMB doelgroep.
-Medewerkers volgen scholing in NGT vaardigheid op B1 niveau.
-Verder ontwikkelen van het burgerschapsonderwijs.