Vakken
De inhoud van ons onderwijs is gebaseerd op de wettelijke voorgeschreven kerndoelen SO en VSO voor het ZML-onderwijs. Voor alle leerlingen werken wij in ieder geval aan doelen rond de ontwikkelingsgebieden:
- interactie en communicatie
- sociaal- emotionele ontwikkeling
- zelfstandigheid en zelfredzaamheid
Daarnaast wordt er, afhankelijk van het ontwikkelingsniveau van de leerling, gewerkt aan o.a. schoolse vaardigheden, oriëntatie op mens en wereld en kunstzinnige oriëntatie. We werken volgens het principe van natuurlijk leren, waarbij de inhoud van het onderwijs zo dicht mogelijk aansluit bij de dagelijkse praktijk en de eigen ervaring van de leerlingen. Alle ontwikkelingsgebieden komen hierbij evenwichtig en in samenhang aan bod. Indien mogelijk worden hier methodes voor gebruikt (bijv. voor rekenen en lezen), vaak aangepast aan de behoeften en mogelijkheden van de individuele leerling. Ook wordt er zelf lesmateriaal ontwikkeld, afgestemd op de leerling(en).
Alle leerlingen van Kentalis Rafaël nemen wekelijks gezamenlijk deel aan het ‘Wielewalen’ (outdoor-onderwijs). Hierbij wordt gebruik gemaakt van de natuur als rijke leeromgeving. Verschillende leergebieden en kerndoelen kunnen hier geïntegreerd worden aangeboden.
Verder krijgen de meeste leerlingen van Kentalis Rafaël twee lessen bewegingsonderwijs per week. De inhoud en vorm van de gymlessen wordt afgestemd op iedere leerling. Het kan dus zijn dat leerlingen uit verschillende klassen samen gymles hebben, of juist individueel gymles hebben. Ook zijn er enkele leerlingen die aansluiten bij de gymlessen van Kentalis Mariëlla. Soms wordt ervoor gekozen de beweegprogramma’s in de klas te laten plaatsvinden, omdat dat beter aansluit bij de behoefte van de leerlingen.
Overgangsnormen
De ontwikkeling van de leerlingen wordt op individueel niveau gevolgd. Er is op Kentalis Rafaël geen sprake van (leeftijdgebonden) leerjaren. Klassen worden samengesteld op basis van ontwikkelingsniveau (en communicatiecode). Leeftijd speelt hierbij een ondergeschikte rol.
De enige overgangsnorm die (op papier) gehanteerd wordt is de overgang van SO naar VSO.
- Elke leerling die op 1 januari 12 jaar of jonger is, is een SO leerling.
- Elke leerling die op 1 januari 13 jaar of ouder is, is een VSO leerling.
In de praktijk komt het voor dat een klas is samengesteld uit zowel SO als VSO leerlingen.
Activiteiten
Op Kentalis Rafaël zijn er verschillende activiteiten voor alle leerlingen die veelal jaarlijks terugkeren, zoals Sinterklaas, Kerst, Carnaval, Koningsspelen/Travelaardag (samen met de leerlingen van Kentalis Mariëlla) en kamp.
Stage (VSO)
De toeleiding naar dagbesteding en werk is maatwerk, afgestemd op de mogelijkheden en interesses van de leerling. De meeste van onze leerlingen stromen uit naar dagbesteding, een enkele leerling naar een sociale werkvoorziening. Praktijkvoorbereiding biedt realistische, levensechte leer- en werkomgevingen. Hierin ontwikkelt de leerling vaardigheden, kennis- en houdingsaspecten die gericht zijn op zijn toekomstige dagbestedings- of werkplek.
Tijdens de schoolloopbaan van onze leerlingen zijn veel (zo niet alle) doelen gericht op het toekomstige leven: wonen, werken, burgerschap en vrijetijdsbesteding. Bij leerlingen in de VSO-leeftijd worden de doelen steeds meer afgestemd op de overgang naar de dagbesteding/sociale werkvoorziening om de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst. Niet alle leerlingen doorlopen alle soorten praktijkvoorbereiding. Afhankelijk van de mogelijkheden en behoefte van de leerlingen zijn er de volgende mogelijkheden op het gebied van praktijkvoorbereiding:
- Interne praktijkvoorbereiding: vindt plaats tijdens het praktijkonderwijs (binnen de schoolomgeving) en is gericht op leren van vaardigheden en werkhouding ten behoeve van toekomstige stage/arbeid.
- Arbeid oriënterende praktijkvoorbereiding: stage buiten school, gericht op oriëntatie op de arbeidsmarkt, leren van vaardigheden en werkhouding (alleen voor leerlingen in uitstroomprofiel 4)
- Transitie: inwerken op de toekomstige werkplek; een overgangsperiode tussen school en dagbesteding. Dit vindt plaats in het jaar van uitstroom. De transitiefase bestaat uit maximaal 6 maanden van 1 dag per week extern. De praktijk leert dat voor de meeste leerlingen een korte transitiefase van enkele weken het meest passend is. De transitie wordt ingericht in overleg met alle betrokkenen.