Kwaliteitszorg
We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2022-2023 zijn er maatregelen genomen. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.
Maatregel | Wat is bereikt |
Werken vanuit Onderwijsplannen waarin ons aanbod en de manier waarop we dat doen beschreven staat. | De onderwijsplannen van de verschillende vakgebieden zijn afgerond en vastgesteld. Input voor deze plannen is gegeven door leerkrachten van zowel de onderbouw als de leerkrachten van de bovenbouw. De logopedisten én de leerkrachten hebben de inhoud van het onderwijsplan Mondelinge Taal verzorgd. |
Begrijpend lezen: iedere leerkracht zorgt voor de mogelijkheid tot het thuis lezen van de te behandelen lessen. | De leesteksten worden via Social schools gedeeld met de ouder(s) en verzorger(s). |
Rekenonderwijs: werken vanuit leerroutekaarten met als middel Gynzy, met sprongen vooruit. In groep 3-4 werken vanuit de 19 stappen van automatiseren. | Het rekenaanbod van de school is omschreven in het onderwijsplan rekenen. We werken met de digitale en papieren versie van Gynzy. De afspraken rond het automatiseren zijn opgenomen in het onderwijsplan en weggezet in de lesroosters.
|
Leerlijn Parnassys Jonge kind implementeren. | De leerlijn is geïmplementeerd. Tijdens de oudergesprekken van de leerlingen van groep 1-2 is de ontwikkelingslijn van Parnassys Jonge kind de leidraad van het gesprek. |
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.
Op de Tine Marcusschool Emmen werken we vanuit school, naar groep, naar leerling. We zijn als team gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen op onze school. Zo verkrijgen we samen zicht op de ontwikkeling en op de ononderbroken leerlijn voor het kind. We leggen de focus op de juiste analyses, begripsvorming, stellen we de bijbehorende acties op en laten deze acties in een duidelijk kader cyclisch terugkomen.
Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen juni 2024
We kiezen ervoor onze ambitie hoog te stellen voor onze doelgroep. We geloven in het positieve effect van het hebben van hoge verwachtingen én het bieden van kansrijk onderwijs.
Dit jaar halen we de ambities van Kentalis; 75% van de leerlingen scoort binnen of boven hun range, passend bij het UP, niet. Op begrijpend lezen ligt deze ambitie op 50%.
Op het vakgebied technisch lezen behaalt 40% van de leerlingen de Kentalis ambitie. Dit is een groei ten opzichte van vorig schooljaar. Op het vakgebied spelling behaalt 24,5% van de leerlingen de Kentalis ambitie. Dit is een kleine daling ten opzichte van vorig schooljaar. Op het vakgebied rekenen behaalt 57% van de leerlingen de Kentalis ambitie Dit is een kleine daling ten opzichte van vorig jaar. Op het vakgebied begrijpend lezen behaalt 30% van de leerlingen de Kentalis ambitie van 50%. Dit is een verdubbeling ten opzichte van vorig schooljaar.
Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling voorjaar 2024
We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen in kaart te brengen en hiermee een vertaalslag te maken naar het handelen op individueel-, groeps- en schoolniveau. Onze ambitie is dat ten minste 75% van de leerlingen de schoolnorm behaalt. Dit (voor)jaar halen we onze ambitie bijna. 71,2% procent van de leerlingen haalt de schoolnorm. Om de schoolnorm in de toekomst wel te behalen, wordt er geëvalueerd en zal het aanbod en beleid worden aangepast.
Opbrengsten sociale veiligheid schooljaar 2023-2024
Elk jaar meten we hoe veilig onze bovenbouw leerlingen (groep 5 t/m 8) zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid. Onze ambitie is dat meer dan 75 procent van de leerlingen de landelijke norm haalt. De gestelde doelen voor 'welbevinden', ‘sociale veiligheidsbeleving’ en ‘aantasting sociale en fysieke veiligheid’ halen we helaas niet. Om de gestelde doelen in de toekomst wel te behalen, wordt er geëvalueerd en zal het aanbod en beleid worden aangepast.
Doorstroomtoets groep 8 februari 2024
6 leerlingen hebben de doorstroomtoets route 8 gemaakt. Dit zijn alle leerlingen van groep 8. Voor alle leerlingen is het schooladvies hetzelfde gebleven na afname van de toets. 5 leerlingen kregen een enkel advies en 1 leerling een dubbel advies.
Overgang naar een andere school
In het schooljaar 2023-2023 zijn 10 leerlingen uitgestroomd. 4 Leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. 6 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 uitgestroomd. Dit noemen we einduitstroom.
Informatie over eind uitstroom
2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
ZML | - | - | - | 1 |
Praktijkonderwijs | 1 | - | 2 | - |
Vmbo-bb | 2 | 5 | 2 | 3 |
Vmbo-kb | 2 | - | 1 | 1 |
Vmbo-tl | - | - | 1 | 1 |
Totaal | 5 | 6 | 6 | 6 |
Totaal naar regulier | 2 | 4 | 5 | 4 |
Totaal naar (v)so | 3 | 1 | 1 | 2 |
Informatie over tussentijdse uitstroom
2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
Basisonderwijs (bao) | 7 | 4 | 3 | 2 |
Speciaal basisonderwijs (sbo) | 5 | 5 | 5 | 1 |
Speciaal onderwijs (so) | 3 | 3 | 2 | 1 |
Thuiszitter met leerplichtontheffing | - | 1 | - | - |
Buitenland | - | - | - | - |
Totaal | 15 | 13 | 10 | 4 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging.
Totaal aantal uitgestroomde leerlingen in 2022-2023 | 6 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 5 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 1 leerlingen |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 0 leerlingen |
Van 6 leerlingen die in 2022-2023 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten. Vijf leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. Van 1 leerling weet de school dat hij/zij boven het uitstroomniveau zit.
Dit betekent dat 85% van de uitgestroomde leerlingen na 2 jaar functioneert naar verwachting in de vervolgsetting, zoals destijds geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Leerling Teveredenheidsonderzoek
In april 2023 heeft het Kentalis Leerling Tevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. De leerlingen van groep 5 t/m 8 hebben de vragenlijst ingevuld. Kentalis Tine Marcusschool Emmen scoort als school een 7,3. Daarmee scoort de school ruim voldoende. De respons op de Vragenlijst was 100%.
Als sterk worden benoemd: leren je mening te geven en afstemming.
Ouder Ervaringen onderzoek
In april 2022 heeft het Kentalis Ouder Ervaringen onderzoek plaatsgevonden. 12% van de ouder(s)/verzorger(s) heeft de vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is onvoldoende. Hierdoor kan er geen goed beeld van de kwaliteit van de Tine Marcusschool geschetst worden:
- Gemiddelde Kentalis: 8,1 (in de vorige meting 8,0)
- Tine Marcusschool Emmen: 8,5 (in de vorige meting 8,3)
Als sterk worden benoemd: schoolklimaat, informatie en communicatie, imago van de school, leerlingenzorg – en begeleiding.
Medewerkers tevredenheidsonderzoek
In maart 2020 heeft het Kentalis medewerkers tevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. De respons op de vragenlijst was 66,7%; 16 van de 24 medewerkers heeft de vragenlijst ingevuld.
Het onderzoek is opgedeeld in 4 thema’s
- Bevlogenheid: score 7,8
- Autonomie: score 8.3
- Werkgeverschap: score 6,1
- Sociale veiligheid: score 8,7
Audit of inspectie
In oktober 2022 heeft de onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan de Tine Marcusschool Emmen. De inspectie beoordeelt de onderwijskwaliteit als voldoende. De inspectie geeft aan dat de school de onderwijskwaliteit doelgericht heeft verbeterd de afgelopen anderhalf jaar.
Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen:
- Alle OPP's zijn omgezet in het nieuwe Kentalis format OPP binnen ParnasSys.
- Eind schooljaar 2023-2024 heeft de school gekozen voor het werken met MijnRapportfolio. In schooljaar 2024-2025 zal hiermee worden gestart. Gedurende dit schooljaar zal er beleid worden opgesteld hoe er gewerkt zal worden met MijnRapportfolio.
- Analyses van de methode gebonden toetsen leiden tot differentiatie in leerstof, tijd en aanpak.
- Er is een borgingskaart van het toets protocol Cito leerling in beeld.
- Bureau Halt komt lessen verzorgen over de veiligheid ten aanzien van sociale media en veilig gebruik internet.
- De school heeft een Onderwijsplan sociaal emotionele ontwikkeling, waarin afspraken staan over de afname en analyse van de MSV en SCOL.