Kwaliteitszorg
Wij ontwikkelen ons richting goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten en ervaringen in schooljaar 2023-2024 zijn er maatregelen genomen. De belangrijkste resultaten voor u als ouder/verzorger en de leerlingen kunt u hier lezen.
In ons schoolplan hebben wij aangegeven te werken langs vier verschillende ontwikkellijnen. Te weten:
- Onderstroom: creëren van een lerende schoolcultuur
- Visie: op weg naar inclusiever onderwijs
- Aanbod: vormen van een aansluitend en samenhangend TOS curriculum
- Bovenstroom: actueel ambitieus en eenduidig
Het afgelopen schooljaar hebben wij de volgende onderdelen hieruit gerealiseerd:
- Onderstroom: creëren van een lerende schoolcultuur
- In het cultuurtraject hebben we ingezet om professionals inzicht te geven hoe een systeem floreert. De volgende principes zijn behandeld: Ordening, binding, balans en geven en nemen. Het team heeft nu een gedeelde taal om met elkaar beter in gesprek te gaan. Tevens is de growth mindset geïntroduceerd. Er is de verwachting uitgesproken dat medewerkers zichzelf blijven ontwikkelen en zoeken naar mogelijkheden om 'samen elke dag een beetje beter' onderwijs te blijven geven.
- Visie: op weg naar inclusiever onderwijs
- Het afgelopen jaar is er voor het praktijkonderwijs een samenwerking opgestart met praktijkschool 'de Bolster'. Leerjaar één en twee volgen hier praktische sector oriëntatie. Dit houdt in dat de leerlingen daar een beeld krijgen van wat het betekend om in een sector te werken, bijvoorbeeld winkel.
- Onze verkenning voor het VMBO heeft wat vertraging opgelopen. Door directiewisselingen heeft bij het Montessori Vaklyceum vooral de nadruk gelegen op interne kwaliteitsontwikkeling. Sinds juli 2024 is er een nieuwe rector en zijn er ook nieuwe teamleiders. De directie van de dr. J. de Graafschool en het Montessori Vaklyceum hebben contact over hoe de verkenning van een verdere samenwerking gestalte gaat krijgen.
- De samenwerking met de gemeente Groningen is geïntensiveerd. Kentalis en specifiek de dr. J. de Graafschool staat goed op de kaart. Daarbij zijn wij ook in zicht als school dat voor inclusieve inkoppelkansen in een volgende tranche in aanmerking komt voor nieuwbouwplannen.
- Aanbod: vormen van een aansluitend en samenhangend TOS curriculum
- Er is door alle lesgevende professionals hard gewerkt om het eigen curriculum in kaart te brengen en te verbeteren. Zo is er gewerkt aan een samenhangend curriculum waarbij de leerjaren elkaar goed opvolgen. Tevens is gekeken naar de inhoudelijke lijn, en is er een prioritering aangebracht op leerinhouden. Een verdere ontwikkeling vindt volgend schooljaar plaats.
Het PTA is opnieuw bekeken. De uitgangspunten van het dekkend examineren en het reduceren van het aantal toetsmomenten heeft hierbij aandacht gehad. We hebben hier flinke stappen in gezet. Voor volgend schooljaar is het van belang dat we samen met het Montessori vaklyceum hierover in gesprek gaan om tot een goed en werkbaar PTA te komen.
- Bovenstroom: actueel ambitieus en eenduidig
- Bovenstroom (de processen en documenten) zijn in essentie goed geregeld, de koppeling naar leefwereld blijft aandachtpunt. Hiermee bedoelen we dat we ook daadwerkelijk allemaal doen wat we hebben beschreven. We hebben hier stappen in gemaakt, echter moeten we hierin nog verbeteren. Dit heeft een sterke relatie met de schoolcultuur.
- Afgelopen schooljaar hebben wij een nieuw concept OPP gemaakt waarbij wij verwijzen naar een aantal standaard documenten. De inspectie van het onderwijs heeft aangegeven dat deze opzet akkoord is en dat tegelijkertijd ruimte is voor ontwikkeling. Met het team zoeken we naar een verdere aanscherping en willen we er zorg voor dragen dat het niet alleen een administratieve handeling is maar dat het ook echt de kwaliteit van de lessen dagelijks beïnvloed. Dit vraagt om een actiever gebruik van de groep en vakwijzers. Samen met het team gaan we in gesprek hoe we de situatie kunnen creëren dat dit daadwerkelijk gebeurd.
Onderwijsresultaten
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids.
Op onze school werken we volgens de 4D-cyclus. De 4 D’s staan voor: Data, Duiden, Doelen en Doen. Toetsresultaten zijn DATA. Leerlingen kunnen toetsresultaten halen op bijvoorbeeld methodegebonden toetsen en op methode onafhankelijke toetsen (Cito-toetsen). We DUIDEN, oftewel analyseren, twee keer per jaar de rapportcijfers die de leerlingen hebben gehaald.
In het vmbo doen we dit één keer per jaar met de Cito-resultaten tot en met leerjaar 3. De Cito-toets richt zich daar op de volgende onderdelen:
- Nederlands leesvaardigheid,
- Nederlands woordenschat,
- Engels leesvaardigheid,
- Engels woordenschat en
- Rekenen/Wiskunde.
In het praktijkonderwijs maken de leerlingen twee keer per jaar twee Cito-toetsen: Arbeid Begrijpend lezen en Arbeid Rekenen-Wiskunde. We duiden de resultaten van de Cito-toetsen in het praktijkonderwijs daarom twee keer per schooljaar.
Op basis van de behaalde resultaten stellen we per groep DOELEN op om ervoor te zorgen dat alle leerlingen in de groep functioneren op hun uitstroomprofiel (arbeid of vervolgonderwijs). Vervolgens gaan we aan de slag met deze doelen in het lesaanbod in de klas: het DOEN. Hiermee is de 4D-cylcus doorlopen.
Steeds als er nieuwe data zijn, zoals nieuwe rapportcijfers of nieuwe Cito-resultaten, doorlopen we de 4D-cyclus opnieuw. Op deze manier verbeteren wij ons onderwijs continu.
Opbrengsten vervolgonderwijs
Het is de ambitie van Kentalis dat 75% van de vmbo-leerlingen aan het einde van de onderbouw, dus aan het eind van het tweede leerjaar, functioneert op of boven het niveau van zijn uitstroomprofiel (vmbo-bb, vmbo-kb of vmbo-tl) voor de vakken Nederlands, Engels en Rekenen/Wiskunde. Wij kunnen uit de Cito-resultaten afleiden of wij deze ambitie halen.
In schooljaar 2023-2024 hebben we onze ambitie behaald op de onderdelen Engels Woordenschat (77%) en Rekenen/Wiskunde (82%). Op de onderdelen Nederlands Leesvaardigheid, Nederlands Woordenschat en Engels Leesvaardigheid hebben we onze ambitie niet behaald.
Examenleerlingen
Het is onze ambitie dat 90% van onze examenleerlingen slaagt. Het slagingspercentage in schooljaar 2023-2024 was 94%: 14 van de 15 leerlingen die examen deden, zijn geslaagd. Hiermee hebben we onze ambitie behaald.
Maatregelen
We hebben onze ambitie voor Nederlands Leesvaardigheid, Nederlands Woordenschat en Engels Leesvaardigheid niet behaald. Er is een uitgebreide analyse van de Cito resultaten gedaan met het team, aangestuurd door de intern begeleider. We zullen bij de start van het volgende schooljaar tijdens de eerste organisatorische vergadering van het schooljaar (week 2) met het team vaststellen welke interventies we nemen om onze ambitie voor de hiervoor genoemde onderdelen te behalen.
Opbrengsten Arbeid
Het is onze ambitie dat 75% van de leerlingen in het praktijkonderwijs aan het einde van het derde leerjaar op of boven E4-niveau functioneert op de Cito-toets Arbeid begrijpend lezen. We hebben deze ambitie niet behaald (50%).
Het is onze ambitie dat 75% van de leerlingen in het praktijkonderwijs aan het einde van het laatste leerjaar op of boven E5-niveau functioneert op de Cito-toets Arbeid begrijpend lezen. We hebben deze ambitie niet behaald (60%).
Voor de Cito-toets Arbeid Rekenen-Wiskunde is het onze ambitie dat 75% van de leerlingen aan het einde van het derde leerjaar op of boven E5-niveau functioneert. We hebben deze ambitie behaald (100%).
Voor de Cito-toets Arbeid Rekenen-Wiskunde is het onze ambitie dat 75% van de leerlingen aan het einde van het laatste leerjaar op of boven E6-niveau functioneren. We hebben deze ambitie niet behaald (40%).
Alle praktijkonderwijsleerlingen die in schooljaar 2022-2023 van school zijn gegaan, hebben een diploma praktijkonderwijs gehaald.
Maatregelen
Van onze ambities in het praktijkonderwijs hebben we alleen de ambitie behaald voor Rekenen-Wiskunde aan het einde van het derde leerjaar. Er is een uitgebreide analyse van de Cito resultaten gedaan met het team, aangestuurd door de intern begeleider. We zullen bij de start van het volgende schooljaar tijdens de eerste organisatorische vergadering van het schooljaar (week 2) met het team vaststellen welke interventies we nemen om onze ambities voor de hiervoor genoemde onderdelen te behalen. Tevens vindt er aanvullende scholing plaats voor docenten gericht op rekenen en Nederlands.
Opbrengsten sociaal emotionele ontwikkeling en leren leren
Naast het volgen van de didactische ontwikkeling, is het ook belangrijk om de sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling van sociale competenties van de leerlingen te volgen. Twee keer per jaar brengt de Dr. J. de Graafschool de sociale competenties van alle leerlingen in kaart. Sinds schooljaar 2021-2022 maken we gebruik van de vragenlijst IKAN (ik en de ander). Mede op basis van de resultaten van de IKAN ondersteunen en begeleiden we de leerlingen zo gericht mogelijk en helpen we hen om talenten te ontwikkelen. Zo worden de leerlingen optimaal voorbereid op een zoveel mogelijk zelfredzaam functioneren in de maatschappij.
De Kentalis ambitie is dat leerlingen zelfredzaam zijn, dit kan ook met een hulpmiddel zijn. Dat betekent dat we op leerling niveau voor alle competenties streven naar een gemiddelde van 3.0 punten. We zijn tevreden als 75% van de leerlingen dit haalt. Bij de voorjaarsmeting van 2023 is op de leerling versie deze norm behaald, op de docentversie nog niet. We willen recht doen aan de leerlingen en docenten, hierdoor is er een ontwikkellijn opgesteld waarin per leerjaar en onderwijsniveau is vastgesteld wat de normen zijn. Zodoende kan er beter geanalyseerd worden of de leerling op koers is passend bij de normen van zijn eigen ontwikkellijn, dit biedt ons meer handvatten voor de in te zetten ondersteuning.
In 2023 is de IKAN voor het eerst digitaal afgenomen, dit werd door leerlingen en docenten als positieve ontwikkeling gezien. Het invullen en verwerken van de gegevens is hierdoor gemakkelijker. Wij hebben sinds kort beschikking tot deze info, een duiding op hoofdlijnen volgt.
Opbrengsten sociale veiligheid
Elk jaar meten we anoniem hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school, dit doen we middels de vragenlijst Monitor Sociale Veiligheid. De Kentalis ambitie is:
- Meer dan 90% van de leerlingen ervaart een hoge mate van welbevinden
- Meer dan 90% van de leerlingen ervaart een hoge mate van sociale veiligheidsbeleving in de school
- Meer dan 90% van de leerlingen ervaart geen aantasting van de fysieke en sociale veiligheid
In schooljaar 2023-2024 zijn alle ambities behaald. Ruim 95% van de leerlingen geven aan dat ze de omgang tussen docenten van Dr. J. de Graafschool en leerlingen fijn vinden. Een goede omgang tussen docent en leerling draagt bij aan een positief leerklimaat in de klas. In het algemeen is de veiligheidsbeleving van leerlingen hoog, gemiddeld 95%. Per klas heeft de mentor het eigen klassenrapport ontvangen en deze is besproken met de leerlingen in de klas door de mentor. Op basis van de klasrapportage zijn groepsafspraken gemaakt gericht op het behouden of vergroten van de sociale veiligheid.
Overgang naar een andere school
Dit schooljaar zijn er vierentwintig leerlingen uitgestroomd. Vier leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die voor het einde van het voorgezet speciaal onderwijs naar een andere school gaan. Twintig leerlingen zijn aan het eind van het voortgezet speciaal onderwijs uitgestroomd dit noemen we einduitstroom.
Informatie over einduitstroom
In onderstaande tabel kunt u zien hoeveel leerlingen er aan het eind van de schoolloopbaan zijn uitgestroomd.
Tabel einduitstroom VSO
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | ||||
MBO niveau 1 | 1 | 4% | 1 | 5% | ||
MBO niveau 2 | 8 | 29% | 6 | 29% | 8 | 42% |
MBO niveau 3 | 2 | 7% | 5 | 24% | 3 | 16% |
MBO niveau 4 | 7 | 25% | 2 | 11% | ||
VO-havo (na vmbo) | 1 | 4% | 1 | 5% | ||
VO-vmbo tl | 1
| 5% | ||||
Reguliere arbeidsplaats | 5 | 18% | 3 | 14% | 4 | 21% |
Beschut werk | 2 | 10% | 1 | 5% | ||
Dagbesteding | 2 | 7% | 3 | 14% | ||
Onbekend | 2 | 7% | ||||
Totaal | 28 | 100% | 21 | 100% | 19 | 100% |
Aantal einduitstromers 2023-2024 | % | |
onder | 1 | 5 % |
op | 17 | 90 % |
boven | 1 | 5 % |
onbekend | 0 | 0 % |
ANALYSE EINDUITSTROOM
Schooljaar 2023-2024
De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen op onze school aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals vermeld staat in het OPP bij aanvang van het schooljaar, is in schooljaar 2023-2024 ruimschoots behaald (90%). De Inspectie van het onderwijs houdt als norm tenminste 75% aan.
Om onze ambitie ook het komende schooljaar te behalen, borgen we de volgende maatregelen:
- We organiseren een terugkomdag, waarbij we het de oud-leerlingen gemakkelijk maken om de enquête in te vullen voor het ophalen van de voor de bestendiging benodigde gegevens.
- We bellen oud-leerlingen en hun ouders na. Dit is een vast onderdeel van de tijdslijn kwaliteitszorg van onze school geworden.
Informatie over tussentijdse uitstroom
In onderstaande tabel kunt u zien hoeveel leerlingen er tussentijds zijn uitgestroomd.
Tabel tussentijdse uitstroom
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | ||||
VSO arbeid/praktijkgericht | 1 | 17% | ||||
Pro regulier | 3 | 30% | 2 | 40% | 1 | 17% |
Cluster 3 of 4 onderwijs | 3 | 30% | 1 | 20% | ||
Vmbo regulier | 2 | 20% | 1 | 20% | ||
MBO niveau 1 | 1 | 10% | 3 | 50% | ||
MBO niveau 2 | ||||||
Dagbesteding | 1 | 10% | 1 | 17% | ||
Buitenland | ||||||
Onbekend (in proces) | 1 | 10% | 1 | 20% | ||
Totaal | 10 | 100% | 5 | 100% | 6 | 100% |
Bij de leerlingen die tussentijds zijn uitgestroomd, bleek de dr. J. De graafschool om uiteenlopende redenen niet de best passende plek. Samen met de leerling, zijn ouders/verzorgers en eventuele andere betrokkenen, hebben we een beter passende plek gezocht voor de betreffende leerlingen.
Informatie over vervolgsucces
De Inspectie van onderwijs vraagt jaarlijks van scholen om te rapporteren over de einduitstroom van leerlingen in relatie met een eerder gesteld ontwikkelingsperspectief. Ook vraagt de Inspectie naar de bestendiging van het uitstroomniveau van oud-leerlingen, die meer dan een schooljaar van school zijn. Daarmee wordt nagegaan hoe goed een school het ontwikkelingsniveau van een leerling inschat en waar hun inspanningen toe hebben geleid.
Kentalis heeft op het gebied van bestendigingsopbrengsten de volgende ambities voor het VSO:
- 75% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in de vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP).
- 75% van de uitgestroomde leerlingen is, passend bij de mogelijkheden, in staat om te gaan met de gevolgen van de beperking.
Bestendiging einduitstroom VSO | ||
Einduitstroom VSO schooljaar 2021-2022 | Bestendiging in schooljaar 2022-2023 | In % |
Totaal aantal uitgestroomde leerlingen | 28 | 100% |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 23 | 81% |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt *waarvan 1 leerling boven up en 5 leerlingen onder up. | 5 | 19% |
Response rate alle leerlingen (tussentijds en uitstroom) | 100% |
Over alle leerlingen die zijn uitgestroomd in schooljaar 2021-2022 wordt in schooljaar 2022-2023 aangegeven door de ouders dat zij volgens verwachting of zelfs beter omgaan met de gevolgen van hun beperking. Juist voor leerlingen die uitstromen is het van belang dat ze zicht hebben op hun competenties en beperkingen en daar passend mee om kunnen gaan.
Het aanbod van Dr. J. de Graafschool sluit kennelijk goed aan op de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen. Dit kan ook gezien worden als een onderdeel van persoonvorming en draagt bij aan het succesvol, gelukkig en volwaardig meedoen in de maatschappij.
We gaan verder met Spraakwaterval. Dit lijkt goed aan te sluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften die onze leerlingen op sociaal-emotioneel en communicatief vlak hebben.
Samengevat kunnen we zeggen dat we beide Kentalisambities op het gebied van de bestendigheidsopbrengsten hebben behaald.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Leerlingen ervaringenonderzoek
In juli 2022 heeft het laatste leerlingentevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. De leerlingen geven de school het eindcijfer 6.7.
De leerlingen geven aan tevreden te zijn over hoe er met hen wordt omgegaan. De docenten geven duidelijk aan wat er van hen wordt verwacht in zowel het gedrag als in het leren. De leerlingen geven aan dat de lesstof goed wordt uitgelegd. Daarnaast geven leerlingen aan dat hun mening ertoe doet: zij ervaren genoeg ruimte om aan te geven wat zij belangrijk vinden.
Als aandachtspunt komt naar voren dat de leerlingen weinig invloed ervaren op wat er geleerd wordt. Ook geven de leerlingen aan dat er weinig afwisseling is in werkvormen en weinig feedback wordt gegeven op het lesdoel. Met betrekking tot de school geven de leerlingen aan dat de school er verzorger en netter uit zou kunnen zien.
In het afgelopen schooljaar is er aan veel van de bovenstaande punten gewerkt. De uitkomsten van de teamscan op de didactische vaardigheden kwamen overeen met de bevindingen van de leerlingen. Er is via de verbetergroepen aandacht geweest voor de didactische vaardigheden van de docenten op het gebied van activerende werkvormen en het geven van feedback. Hier is een groei in vaardigheden zichtbaar. Ook heeft in de zomervakantie van 2022 de inrichting van de aula een update gekregen naar aanleiding van de input van de leerlingen.
Ouderervaringen onderzoek
In juli 2024 heeft het meest recente Kentalis onderzoek Ouderervaringen plaatsgevonden. De ouders/verzorgers geven de dr J. de Graafschool het cijfer 8,4 (in de vorige meting van 2020 was dit een 6,9). Opgemerkt moet worden dat de respons van ouders/verzorgers erg laag was, namelijk 13% (10 van de 75 respondenten hebben het onderzoek ingevuld).
Alle onderdelen worden als voldoende beoordeeld. 85% van de vragen wordt ingevuld als zijnde goed of zeer goed. De laagste score (die nog steeds voldoende is) wordt behaald op de informatievoorziening vanuit school. We gaan hierover met ouders van de LMR in gesprek hoe we dit kunnen verbeteren en zullen de verwachtingen ten aanzien van de communicatie op de startouderavond met ouders bespreken.
Medewerker tevredenheidsonderzoek
Elke vier jaar worden er medewerker tevredenheid onderzoeken binnen Kentalis afgenomen. Het meest recente onderzoek dateert van maart 2023. De respons gemiddeld te noemen; 52% van het personeel heeft de vragenlijst ingevuld. Als positieve punten werden benoemd het voldoende steun krijgen bij veranderingen, tijdig geïnformeerd worden over komende veranderingen, uitgedaagd voelen om je te blijven ontwikkelen, kans te krijgen over het leren van elkaar. Dit is een flinke ontwikkeling want eerder werd met name het ondersteunen bij veranderingen en het tijdig informeren als onvoldoende gescoord.
Als verbeterpunten valt op dat Kentalis als organisatie door medewerkers overwegend als minder positief wordt ervaren. Met name de 'ondersteuning' vanuit de ondersteunende diensten en de waardering vanuit Kentalis als werkgever zijn beneden het gemiddelde. Ook blijft het voor professionals een aandachtspunt om vanuit het leerlingperspectief te blijven denken, belangrijk dus om de slogan 'wat heeft de leerling eraan' scherp te houden.
In de onderwijsaudit uitgevoerd op 14 november 2022 gaven alle teamleden waarmee gesproken is aan dat er duidelijk een nieuwe wind waait: rollen en taken zijn duidelijk en collega’s worden aangesproken als zij niet handelen conform rollen, taken en afspraken. Ook is er duidelijk meer samenwerking, bijvoorbeeld binnen de verbeterteams die wekelijks werken met behulp van de verbeterborden.
Audit of inspectie
Op de Kentalis Dr. J. de Graafschool is de afgelopen jaren sprake geweest van kwaliteitsontwikkeling. De auditoren merken, in november 2021, op dat de school stappen in de goede richting zet. Zij stellen dat de directie een heldere lijn heeft uitgezet en laat zien deze lijn te volgen. Daarnaast geeft zij heldere kaders en spreekt het team daar op aan. Het team geeft aan dat de rollen en taken helder zijn en de directie en de staf hier ook daadwerkelijk op sturen.
Uit het inspectiebezoek dat heeft plaatsgevonden in oktober 2022 is deze stijgende lijn eveneens waarneembaar geweest. De inspectie stelt dat: 'het team van het Kentalis Dr. J. de Graafschool een buitengewone prestatie heeft geleverd.' Ook stelt zij dat: 'Het verbetertraject heeft geleid tot een professionele kwaliteitscultuur in de school waarin medewerkers wekelijks met en van elkaar leren. Er is een structuur opgezet voor kwaliteitszorg en er is focus aangebracht in de onderwijsontwikkeling. De kwaliteit van de lessen is op orde, net als die van het onderwijsaanbod.'
Op 25 september 2023 heeft de inspectie een herstelonderzoek gedaan. Hieruit volgt de conclusie dat de onderwijskwaliteit voldoet aan de gestelde normen. Het zicht op de ontwikkeling van leerlingen is verbeterd evenals de leerlingbegeleiding. Er is een sluitende lijn tussen de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen zoals die is beschreven in het OPP en de manier van werken in de klas. Ook is het curriculumbewustzijn gegroeid bij docenten en zijn docenten hierdoor beter in staat om om te gaan met verschillen. De huidige werkwijze wordt verder doorgezet. Er zijn geen herstelopdrachten.
Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd. De leeropbrengsten van de school en de opbrengsten van sociale veiligheid zijn eerder al beschreven. Tevens zijn er maatregelen opgesteld indien dit noodzakelijk was.
Nieuwe maatregelen worden op deze pagina weergegeven. Enkele maatregelen van vorig jaar vragen nog om borging, zodat deze structuren goed ingebed kunnen worden in de organisatie.
Borging van recente maatregelen
- Leren met en van elkaar (verbetercultuur vasthouden in bordgroepen). We ontwikkelen vanuit de wens om met elkaar beter te worden. Dit doen we vanuit een open en nieuwsgierige houding.
- Op weg naar inclusiever onderwijs: we blijven investeren in een intensievere samenwerking met onze reguliere partner. We voeren gesprekken met de nieuwe schoolleiding van het Montessori Vaklyceum om te onderzoeken hoe we intensiever kunnen gaan samenwerken.
- De visieontwikkeling en profilering van de school zijn doorleefd en worden uitgedragen. De visie van de Dr. J. de Graafschool is duidelijk herkenbaar in de school.
- Didactisch handelen verder verbeteren: we houden hierbij de 5 interactiestappen voor leren vast.
- Aanbod: vormen van een aansluitend en samenhangend TOS curriculum
Nieuwe maatregelen
- Het taalbeleid wordt herzien, waarbij gebruik wordt gemaakt van wetenschappelijke inzichten over welke inzet goed werkt bij leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis.
- Het stagebeleid voor praktijkonderwijs en vmbo wordt herzien. Dit doen we in samenwerking met de symbiosescholen voor praktijkonderwijs (de Bolster) en het vmbo (Montessori vaklyceum).