Onze school

Inleiding

Schooljaar 2024-2025.

Beste ouder of verzorger,

Bij Kentalis Signis SO-CMB geven wij onderwijs aan leerlingen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) in Amsterdam. Onze leerlingen komen uit Noord-Holland, Zuid-Holland (boven Leiden), Utrecht en zuidelijk Flevoland. We gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind. We vinden het belangrijk dat uw kind zich thuis voelt bij ons op school. We willen ook dat uw kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Een goede samenwerking met ouders is dan ook waardevol voor ons.

In deze schoolgids leest u meer over onze manier van werken en onze visie. We zetten ook een aantal praktische onderwerpen op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad.

Esther de Kluijver, afdelingsdirecteur Kentalis Signis SO-CMB en VSO-CMB

 

Kom kennismaken
Wilt u kennismaken met onze school? U bent van harte welkom. De intern begeleider en gedragskundige vertellen u graag meer over de school en geven een rondleiding. U kunt hiervoor een afspraak maken met de gedragskundige.

T: (020)6132801

E: signis-cmb-info@kentalis.nl

 

Een arrangement aanvragen
Om uw kind in te schrijven voor speciaal onderwijs, heeft hij of zij een onderwijsarrangement nodig. Het arrangement bepaalt welke vorm van onderwijs en begeleiding uw kind krijgt. U kunt het arrangement aanvragen via Aanmelden onderwijs | Kentalis

T: 088-1013800

E: aanmeldingonderwijs@kentalis.nl.

De trajectbegeleider van het aanmeldpunt kijkt samen met u wat uw kind nodig heeft en geeft een advies. Dit gaat naar de Commissie van Onderzoek (CvO). De CvO beoordeelt de aanvraag en beslist of uw kind het onderwijsarrangement wel of niet krijgt. Als uw kind het onderwijsarrangement heeft gekregen kunt u uw kind inschrijven op onze school. 

 

Ons adres

U vindt onze school op het volgende adres:

Kentalis Signis speciaal onderwijs voor kinderen met CMB.

Herman de Manstraat 1

1064 BX Amsterdam

T: (020)6132801

E: signis-cmb-info@kentalis.nl

 

Onze visie

Het is onze missie om onze leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op een zo zelfstandig mogelijk functioneren in de maatschappij in nauwe betrokkenheid van de ouders. Wij creëren een onderwijsomgeving waarin inclusiviteit, maatwerk en actieve voorbereiding op de maatschappij centraal staan, en waarin alle leerlingen de kans krijgen om hun volledige potentieel te benutten.
Samen optrekken met de ouders en verzorgers van de leerlingen is essentieel omdat intensieve afstemming bij deze doelgroep nodig is om stapjes in de ontwikkeling te maken. Onze visie op contact draait om sociale veiligheid, verbinding, onvoorwaardelijke steun, gelijkwaardigheid en eigenheid. We streven naar een omgeving waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt. We willen dat zowel leerlingen als medewerkers zich gehoord en gezien te voelen. Ons doel is om betekenis en waarde toe te voegen aan het leven van elk individu. In ons contact bouwen we aan groei, begrip en zingeving.

Kentalis Signis SO-CMB zorgt ervoor dat elke leerling onderwijs krijgt dat bij hem of haar past. We werken ‘cyclisch, opbrengstgericht en planmatig’. Dit betekent dat we de resultaten van onze leerlingen regelmatig meten en onderzoeken, zodat we het onderwijs hierop kunnen aanpassen. Door op deze manier te werken kunnen we zo goed mogelijk aansluiten bij de ontwikkeling van onze leerlingen. We bekijken niet alleen wat ze hebben geleerd, maar ook hoe ze zich voelen en hoe ze omgaan met anderen. We vinden het belangrijk dat we een goede relatie met onze leerlingen opbouwen. We willen onze leerlingen goed leren kennen en precies weten wat hun mogelijkheden zijn. Hieraan werken we samen met u en uw kind. We werken samen met Kentalis Zorg en de stichting Geestelijke Gezondheidszorg en Maatschappelijke Dienstverlening (GGMD). De GGMD helpt mensen die doof of slechthorend zijn. Ook de horende mensen in hun omgeving kunnen er terecht.

We vinden het belangrijk dat kinderen met een gehoorbeperking tweetalig opgroeien. Op Signis SO-CMB krijgen alle kinderen onderwijs in twee talen: Nederlands en Nederlandse Gebarentaal. Elke taal heeft zijn eigen mogelijkheden. Het leren van Nederlands is belangrijk voor geschreven taal. Beide talen geven toegang tot verschillende culturele en taalgemeenschappen. Zo kunnen de leerlingen steeds opnieuw kiezen wat ze nodig hebben en waar ze zich prettig bij voelen. Ook als ze straks volwassen zijn.
We geloven dat iedereen recht heeft op communicatie op maat. Daarom werken we met de methodiek Totale Communicatie. Dit betekent dat we communiceren op een manier die bij de individuele leerling past en, dat we als dat nodig is, gebruikmaken van verschillende communicatievormen en hulpmiddelen (gebaren, verwijzers, foto’s en picto’s). Totale Communicatie vergroot de zelfstandigheid, zelfredzaamheid en interactie en het gevoel van eigenwaarde van de leerlingen. Onze leerlingen ontwikkelen gedurende hun schoolloopbaan een voorkeurstaal: Nederlands of Nederlandse gebarentaal. Daar houden we rekening mee bij het taalaanbod.

Wilt u meer weten over de visie van Kentalis? In het Schoolplan 2024-2027 vindt u de uitgebreide visie van Kentalis Signis SO-CMB. Dit document is op te vragen en in te zien op school.

 

Onze leerlingen

Onze school biedt speciaal onderwijs aan kinderen met een communicatief meervoudige beperking (CMB). Kinderen met CMB zijn doof of slechthorend en hebben problemen met hun spraak en taal. Daarnaast hebben ze een verstandelijke beperking. Veel kinderen hebben ook een lichamelijke beperking, een vorm van autisme of een bepaald syndroom. Er kunnen ook problemen zijn met gedrag, opvoeding en in de omgang met anderen. Voor hun gehoorverlies dragen de leerlingen meestal een hoortoestel of een zogenaamd ‘cochleair implantaat’ (CI). Dit implantaat geeft geluidssignalen aan de hersenen door. Op de school zitten bij uitzondering ook horende kinderen die in verhouding tot hun leerproblematiek een zeer ernstige taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben en profijt hebben van gebaren. De leerlingen in het basisonderwijs zijn tussen de drie en dertien jaar. 

Schoolondersteuningsprofielen

Op Kentalis Signis SO-CMB zitten leerlingen van wie we verwachten dat ze later naar beschutte arbeid of een vorm van dagbesteding gaan. Ze kunnen bij ons naar school als ze drie jaar zijn. In het schooljaar waarin ze twaalf jaar worden, verlaten ze het speciaal basisonderwijs. Soms kunnen we dit verlengen tot de maximale leeftijd van veertien jaar. De leerlingen met uitstroomprofiel Dagbesteding gaan daarna meestal naar het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) van Kentalis Signis CMB. De leerlingen met uitstroomprofiel Beschutte arbeid gaan meestal naar Kentalis College Zoetermeer. 

In de groepen op onze afdeling zitten drie tot acht leerlingen. De gemiddelde groepsgrootte is vijf. We kijken met welke taal uw kind het best kan communiceren: Nederlandse Gebarentaal of Nederlands ondersteund met gebaren.

Hoe het onderwijs er precies uitziet, staat in het ‘schoolondersteuningsprofiel’, afgekort tot SOP. Het SOP beschrijft de ondersteuning die de kinderen op onze speciale scholen krijgen. U kunt deze hier downloaden. 

Speciale hulpmiddelen

Op onze school hebben we speciale hulpmiddelen voor de leerlingen. Zo gebruiken we solo-apparatuur die het geluid versterkt. We hebben ook een lichtbel die ‘gaat’ als de school begint en als het pauze is. Dove medewerkers hebben een persoonlijk alarmsysteem dat hen waarschuwt bij een brandmelding.

Schoolplan

Het schoolplan 2024-2027 beschrijft het beleid van Kentalis Signis SO-CMB: wat zijn onze doelen, regels en afspraken. In het schoolplan staat welke acties een school de komende vier jaar gaat ondernemen om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

In de periode 2014 t/m eind 2027 werken we aan om de volgende doelen:

  • Eind 2024 wordt op er alle niveaus gewerkt volgens de 4D-kwaliteitscyclus waardoor een ononderbroken ontwikkeling wordt geborgd.
  • De school heeft eind 2024 het taalbeleid uitgewerkt op basis van het bovenschoolse doelgroepspecifieke beleid op taal. Dit beleid geeft richting aan een samenhangend en doelgericht taalaanbod.
  • Alle leerlijnen en leerroutes zijn geïmplementeerd in ParnasSys, ons leerlingvolgsysteem, en worden vanaf schooljaar 2024-2025 op alle CMB en DB scholen gebruikt.
  • Schooljaar 2024-2025 wordt gestart met scholing van het hele team in didactiek/methodiek voor ZML leerlingen om de deskundigheid van het team op dit gebied te vergroten. Het pedagogisch-didactisch handelen van de leerkrachten en ondersteuners zal gericht zijn op het vergroten van het eigenaarschap van de leerlingen.
  • Eind 2025 heeft de school een samenhangend onderwijsprogramma voor burgerschap ontwikkeld, gebaseerd op het beleidsplan burgerschap en de leerlijn burgerschap. Het programma wordt beschreven in de methodiekbeschrijving.

Jaarplan

We maken ieder jaar een jaarplan. Hierin schrijven we aan welke punten we dat jaar gaan werken. We bespreken het jaarplan in mei en oktober. We kijken dan of we de gestelde doelen hebben gehaald en wat we beter kunnen doen. Met die informatie maken we het jaarplan voor het nieuwe jaar. Het team van de school beschrijft zijn doelen en op welke onderwerpen ze extra willen letten. Ze geven ook aan wat de belangrijkste punten zijn. Het jaarplan is gebaseerd op het schoolplan.

Wilt u het jaarplan 2024 lezen? Of wilt u het schoolplan 2024-2027 bekijken? Vraag hiernaar bij de directie.

Organisatie van de school

Waar wonen onze leerlingen?

De leerlingen van Signis SO-CMB komen uit Noord-Holland, Utrecht, zuidelijk Flevoland en het noorden van Zuid-Holland, tot Leiden. 


In en rond de school

Onze school heeft een gymzaal, een lokaal voor handvaardigheid en techniek, keukenblokken, een kleine schooltuin en een zaal met een podium voor toneeluitvoeringen. We hebben een plein om buiten te spelen. Hier is ook een voetbalveld. Op het terrein staat verder een ‘praktijkhuis’ waar leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs oefenen met huishoudelijke taken. Het huis heeft een woonkamer, keuken, slaapkamer en wc.

Het gebouw van onze school heeft de status van monument. Dit betekent dat het een bijzonder gebouw is waar we niet zomaar iets aan mogen of kunnen verbouwen.

De groep
Er zitten gemiddeld vijf leerlingen in een groep. De klassengrootte varieert van drie t/m acht leerlingen. Op iedere groep werkt een leerkracht samen met een leraarondersteuner of een klassenassistent.

Speciale vakken
Op onze school werken vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs en Nederlandse gebarentaal. Leerlingen krijgen ook dramalessen. De medewerkers die deze vakken geven hebben een specialisatie hierin.

Onderwijsteam

Het bestuur is verantwoordelijk voor het onderwijs en de zorg op alle locaties van Kentalis. We noemen dit bestuur het bevoegd gezag. De instellingsdirecteur onderwijs is verantwoordelijk voor het onderwijs. Op de scholen heeft de directeur de dagelijkse leiding. Hij of zij is verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met het onderwijs en de school. De uitvoering van het onderwijs ligt in handen van het onderwijsteam. In het onderwijsteam zitten veel verschillende professionals.

Onze professionals

  • De leerkracht is verantwoordelijk voor het onderwijs in de groep of klas.
  • De onderwijsassistent of leraarondersteuner helpt de leerkracht bij het onderwijs en bij praktische zaken.
  • We hebben een vakleerkracht bewegingsonderwijs.
  • Bij de verschillende afdelingen van Kentalis Signis werken speciale vakleerkrachten. Zo hebben wij vakleerkrachten voor Nederlandse Gebarentaal, en CIDS: het vak ‘culturele vorming en identiteit voor doven en slechthorenden’. Bij ons kan uw kind dramalessen volgen. 
  • Bij ons werkt een i-Coach. Hij of zij helpt de leerkrachten bij ICT en onderhoudt de apparatuur.
  • De logopedist helpt leerlingen met spraak en het gebruik van hun stem. Dat kan in de groep zijn of met de leerling alleen. Samen met de leerkracht is de logopedist verantwoordelijk voor de taalontwikkeling van de leerling. 
  • Bij ons werkt een CI-coördinator. Zij heeft contact met de CI-teams en zo nodig ook met de ouders.
  • Is er een kleine reparatie nodig aan een hoortoestel of CI, dan doet de technische vakman audiologie dit. Deze vakman verzorgt ook de apparaten in de klassen en, als dat nodig is, het achterwachtalarm. Het achterwachtalarm betekent dat de hulp van collega’s wordt ingeroepen als er iets gebeurt, bijvoorbeeld een ongelukje.
  • De intern begeleider is er voor individuele leerlingenzorg, ondersteunt leerkrachten en schuift aan bij groepsoverleg. Hij of zij zit ook in de CvL.
  • De gedragskundige doet psychologisch onderzoek en diagnostiek (of vraagt dit aan) en ondersteunt leerkrachten. Hij of zij zit in de CvL en heeft contact met externe organisaties, zoals Jeugdzorg en de GGMD.
  • De administratief medewerker doet de administratie van de school.
  • De conciërge verzorgt het gebouw, neemt de telefoon op en ontvangt het bezoek. Hij of zij is medeverantwoordelijk voor de afspraken en regels over veiligheid en gezondheid in de school.
  • De managementassistent ondersteunt het managementteam van Kentalis Signis.

Rondleiding en inschrijven op onze school

Kom kennismaken

Wilt u kennismaken met onze school? U bent van harte welkom. De intern begeleider en gedragskundige vertellen u graag meer over de school en geven een rondleiding. U kunt hiervoor een afspraak maken met de gedragskundige:

T: 020-6132801, E: signis-cmb-info@kentalis.nl .

 

Een arrangement aanvragen

Om uw kind in te schrijven voor speciaal onderwijs, heeft hij of zij een onderwijsarrangement nodig. Het arrangement bepaalt welke vorm van onderwijs en begeleiding uw kind krijgt. U kunt het arrangement aanvragen via

Aanmeldpunt Onderwijs regio Amsterdam

T: 088-1013800

E: aanmeldingonderwijs@kentalis.nl.

De trajectbegeleider van het aanmeldpunt kijkt samen met u wat uw kind nodig heeft en geeft een advies. Dit gaat naar de Commissie van Onderzoek (CvO). De CvO beoordeelt de aanvraag en beslist of uw kind het onderwijsarrangement wel of niet krijgt. Als uw kind het onderwijsarrangement heeft gekregen kunt u uw kind inschrijven op onze school.