Vakken
In dit deel van de schoolgids vindt u de lessentabellen van het vervolgonderwijs en het praktijkonderwijs.
In de tabellen leest u welke vakken de leerling per leerjaar krijgt met daarbij het aantal lesuren. Heeft u vragen over de lessentabellen? Neem gerust contact met ons op via infodegraafschool@kentalis.nl
Vervolgonderwijs
In het uitstroomprofiel Vervolgonderwijs bieden wij diplomagericht onderwijs aan op verschillende leerroutes van het VMBO. Namelijk op basisberoepsniveau (BB), kaderberoepsniveau (KB) en de theoretische leerweg (TL).
De samenwerking tussen de Dr. J. de Graafschool en de reguliere scholen voor voortgezet onderwijs wordt symbioseonderwijs genoemd. Dit wij werken samen met het Montessori Vaklyceum, dit is een school van het openbaar onderwijs Groningen.
Het adres van het Montessori Vaklyceum is Vondellaan 83, 9721 LD Groningen.
In het tweede jaar van het vmbo kiest de leerling in overleg met de ouders/verzorgers, de mentor en de decaan een profiel. De vakken Nederlands, Engels, maatschappijleer, culturele en kunstzinnige vorming (CKV) en bewegingsonderwijs zijn verplicht. Wiskunde is vak dat standaard hoort bij de profielkeuzes die wij bieden.
Het vmbo kent 10 profielen. Bij ons kan de leerling kiezen uit profiel 1 t/m 3:
1. Economie en Ondernemen (E&O) - MVL
2. Media, Vormgeving en ICT (MVI) - MVL
3. Zorg en Welzijn (Z&W) - MVL
4. Bouwen, Wonen en Interieur
5. Groen
6. Produceren, Installeren, Energie
7. Dienstverlening en Producten
8. Horeca, Bakkerij, Toerisme
9. Maritiem en Techniek
10. Mobiliteit en Transport
Ieder profiel kent verplichte vakken. Hierover ontvangt u informatie tijdens de informatieavonden.
De examens voor vmbo worden afgenomen in samenwerking met de symbioseschool. In VMBO-3 en 4 starten de examenjaren. In het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) is het examenprogramma voor alle vakken vastgelegd. Het PTA van de reguliere school wordt (zoveel mogelijk) overgenomen en aangevuld met het eigen PTA. Het examenreglement wordt jaarlijks afgestemd met de symbioseschool.
Arbeid
Het uitstroomprofiel Arbeid leidt toe naar (beschut) werk een leerling verlaat de school als hij of zij een passende werkplek heeft. De leerroute is bedoeld voor leerlingen in de leeftijd van circa 12 tot maximaal 20 jaar bij wie wordt ingeschat dat zij (in een bedrijf of beschut) aan het werk kunnen. Dit onderwijs noemen wij het praktijkonderwijs. We werken hierbij samen met praktijkschool de Bolster. De lessen richten zich op brede persoonlijke vorming en op het oefenen met zo zelfstandig mogelijk werken en wonen. We streven naar een opleidingsniveau waarbij een leerling zich zo zelfstandig mogelijk kan redden. Voor Nederlands houdt dit in dat we een 1f niveau nastreven. We vinden het tevens belangrijk dat er een eigen invulling gegeven kan worden aan vrijetijdsbesteding en het Nederlands burgerschap. Leren en oefenen doen we in betekenisvolle, praktische situaties. Dat past het beste bij deze leerlingen. Alle leerlingen in dit uitstroomprofiel krijgen na het voldoende afronden van de opleiding een schooldiploma en een portfolio mee. Daarin staat informatie over de gevolgde vakken, gelopen stages en de ondersteuning die de leerling nodig heeft. Deze informatie helpt bij de vervolgstap om bij een bedrijf aan het werk te gaan.
Het praktijkonderwijs draait om zelfredzaamheid en arbeidstoeleiding. De stage, theorie en certificering zijn aan elkaar gekoppeld.
Lichamelijk Opvoeding (LO)-lessen
Op de Dr. J. de Graafschool hebben de leerlingen lessen lichamelijke opvoeding:
- in de onderbouw 3 lesuren (1 lesuur + één blokuur van 2 lesuren) per week
- in de bovenbouw 2 lesuren (één blokuur van 2 lesuren) per week
Na de sportlessen en sportactiviteiten, zoals sportdagen, is er gelegenheid om te douchen. Er wordt van de leerlingen verwacht dat zij sporten in schone kleding en een handdoek meenemen om zich na de les te kunnen douchen of op te frissen. Verder wordt het aanbevolen om te sporten op goed passende sportschoenen voor in de zaal, met zolen die niet afgeven.
Voor en na de zomervakantie wordt er ook buiten op het veld gesport. Twee keer per schooljaar worden sportdagen georganiseerd. Voor specifieke vragen over LO kunt u terecht bij de LO-docent, de heer W. Swart, w.swart@kentalis.nl.
Spraakwaterval
Spraakwaterval is een methodiek die ontwikkeld is op de Kentalis Dr. J. de Graafschool en de Tine Marcusschool en binnen Kentalis landelijk wordt ingevoerd en toegepast. In de Spraakwatervallessen staat het oefenen met communicatie centraal. Niet alleen het kunnen communiceren, maar ook het durven. Andere sociale vaardigheden, zoals wat je uitstraalt met je houding, zijn daarbij heel belangrijk.
We werken doelgericht, schoolbreed en in drie thema's aan de communicatieve en sociale vaardigheden van de leerlingen:
Thema 1: Dit ben ik & wie ben jij?
Thema 2: Dit wil ik & wat wil jij?
Thema 3: Dit kan ik & wat kunnen we samen?
Dit schooljaar heeft elke klas één (bovenbouw) of twee lesuren (onderbouw) Spraakwaterval per week in het rooster staan. De doelen worden ingeoefend tijdens deze lessen en zoveel mogelijk geoefend tijdens andere momenten op school, maar ook buiten school. Denk aan het toepassen van wat je hebt geleerd tijdens een klassenuitje of een bezoek aan een winkel.
De lessen worden gegeven door de mentor en de logopedist.
Wanneer een leerling zijn doelen niet behaalt, wordt er gekeken welke extra ondersteuning de leerling nodig heeft binnen of buiten de les.
Voorbeelden van doelen waar we aan werken zijn: Jezelf presenteren, Voor jezelf opkomen, Omgaan met emoties en Samenwerken.
Activiteiten
Cultuurfestival
Het Cultuurfestival is een tweedaags evenement waarbij de gewone lessen vervangen worden door sportieve en culturele activiteiten binnen en buiten de school. Docenten en leerlingen bedenken en kiezen zelf workshops en excursies of nodigen hiervoor gastdocenten uit. Samen maken ze het Cultuurfestival tot een succes. Het Cultuurfestival kent een jaarlijks wisselend thema. Het Cultuurfestival brengt leerlingen in contact met allerlei aspecten van cultuur. Het spreekt leerlingen aan op hun competenties in plaats van hun beperkingen. Ze doen nieuwe ervaringen op en kunnen talenten ontdekken, ook doen ze ideeën op voor vrijetijdsbesteding. Het Cultuurfestival is bedoeld voor alle leerlingen van de Dr. J. de Graafschool. Van de derdejaars leerlingen wordt tijdens het vak culturele en kunstzinnige vorming (CKV) een actieve rol in de organisatie verwacht.
Schoolfeest
Voor, door en met de leerlingen wordt één keer per schooljaar een schoolfeest georganiseerd. De organisatie is in handen van leerlingen en docenten; de eindverantwoordelijkheid ligt bij de directie.
Excursies en werkweken
Gedurende het hele schooljaar worden excursies georganiseerd. De excursies hebben een educatief karakter. De werkweken vallen onder lestijd en zijn voor alle leerlingen verplicht.
Voor de werkweken gelden de volgende criteria:
1. Pro en vmbo gaan gezamenlijk op werkweek
2. Alle schooljaren hebben een werkweek
3. Burgerschap komt inhoudelijk nadrukkelijk terug in de werkweek
4. Er is sprake van een opbouw in complexiteit (verder weg en meer verantwoordelijkheden bij de leerlingen).
Jaar 1 | 'In het Noorden' |
Jaar 2 | Randstad |
Jaar 3 | Buitenland |
Stage (VSO)
Voor onze beide uitstroomprofielen, Vervolgonderwijs en Arbeid, nemen stages een belangrijke plaats in. Naast beroepen- en arbeidsoriëntatie is vooral de ervaring die de leerlingen opdoen belangrijk voor hun ontwikkeling en voor het perspectief op de arbeidsmarkt.
De stage wordt begeleid door stagedocenten, in nauw overleg met de mentor en de vakdocenten. Voordat een leerling stage gaat lopen, wordt een contract opgesteld en ondertekend.
De stages worden geëvalueerd met de leerling, de stagebegeleider van het bedrijf en de stagedocent van de school. Hiervoor is een standaard beoordelingsformulier ontwikkeld. De stages kennen een verplicht karakter en wegen mee in de beoordeling.
Arbeid
Voor leerlingen binnen het uitstroomprofiel Arbeid is het de bedoeling de stageplaats om te zetten in een vaste arbeidsplaats na de schoolperiode. Stages vinden 1 tot 3 dagen in de week plaats.
Vervolgonderwijs
Leerlingen in het vervolgonderwijs doen een aantal periodes tijdens hun schoolloopbaan een oriënterende stage. Het voornaamste doel van deze oriënterende stage is kennismaken met en zich oriënteren op een toekomstige beroepssector.
Overgangsnormen
Elke school stelt overgangsnormen op als leidraad voor het doorstromen naar het volgende schooljaar binnen een leerstroom. Daarnaast worden er plaatsingscriteria opgesteld om te bepalen in welke leerstroom een leerling het beste past op basis van de behaalde resultaten vanuit de aanleverende school.