Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Ons onderwijs is ervarings- en betekenisgericht, we werken volgens de methodiek Beleving, Omgeving en Betekenis (BOB). Het doel van BOB-onderwijs is het stimuleren van de ontwikkeling van taal, communicatie en vroege geletterdvaardigheden. Er wordt hierbij thematisch gewerkt aan de hand van ankers (thema’s zijn verankerd in belevingswereld van leerlingen) waarbij alle ontwikkelingsgebieden ingebed zijn. BOB-onderwijs is ervaringsgericht en betekenisvol onderwijs uitgaande van de belevingswereld van de leerlingen. De taalontwikkeling wordt gestimuleerd door middel van woorden-/gebarenschatontwikkeling. Alle ontwikkelingsgebieden komen hierbij evenwichtig en in samenhang aan bod. 

We werken met thema’s en met lesmethodes. Voor de gestelde doelen gebruiken we de leerlijnen voor het ZMLK-onderwijs: onderwijs voor zeer moeilijk lerende kinderen. De doelen voor de leerlijn ‘belevingsgerichte dagbesteding’ komen gedeeltelijk uit de Plancius-leerlijnen.

BOB

Vakken

Op Signis SO-CMB geven we de volgende vakken:

  • Nederlandse taal
  • Nederlandse Gebarentaal
  • Lezen
  • Rekenen
  • Schrijven
  • Leren leren
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Relaties en seksualiteit
  • Redzaamheid
  • Oriëntatie op ruimte, tijd en natuur en techniek
  • Motorische ontwikkeling: gym en zwemmen
  • Zintuiglijke ontwikkeling
  • Spelontwikkeling
  • Kunstzinnige oriëntatie; beeldende vorming, drama en muziek
  • Burgerschap; CIDS
  • Digitale geletterdheid; ICT vaardigheden en omgaan met media

Logopedie

Voor al onze leerlingen speelt logopedie een belangrijke rol. Bij ons werkt een logopedist. Hij of zij geeft samen met de leerkracht groepslessen in de klas. De logopedist geeft ook les in kleine groepjes of werkt met de leerling alleen. Waar let de logopedist allemaal op? Bij jonge kinderen is de ontwikkeling van de taal de basis. Bij oudere kinderen draait het meer om de behoefte om te communiceren en omgaan met leeftijdgenoten.

De logopedist laat de leerlingen zo nodig ieder schooljaar spraak- en taaltesten doen. De uitkomsten worden gebruikt om doelen te stellen en die te bespreken. De doelen worden opgenomen in het ‘logopedisch handelingsplan’. In het laatste rapportgesprek van het jaar zal de logopedist de behandeling en de testresultaten toelichten.

Activiteiten

Excursies

Leerlingen hebben drie of vier keer per jaar een excursie. Ze maken dan een uitstapje met de groep. De excursie is de start van een nieuw thema van de lesmethodiek BOB. De leerlingen in de bovenbouw maken daarnaast nog een paar culturele excursies, bijvoorbeeld naar een museum.
De excursies horen bij de lessen. We willen graag dat alle kinderen erbij zijn. U krijgt aan het begin van het jaar een brief met een antwoordstrookje. Hierop kunt u invullen dat u het goed vindt dat uw kind meegaat.

Wilt u helpen?
Voor een excursie of bij een speciale activiteit op school hebben we vaak ouders nodig die willen helpen, zeker bij de jongere kinderen. Het is voor de leerkracht prettig om een paar extra ogen en handen te hebben. Ouders hebben ook beroepen en hobby’s, soms vragen we ouders om daarover in de klas te komen vertellen of een activiteit met de leerlingen te komen doen. 

Schoolreis

Alle leerlingen gaan één dag per jaar op schoolreisje. Vanzelfsprekend zijn de leerlingen tijdens het schoolreisje verzekerd.

Open dag
U bent van harte welkom om een keer een deel van de ochtend de lessen bij te wonen van uw kind. U kunt daarvoor een afspraak maken met de leerkracht. Onze school kent geen open dagen.

Schoolbibliotheek
We hebben op school onze eigen bibliotheek. Hierin werken een medewerker en een ouder. Zij zorgen ervoor dat de leerlingen boeken kunnen lenen, zodat ze volop kunnen lezen onder schooltijd.

Sportdag of Koningsspelen
De Koningsspelen zijn een sportief feest voor kinderen. We organiseren dan een sportdag. We vertellen u van tevoren op welke datum dat is. U hoort dan ook welke activiteiten we gaan doen.