Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

In onderstaande tabel geven wij aan welke interventies in schooljaar 2023-2024 hebben plaatsgevonden en wat wij willen bereiken.

 Interventie        Wat is bereikt                                 
Taalleesonderwijs

Er hebben klasbezoeken plaatsgevonden in het kader van ons spellingsonderwijs. Hierdoor is ons spellingsonderwijs verbeterd. Ook is een systeem binnen de school ontwikkeld om leerlingen die bij spelling meer hulp nodig hebben, beter onderwijs te kunnen geven.  

Er is het afgelopen schooljaar onderzoek gedaan naar een nieuwe begrijpend lezen methode. In het schooljaar 2024-2025 wordt er een besluit genomen over welke nieuwe methode we gaan aanschaffen. 

Didactisch handelen

Er hebben klasbezoeken plaatsgevonden in het kader van het geven van een goede les. Uit de beoordelingen blijkt dat de leerkrachten zich prima ontwikkelen. Er is het afgelopen schooljaar veel aandacht geweest op het gebied van differentiatie. 

(wat zijn de verschillen tussen leerlingen en wat betekent dit voor de manier waarop we onze leerstof aanbieden). De leerkrachten zijn met behulp van klasbezoeken hierop gecoacht door de intern begeleiders.

Zorg en begeleidingHet nieuwe ontwikkelingsperspectief plan (OPP) is het afgelopen schooljaar uitgevoerd zoals bedoeld. Op deze manier is het nog duidelijker geworden aan welke doelen we met onze leerlingen werken en hoe we die zo goed mogelijk kunnen behalen en evalueren.
KindgesprekkenHet afgelopen schooljaar zijn individuele gesprekken met de leerlingen gevoerd over het welbevinden maar ook over “wat heb jij nodig om je zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen.” Deze gesprekken vinden ook weer plaats in het schooljaar 2024-2025.
Wereldoriëntatie Er heeft een onderzoek plaatsgevonden met als doel om ons onderwijs met betrekking tot de wereldoriëntatie vakken te vernieuwen. In het schooljaar 2024-2025 zal een besluit worden genomen over welke methode we gaan aanschaffen.  
PleinNaar aanleiding van de leerlingenraad hebben we het toezicht op het plein en de (speel)materialen opnieuw onder de loep genomen. 

 

 

 

 

 

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van de citotoetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen. Hieronder de resultaten van de E-toetsen schooljaar 2023-2024.

VakgebiedUitstroomperspectiefResultaten groep 4Resultaten groep 8
Technisch lezenPraktijkonderwijsn.v.t.88%
 VMBO BB58%55%
 VMBO KBn.v.t.50%
    
Begrijpend lezenPraktijkonderwijsn.v.t.88%
 VMBO BB36%63%
 VMBO KBn.v.t.50%
    
RekenenPraktijkonderwijsn.v.t.89%
 VMBO BB79%100%
 VMBO KBn.v.t.100%
    
SpellingPraktijkonderwijsn.v.t.100%
 VMBO BB50%67%
 VMBO KBn.v.t.75%

 

Conclusie: De Skelp hanteert de ambitie dat 75% van de leerlingen op of boven het uitstroomperspectief scoort. We zien dat de doelen grotendeels behaald worden.  Bij technisch lezen en tevens bij begrijpend lezen zijn de resultaten van groep 8 behaald door de PRO leerlingen. De leerlingen met uitstroom VMBO BB en VMBO KB scoren iets onder de norm op beide leesgebieden. De ambitie bij rekenen is in groep 8 volledig behaald. De percentages bij spelling zijn sterk verbeterd, zowel de PRO leerlingen als de VMBO KB leerlingen scoren op of boven de ambitie. De VMBO BB leerlingen scoren net onder de ambitie passend bij hun uitstroomperspectief.

Opbrengsten sociaal emotionele ontwikkeling en leren leren

Op De Skelp worden lessen uit de Kanjertraining en elementen uit PBS (Positive Behavior Support), een schoolbrede aanpak om gewenst gedrag aan te leren en te versterken, ingezet. Dit draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen en schept een positief klimaat waarin geleerd kan worden.

We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. Omdat de Skelp specialistisch onderwijs biedt, wordt er gebruik gemaakt van een schoolstandaard. Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat de aanpak voldoende op de leerlingen is afgestemd als 75% van de leerlingen gelijk aan of hoger scoort dan de schoolstandaard. In schooljaar 2023-2024 wordt schoolbreed de schoolstandaard zowel in het najaar 2023 als in het voorjaar 2024 ruim behaald (najaar 2023 89,3%, voorjaar 2024 83,7%).

Opbrengsten sociale veiligheid

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit hebben we in schooljaar 2023-2024 gedaan in de groepen 6, 7 en 8 met de vragenlijst Monitor Sociale Veiligheid SO TOS afkomstig uit het kwaliteitszorgsysteem WMK.

In schooljaar 2023-2024 ervaren veel leerlingen een hoge mate van welbevinden en sociale veiligheidsbeleving in de school.

Een aantal leerlingen voelt zich aangetast in hun fysieke en/of sociale veiligheid. De school neemt dat natuurlijk serieus.

We gaan komend schooljaar nog meer focus leggen op:

  • het gesprek aangaan over plagen en pesten
  • handelingsstappen bij ongewenst gedrag van een ander ook visueel maken
  • met de klas in gesprek gaan hoe een leerkracht handelt bij pestgedrag
  • nogmaals onder de aandacht brengen bij leerlingen bij wie ze terecht kunnen als ze zich niet veilig voelen
  • pleincoaches zijn zichtbaar

 

 

 

 

Overgang naar een andere school

De Skelp hanteert een actief terugplaatsingsbeleid. Jaarlijks wordt er aan de hand van de didactische en logopedische vorderingen bekeken of een leerling nog een specifieke cluster 2 ondersteuningsbehoefte heeft. Ook wordt er gekeken of de ondersteuningsbehoefte past binnen een onderwijsarrangement op De Skelp of dat over- of terugplaatsing naar het regulier basisonderwijs, speciaal basisonderwijs of een ander onderwijscluster (cluster 3 en 4) passender is met of zonder een ondersteuningsarrangement vanuit cluster 2. Leerlingen die mogelijk terug geplaatst kunnen worden, worden altijd besproken in de CvL.

Voor de leerlingen in groep 8 die uitstromen naar het vervolgonderwijs, worden in de leerlingbespreking van oktober voorlopige schooladviezen geformuleerd. In dit traject worden ouders in een vroeg stadium aan de voorkant betrokken. Na de Citotoets-periode in januari-februari stelt de CvL de definitieve adviezen vast. 

Voor ouders organiseren we jaarlijks een algemene voorlichting over het voortgezet onderwijs en de procedure op De Skelp. Hierbij besteden we ook aandacht aan de mogelijkheden voor specifieke cluster 2 ondersteuning; zoals een cluster 2 onderwijsaanbod op het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) de Dr. J. de Graafschool in Groningen, of cluster 2 ondersteuning vanuit de ambulante begeleiding (AB) binnen het regulier voortgezet onderwijs. De scholen voor voortgezet (speciaal) onderwijs organiseren zelf voorlichtingsdagen of -avonden en meeloopmomenten voor toekomstige leerlingen en hun ouders.

Zodra er een keuze voor een vervolgschool gemaakt is, zorgen we samen met ouders voor de aanmelding van de leerling bij de nieuwe school. Als de leerling is aangenomen, zorgen we voor een goede overdracht naar de nieuwe school.

Informatie over eind uitstroom

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt voor het schooljaar 2023-2024 voor 73% behaald. 

De eindschoolverlaters hebben na het voorlopig schooladvies de 'Doorstroomtoets Route 8' gemaakt. Bij 16 van de 22 leerlingen was het advies op deze toets gelijk aan het voorlopige schooladvies, een resultaat van 73%. De ambitie is behaald. Bij 6 van de 22 leerlingen was het advies van de toets hoger dan het schooladvies, dit betreft 27% van de leerlingen. We hebben in overleg met ouders, het advies heroverwogen en van 3 leerlingen naar boven bijgesteld.

 2020-20212021-20222022-20232023-2024
Praktijkonderwijs58 (waarvan 2 PRO-V en 2 VSO combiklas)12 (waarvan 2 PRO-V en 2 VSO combiklas)

3

(waarvan 1 naar VSO)

VMBO BB6

(waarvan 2 schakelklas)

6

11 

(waarvan 4 VSO)

13

(waarvan 1 naar VSO)

VMBO KB021

(waarvan 1 naar VSO)

VMBO-T0002
Totaal10162422
Totaal naar regulier9141819
Totaal naar (V)SO1263

 

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

 2020-20212021-2022 2022-20232023-2024
Basisonderwijs (bao)5644
Speciaal basisonderwijs (sbo)5834
Speciaal onderwijs (so)10834
Thuiszitter met leerplichtontheffing1---
Buitenland----
Overig11--
Totaal22231012

 

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten, houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging, namelijk dat minstens 75% van de leerlingen na twee jaar nog naar verwachting functioneert in de vervolgsetting. Van leerlingen die in 2021-2022 uitstroomden gelden voor onze school de volgende percentages. 

Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2021-2022 
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

95%

(39 ll-en)

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 

2%

(2 ll-en)

Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 

0%

(0 ll)

 

 

De Kentalis-norm van tenminste 75% is gehaald. Dat betekent dat de Skelp een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen. De resultaten geven geen aanleiding tot acties.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

In april 2024 is het ouderervaringenonderzoek afgenomen. Dit onderzoek wordt 1 x per 4 jaar uitgezet, de input wordt gebruikt voor eventuele verbeteracties. Ouders waarderen de school over het algemeen met een 8,6.        Er zijn verschillende onderdelen bevraagd; er kan worden gescoord op een schaal van 1 tot 4, waarbij 1 een onvoldoende is en 4 uitstekend is. Onze scores zijn als volgt:

BeleidsterreinGemiddelde scoreScore 3 of 4
Kwaliteit3,6295,5%
Deskundigheid3,4275%
Schoolklimaat3,5188,6%
Veiligheid3,7486,4%
Welbevinden3,8093,2%
Pedagogisch handelen3,7893,2%
Lesgeven3,8093,2%
Ondersteuning leerlingen3,6384,1%
Ontwikkeling3,7388,6%
Informatie3,5081,8%
Gelijkwaardigheid3,6490,9%

 

In juni 2023 is een vragenlijst afgenomen binnen het team met betrekking tot veiligheid en tevredenheid. De totale respons was 71%: een respons boven 70% wordt als uitstekend gezien. De gemiddelde score was 8,8 op "ik voel me veilig op school" en een 8,8 op "ik heb het naar mijn zin op school". Op de verschillende beleidsterreinen zien we op een schaal van 1 tot 4 onderstaande scores:

BeleidsterreinScore
Veiligheidsbeleving3,79
Het optreden van de directeur/collega's  3,91
Mijn eigen opstelling 3,36
Welbevinden 3,38
Fysieke veiligheid 3,96
Sociale veiligheid 3,98
Psychische veiligheid 3,98
Materiele zaken 3,92

De uitkomsten van het onderzoek zijn met het team besproken. We zijn blij met de uitkomsten.

In april 2023 is een leerlingenervaringenonderzoek afgenomen bij de leerlingen van groep 5 t/m 8.  66 van de 67 leerlingen hebben dit onderzoek ingevuld. Het gemiddelde cijfer wat de leerlingen aan onze school geven is een 7,4. Op de beleidsterreinen 'lesgeven',  'wat ik leer', 'lestijd, 'omgaan met elkaar', 'afstemmen' en 'mijn mening doet er toe' geven de leerlingen de school een voldoende of hoger. Op het gebied van resultaten (de juf bespreekt de toetsresultaten met mij en bespreekt samen met mij wat ik verder ga leren) scoren we lager. Dat geldt ook voor de inrichting van de lokalen, de regels op school en het met plezier naar school gaan. Verbeteracties zijn afgestemd met de leerlingenraad en verwerkt in het schooljaarplan 2023-2024. 

Audit of inspectie

Op 25 september 2023 heeft een kwaliteitsonderzoek plaatsgevonden door de onderwijsinspectie, met als eindoordeel dat de onderwijskwaliteit wordt beoordeeld als voldoende. Zowel het onderwijsproces als de veiligheid en de onderwijsresultaten zijn als voldoende beoordeeld. Ook de kwaliteitszorg is voldoende, met een enkel verbeterpunt.

Als team zijn wij heel blij met dit resultaat.

Het bestuur van Kentalis zegt daar het volgende over: alle inspanningen die door directie en team zijn verricht, rechtvaardigen dit mooie resultaat. Het team verdient daarvoor alle complimenten.

Voor de laatste resultaten van de onderwijsinspectie verwijzen wij naar www.toezichtresultaten.onderwijsinspectie.nl

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd, inclusief de evaluatie van het verbeterplan en het jaarplan 2024-2025.

De analyses zijn verwerkt in het jaarplan 2024-2025.