Informatie en contacten ouders
Het is belangrijk dat ouders/verzorgers goed op de hoogte zijn van de gang van zaken op school en die van hun eigen zoon/dochter/zorgkind in het bijzonder. Daarom kiest de Dr. J. de Graafschool ervoor ouders/verzorgers breed te informeren en te betrekken bij zaken die op school spelen. De school is echter ook afhankelijk van de informatie van ouders/verzorgers.
Ouderavonden
Ouderavonden worden zowel per klas als per thema georganiseerd (eventueel ook online). Ouders/verzorgers krijgen hiervoor ruim van te voren een uitnodiging. Deze staan ook vermeld op de informatiekaart. Ouders/verzorgers van nieuwe leerlingen worden al voor de start van het nieuwe schooljaar uitgenodigd voor een voorlichtingsbijeenkomst. De uitnodiging voor een ouderavond betreft een gezamenlijk gesprek voor beide ouders/verzorgers, ook indien ouders/verzorgers gescheiden zijn.
Rapportbespreking en zicht op cijfers
Twee keer per jaar ontvangen leerlingen een rapport (onderbouw vmbo en uitstroom arbeid). De bovenbouw van het vmbo volgt de structuur van het PTA. Dit houdt in dat er in jaar 3 in totaal drie rapportperiodes zijn en in jaar 4 twee.
Ouders/verzorgers en leerlingen kunnen cijfers te allen tijde inzien via het leerlingvolgsysteem (Somtoday). Binnen 2 weken na toetsafname moet een cijfer zijn ingevoerd.
De ontwikkeling van leerlingen wordt met leerlingen en ouders/verzorgers in elk geval besproken in januari en in juni. Tijdens deze gesprekken komt ook het verloop van het ontwikkelingsperspectief aan de orde. In november en in april informeert de mentor de ouders/verzorgers tussentijds over de ontwikkeling van de leerling. In december en in de laatste maand van het schooljaar krijgen de leerlingen van de onderbouw hun rapport mee. De PTA's voor de bovenbouw VMBO zijn te vinden Somtoday.
Ouderbetrokkenheid
Wij willen vanaf de start van samenwerking bouwen aan een goede relatie. Gedurende het jaar hebben de mentoren via de mail of telefoon zeer intensief contact met ouders/verzorgers, waarbij overlegd wordt over ontwikkelingen, aanpak, enz. Ook bij de richting-keuze van onze leerlingen zijn ouders/verzorgers intensief betrokken. Ze denken en praten mee en zoeken samen met de school naar geschikte stageplaatsen. In ieder geval één keer per jaar hebben wij een gesprek met alle ouders/verzorgers over de totale ontwikkeling.
In de medezeggenschapsraad praten ouders/verzorgers mee over de ontwikkelingen van de school.
Ouders/verzorgers ontvangen gemiddeld vijf keer per jaar een nieuwsbrief, waardoor ze goed op de hoogte zijn van zaken die spelen of gaan spelen. Verder organiseren wij regelmatig ouderavonden rond thema’s. Ouders/verzorgers zijn betrokken bij de school, de school is betrokken bij ouders/verzorgers. Daar streven we naar. We willen graag dat we informatie delen en hetzelfde doel hebben: de ontwikkeling van uw zoon/dochter/zorgkind. We bespreken regelmatig met u wat en hoe uw kind thuis en op school leert en hoe we het leerproces kunnen ondersteunen. Ook ouderparticipatie vinden we belangrijk: dit betekent dat ouders/verzorgers de school ondersteunen bij activiteiten. U bent van harte welkom als u hier ideeën over heeft.
Gescheiden ouders
Ten behoeve van de informatievoorziening voor gescheiden ouders is een protocol opgesteld. Indien de ouders van een leerling gescheiden zijn, is het belangrijk dat er duidelijkheid is over de manier waarop de communicatie en consultatie over de vorderingen van de leerling verloopt. De school heeft daarom een protocol ontwikkeld hoe het met deze regels omgaat.
De school volgt de wettelijke regels met betrekking tot de informatieplicht voor gescheiden ouders. Dat betekent dat de school ervan uitgaat dat ouders die beiden het ouderlijk gezag verkregen hebben elkaar informeren met betrekking tot zaken rondom hun zoon/dochter/zorgkind. Beide ouders zijn dan ook gezamenlijk welkom bij de ouderavonden. Verdere informatie vindt u in het protocol dat via de administratie van de school te verkrijgen is.
Schoolapps: somtoday en socialschools
Via het beveiligde platform Social Schools https://www.socialschools.nl/inloggen deelt de school belangrijke algemene informatie zoals afwezigheid van docenten, activiteiten etc. met ouders/verzorgers.
Informatie over lessen, lestijdwijzigingen, huiswerk etc. zijn te vinden via Somtoday.
Om toegang te krijgen tot Social Schools en/of Somtoday krijgt u een toestemmingsformulier. Wanneer dit ingevuld is, wordt u via uw persoonlijke e-mailadres uitgenodigd om een account aan te maken. Eenmaal aangemeld ontvangt u automatisch de berichten vanuit school.
Uiteraard gaat de app niet het persoonlijke contact vervangen en persoonlijke informatie over uw kind zullen we bij voorkeur persoonlijk met u blijven delen.
Schoolverlaters
Als school monitoren we gericht of leerlingen nog op de juiste plek zitten. Dit doen we structureel 3 keer per jaar: 2 keer tijdens de groepsbespreking met de mentoren en docenten en 1 x in de overgangsvergadering. Daarnaast volgen onze (vak)docenten de leerlingen nauwgezet en informeren zij de mentor als de leerling niet op koers is en als zij andere zorgen over de leerling hebben. De mentor onderhoudt contact met het thuisfront.
Als het nodig is, bespreken we leerlingen binnen de ondersteuningsstructuur van de school. Op het moment dat de leerroute of het uitstroomperspectief van een leerling aangepast moet worden, bespreken we dat in de CvL (Commissie van Leerlingen). De CvL komt eens per 6 weken bijeen om leerlingen te bespreken. De CvL kan besluiten dat een leerling tussentijds uitstroomt. Daar kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen. Het aanbod van onze school sluit bijvoorbeeld niet langer aan op de onderwijsbehoeften van de leerling.
Indien een leerling tussentijds gaat uitstromen, dan wordt in overleg met de ouder(s)/verzorger(s) gekeken naar de best passende plek voor de leerling.
Wanneer een leerling zijn/haar diploma haalt op de Dr. J. de Graafschool gaan we samen op zoek naar een passende vervolgplek. Voor de leerstroom Arbeid volgt uitstroom naar werk. Bij vervolgonderwijs is dat meestal een mbo-opleiding in de eigen omgeving van de leerling. Bij het maken van een overstap wordt gekeken of de leerling nog recht (en behoefte) heeft op een ondersteuningsarrangement. Dit ondersteuningsarrangement wordt door de Commissie van Onderzoek (CvO) afgegeven.
Om een goede keuze te kunnen maken, houden de intern begeleiders (ib’ers) en decanen nauw contact met de Ambulante Diensten van Kentalis Friesland, Groningen en Drenthe. De Ambulante Dienst geeft één keer per schooljaar een voorlichting aan de leerlingen van klas 4 over de overstap naar het regulier onderwijs en wat de Ambulante Dienst daarbij kan betekenen. Aan het eind van het schooljaar zorgen de mentoren en de decaan voor een warme overdracht naar de Ambulante Dienst.
Vrijwillige ouderbijdrage
Elk schooljaar organiseren we leuke en leerzame activiteiten, op school en daarbuiten. Voor die activiteiten krijgen we geen geld van de overheid. Wij vragen van ouders/verzorgers geen structurele ouderbijdrage voor deze schoolactiviteiten die onderdeel vormen van het onderwijs.
Voor schoolkampen en buitenlandreizen kunnen we wel een vrijwillige ouderbijdrage vragen. Deze activiteiten kunnen vaak alleen doorgaan als ouders/verzorgers bijdragen in de kosten. Natuurlijk mag uw kind altijd meegaan, ook als de bijdrage niet is betaald.
Kosten werkweek
De kosten voor de werkweek in de onderbouw bedragen € 110. De kosten voor de buitenlandse reis voor de bovenbouwleerlingen bedragen € 375. We hebben geen annuleringsverzekering afgesloten, dat houdt in dat u geen teruggave van uw bijdrage krijgt indien er sprake is van afzegging.
Voor sommige ouders/verzorgers is dit een flink bedrag. U kunt in dat geval uw gemeente vragen of zij een regeling hebben die kan tegemoetkomen in de kosten. Er kan geen sprake zijn van uitsluiting. Als u dit niet kunt betalen gaan we samen op zoek naar een oplossing.
De medezeggenschapsraad van de Kentalis Dr. J. de Graafschool is akkoord gegaan met het bedrag voor de werkweek.
Klacht of compliment
We horen het graag als u een klacht hebt of bezwaar wilt indienen. We willen dit graag snel én samen oplossen. Zo kunnen we onze zorg en ons onderwijs verbeteren. Er zijn verschillende manieren om uw klacht aan ons kenbaar maken.
Wat kunt u doen als u een klacht heeft?
- Neem contact op met de betrokken medewerker. Probeer het probleem samen op te lossen.
- Lukt het niet om het probleem samen op te lossen, ga dan naar de directeur van de school.
- Vraag eventueel om advies en ondersteuning van de klachtenfunctionaris
Voor uitgebreidere informatie verwijzen we naar de klachtenregeling van Kentalis: https://www.kentalis.nl/klacht
Lokale medezeggenschap op locatie
We vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders/verzorgers meepraten en meebeslissen. Elke school heeft een locatiemedezeggenschapsraad (LMR), soms samen met andere scholen. Deze raad vertegenwoordigt de belangen van ouders/verzorgers, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vragen wij de LMR om advies of instemming. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de raad ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.
Dit zijn de leden van de raad:
Personeelsgeleding:
- Elianne Meiland; secretaris
- Wietse Swart; voorzitter
- Vacature
Oudergeleding:
- Paulien de jong
- Bastiana Eilander
- Vacature
De LMR buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouders/verzorgers belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de docent of directeur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten.
De LMR vergadert 6 tot 8 keer per jaar. Het is ook mogelijk om digitaal deel te nemen. De leden van de LMR zijn te bereiken via LMR-DGS@kentalis.nl.
Interne vertrouwenspersonen en anti-pestcoördinator
Onze leerlingen kunnen alles met de vertrouwenspersoon bespreken. Bijvoorbeeld als zij iets niet willen of durven bespreken met hun docent. Het kan ook gaan over ongewenst of grensoverschrijdend gedrag, maar het kan ook gaan over andere (vervelende) gevoelens. Het heeft natuurlijk onze voorkeur dat gevoelens van onvrede eerst besproken worden met de direct betrokkenen, maar dit kan soms moeilijk zijn.
De vertrouwenspersoon van onze school is docent Aafke Renken (a.renken@kentalis.nl).
De anti-pestcoördinator is in het bijzonder het aanspreekpunt bij pestsituaties en is tevens verantwoordelijk voor het anti-pestbeleid bij ons op school.
Onze anti-pestcoördinator is John Venema (j.venema@kentalis.nl)
De aandachtsfunctionaris relaties, intimiteit en seksualiteit (RIS) maakt een plan van aanpak voor de implementatie van het Kentalis RIS beleid op de Dr. J. de Graafschool en ondersteunt medewerkers bij de implementatie en uitvoering hiervan. Tevens is zij inzetbaar als vraagbaak voor medewerkers, leerlingen en ouders/verzorgers over RIS.
Vervangend aandachtsfunctionaris RIS is Rosmarijn Kok (r.kok@kentalis.nl)
Ouderraad (klankbordgroep)
Op de school werken we met klankbordgroepen op basis van actuele thema’s. Ouders kunnen zich hieraan verbinden op eigen interessegebieden en binnen een afgebakende tijd. We vragen aan ouders bij (online) ouderavonden wie op welke onderdelen mee zou willen denken. Een voorbeeld hiervan is de klankbordgroep It'slearning die in schooljaar 21-22 actief is geweest hoe we de online omgeving overzichtelijker konden inrichten voor ouders en leerlingen.