Inleiding
Beste ouder(s), verzorger(s) en andere belangstellenden,
Welkom op Kentalis Rafaël te Sint-Michielsgestel. Voor u ligt de schoolgids 2024-2025 van de SO en de VSO-afdeling van onze school voor leerlingen met een beperking in horen en zien (doofblindheid/DB).
Er bestaat een algemene schoolgids en een school specifieke schoolgids. De algemene schoolgids beschrijft het onderwijs van Kentalis. De informatie is bedoeld voor ouders en verzorgers* van kinderen die naar één van de scholen van Kentalis gaan of die via de ambulante dienstverlening ondersteuning krijgen op een school in de buurt. Iedere school heeft ook een eigen school specifieke schoolgids (deze schoolgids) en er is een app met informatie: Social Schools. De app kan bij de administratie van de school worden opgevraagd.
U leest in deze schoolgids meer over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij, van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig uit op school. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.
Met vriendelijke groet,
Hanneke Hens en Nanneke van Zandvoort, directeuren Kentalis Mariëlla en Kentalis Rafaël
- Overal in de schoolgids waar ouders worden genoemd, worden ook verzorgers bedoeld.
Onze visie
Kentalis Rafaël is een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs aan kinderen met een visuele én auditieve beperking in de leeftijd van 3 tot en met 20 jaar. We verzorgen kwalitatief goed en op de individuele leerling afgestemd onderwijs waarmee we hen optimale ontwikkelingskansen bieden. We geven daar vorm en inhoud aan vanuit onze visie:
Onze leerlingen
Bij de leerlingen van Kentalis Rafaël is sprake van een gecombineerde beperking in horen en zien, óf is er sprake van een syndroom of neurologische stoornis waardoor de leerling door zeer ernstige sensorische verwerkingsproblematiek doofblind-functionerend is. Daarnaast is er bij veel leerlingen sprake van co-morbiditeit. Te denken valt aan medische, motorische en/of cognitieve beperkingen. Vanwege de meervoudige beperkingen die onderling invloed op elkaar hebben, is iedere leerling uniek met zijn specifieke onderwijsbehoeften. Met een intensief doofblind onderwijsarrangement kunnen leerlingen van 3 tot en met 20 jaar onderwijs volgen op de gecombineerde SO/ VSO afdeling van de school. Indien passend bij de ontwikkeling van de leerling wordt er soms voor gekozen de overstap naar de dagbesteding eerder te maken.
Onze VSO-leerlingen stromen doorgaans uit met 20 jaar in het uitstroomprofiel dagbesteding (profiel 1, 2 en 3) of in uitstroomprofiel arbeid (profiel 4). De VSO profielen 1 t/m 3 werken toe naar een vorm van dagbesteding, profiel 4 naar een baan in een sociale werkvoorziening.
Kentalis Rafaël kan passende ondersteuning bieden aan leerlingen met een ander uitstroomprofiel op andere scholen.
Schoolondersteuningsprofiel
Wij zien het als onze opdracht om kwalitatief goed onderwijs te bieden dat afgestemd is op de individuele leerling. Hiermee bieden we hen optimale ontwikkelingskansen. We geven daar vorm en inhoud aan vanuit onze visie.
Voor ons onderwijsaanbod gaan we uit van de kerndoelen SO-ZML en kerndoelen VSO voor leerlingen met meervoudige beperkingen. We hebben hierbij focus aangebracht op 3 domeinen:
- interactie/communicatie,
- zelfstandigheid/zelfredzaamheid,
- en sociaal-emotionele ontwikkeling.
In het kader van Passend Onderwijs heeft Kentalis Rafaël een expertteam om leerlingen met een beperking in horen en zien zo optimaal mogelijk onderwijs te bieden, ook buiten de muren van Kentalis Rafaël. Als blijkt dat een leerling naast zijn doofheid of slechthorendheid een visus-probleem heeft of zal krijgen, te denken valt aan de syndromen van Usher of Charge, kunnen scholen (PO, VO, SO, VSO) en ambulante diensten een beroep doen op extra ondersteuning voor leerlingen, ouders en professionals.
In ons schoolondersteuningsprofiel leest u wat wij (extra) bieden en welke leerlingen toelaatbaar zijn op onze school.
Schoolplan
Kentalis Rafaël heeft een schoolplan voor 2019-2024 en zal in januari 2024 starten met het schoolplan 2024-2028. In deze schoolplannen staat onder andere het beleid van de school uitgebreid beschreven. Daarnaast wordt in het schoolplan beschreven welke ontwikkeldoelen de school heeft voor deze 4 jaar op onderwijskundig, organisatorisch en financieel gebied. Zo blijven we als school ons onderwijs verbeteren. Het schoolplan en de jaarplannen zijn opvraagbaar bij de administratie van de school.
Organisatie van de school
Onze school kent Speciaal Onderwijs (SO) en Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO). Tot en met een leeftijd van 12 jaar zijn leerlingen in het SO geplaatst. Wanneer een leerling op de pijldatum (= 1 januari) 13 jaar is stroomt hij/zij door naar het VSO, tot een leeftijd van maximaal 20 jaar. Op onze school hebben we SO en VSO niet strikt in 2 aparte afdelingen georganiseerd: leerlingen van SO en VSO kunnen bij elkaar in de klas zitten. Wel verschillen de onderwijstijden voor SO en VSO leerlingen. Dit omdat de VSO-leerlingen wettelijk gezien 60 uur meer onderwijs moeten ontvangen dan SO-leerlingen. Een overzicht van de schooltijden vindt u achterin deze schoolgids.
Kentalis Rafaël is de enige school voor leerlingen met zowel een auditieve als een visuele beperking. Onze leerlingen komen dan ook uit heel Nederland. We werken nauw samen met het Orthopedagogisch Centrum van Kentalis (zorg). Zowel inhoudelijk als organisatorisch streven we naar een samenhangend aanbod voor de leerlingen. We stemmen de behandeldoelen en onderwijsdoelen van de interne leerlingen op elkaar af. Vanwege verschillende wettelijke eisen leggen zorg en onderwijs het handelingsplan in verschillende documenten vast. Het onderwijs werkt met een Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP). De zorg werkt met het Kentalis Handelingsplan (KHP). Leerkracht, ouders en de persoonlijk begeleider zorg (indien van toepassing) leggen hierin de afspraken vast tussen ouders, leerlingen, school en zorg. Overleg tussen ouders, school en zorg (indien van toepassing) is systematisch gepland in het schooljaar.
De school is gehuisvest op het Kentalis terrein in Sint Michielsgestel, in gebouw de Travelaar. In het gebouw bevinden zich ook Kentalis Mariëlla, vroegbehandeling, diagnostiek, naschoolse behandeling, dagbesteding en medische dienst. Het gebouw is volledig afgestemd op de behoefte van onze doelgroep (verlichting, looproutes, etc.) Er zijn geen drempels of trappen in de school zodat de leerlingen zich zo zelfstandig mogelijk en veilig kunnen bewegen binnen de school. Het gebouw heeft 2 eigen gymzalen, een snoezelruimte, een aula, praktijkonderwijsruimtes (onder andere voor koken, handvaardigheid en techniek) en verschillende multifunctionele ruimtes waarin onderwijs wordt gegeven.
Onderwijsteam
In onze school werken meerdere functionarissen vanuit hun eigen vakgebied aan het meest optimale aanbod voor uw kind, ieder met een eigen taak:
- de leerkracht: heeft de algemene zorg en verantwoording voor een deel van leerlingen binnen het leerplein. (Er zijn meerdere leerkrachten per leerplein aanwezig).
- de onderwijsassistent: assisteert de leerkracht bij het uitvoeren van de lesgevende taken binnen het leerplein en kan daarnaast een verzorgende taak hebben
- de vakleerkracht gym en beweging: verzorgt en ondersteunt het gym- en bewegingsonderwijs
- de intern begeleider: ondersteunt, begeleidt en adviseert leerkrachten op het terrein van het onderwijsleerproces en leerlingenzorg
- de gedragskundige: is samen met de directeur verantwoordelijk voor de pedagogische en didactische aanpak en voor de diagnostiek en heeft een adviserende rol binnen het team
- de logopedist: levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling en begeleiding van de interactie en de communicatie. Ook biedt zij begeleiding op mondmotorische-, eet en drinkvaardigheden en op auditieve vaardigheden van de leerlingen. De logopedist ondersteunt en adviseert de leerkrachten, ouders en overige betrokkenen/externen n.a.v. de hulpvraag.
- de ergotherapeut: geeft individuele behandelingen en ergotherapie in de klas, onderzoekt en stimuleert (indien van toepassing) de mogelijkheden van de leerling om zo zelfstandig mogelijk te zijn in zijn dagelijkse activiteiten (waaronder oriëntatie en mobiliteit), doet onderzoek naar de sensorische informatieverwerking, begeleidt leerkrachten en ouders bij het opgestelde programma en geeft advies over hulpmiddelen en aanpassingen (o.a. rolstoelen, sta-ortheses en schoolmeubilair).
- de coördinator ICT: is mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het ICT-beleid binnen de Travelaar-onderwijs en de implementatie hiervan
- de expertise-ondersteuner: geeft ondersteuning en deelt expertise aan leerlingen met doofblindheid, hun ouders en begeleiders in het regulier en speciaal onderwijs.
- de directeur: ontwikkelt beleidsvoorstellen, is verantwoordelijk voor de bewaking van de doorgaande lijn in het onderwijsprogramma en stuurt de onderwijsinhoud en onderwijsorganisatie aan
- de managementassistent: ondersteunt de directie
- de administratief medewerker; verricht administratieve taken t.b.v. de school
- de conciërge; heeft de algemene zorg voor het schoolgebouw t.b.v. goed onderwijs
De directeur, gedragskundige en intern begeleiders vormen samen met de logopedist de Commissie van Leerlingzorg (CvL), zo nodig aangevuld met een arts of met collega’s van andere disciplines die betrokken zijn bij de situatie en/ of de leerling.
Kentalis Rafaël heeft geen fysiotherapeut in dienst. Er is wel een fysiotherapeut die in de Travelaar praktijk houdt. Als behandeling onder lestijd noodzakelijk is, wordt hiervoor een verzoek ingediend bij de CvL. De arts die deelneemt aan het CvL beslist beslist of het noodzaak is dat fysiotherapie onder schooltijd plaatsvindt. Betaling van deze behandelingen verlopen niet via school, dit is een afspraak tussen ouders met de betreffende praktijk voor fysiotherapie.
Binnen onze school zijn regelmatig stagiaires aanwezig en incidenteel maakt de school gebruik van vrijwilligers. Zowel stagiaires als vrijwilligers die langere tijd op school aanwezig zijn wordt gevraagd om vooraf een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan te leveren.
Rondleiding en inschrijven op onze school
Op Kentalis Rafaël is een oriëntatiebezoek op afspraak altijd mogelijk. Tijdens dit bezoek geven we een rondleiding door de school en krijgt u algemene informatie over de school en het onderwijs dat wij verzorgen. Tevens is er gelegenheid om vragen te stellen. Hiervoor kunt u contact opnemen met Chiara Somers, gedragskundige: C.Somers@kentalis.nl.
Voor meer informatie over het aanmelden voor onderwijs kunt u terecht op de website van Kentalis (https://www.kentalis.nl/aanmelden-onderwijs). Of neem contact op via: 0800 53 68 25 47 (gratis) of info@kentalis.nl.