Cyclisch werken in een structuur van kwaliteitszorg volgens het 4D-model
Structuur van kwaliteitszorg in Kentalis
De structuur van de kwaliteitszorg van Kentalis zorgt ervoor dat wij systematisch werken aan kwaliteit en van het bestuur feedback krijgen op onze kwaliteit van onderwijs en begeleiding.
We werken in een continue verbetercyclus aan het op peil houden en verbeteren van ons onderwijs en de begeleiding.
- 4x per jaar is er een gesprek met het bestuur en de kwaliteitszorgmedewerker, de contactpersoon HR en de financieel adviseur.
- tussendoor is er regelmatige ondersteuning van de vaste kwaliteitszorgmedewerker.
Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het SO en VSO passende ambities; dat zijn de resultaten die we verwachten van de leerlingen op hun niveau. De Kentalis-ambities zijn vastgesteld voor VSO: eind onderbouw vmbo of aan het einde van de schooltijd (Praktijkonderwijs).
In dit hoofdstuk beschrijven we de resultaten volgens een 4D-cyclische manier van werken (data-duiden-doelen-doen). We beginnen eerst met terugkijken op het 'doen', de acties die we afgelopen jaar hebben ingezet. Daarna starten we met de didactische resultaten van de afdeling vmbo, beschrijven dan de resultaten van de afdeling Praktijkonderwijs en vervolgens de schoolbrede opbrengsten op het gebied van sociaal-emotionele en maatschappelijke competenties, communicatieve ontwikkeling en veiligheidsbeleving. Ook hebben we aandacht voor de resultaten uit de verschillende vragenlijsten aan bijvoorbeeld ouders, medewerkers, leerlingen en oud-leerlingen.
Maatregelen 2023-2024 en de effecten ervan
N.a.v. de interne audit in maart 2023
De school is in staat om opbrengsten (data) goed in beeld te brengen en te analyseren (duiden – doelen – doen). Ons doel was om analyses met elkaar in verbinding te brengen en te komen tot een gefocust (smaller) plan. Hierbij was het van belang om het team tijd te bieden om nieuwe systemen en structuren eigen te maken en te bestendigen.
- We hebben de Leerlingkenmerken geanalyseerd (4D) om deze vervolgens te vertalen naar concrete interventies die tegemoet komen aan de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen. Zo kan het onderwijsaanbod beter worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- We hebben de navolgbaarheid (plan – evaluatie – plan) van het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) verbeterd, door de plannen beter te evalueren en te analyseren met behulp van de 4D methodiek en ‘doelen’ en ‘doen’ op te nemen in het volgende ontwikkelingsperspectiefplan.
- Binnen ‘de Basisles’ zouden we het accent leggen op het modelen (voordoen, de ik-fase) van de vaardigheid waarbij de docent hardop gedachten en handelingen uitspreekt bij het toepassen van de vaardigheid. We hebben hier echter nog onvoldoende aandacht aan besteed. Deze ontwikkeling nemen we mee naar komend jaar.
- We hebben een plan gemaakt waarmee we voor elke leerling met een eigen device gaan werken, zodat de onderwijstijd effectiever benut kan worden. Dit plan wordt momenteel uitgevoerd.
N.a.v. de ontwikkeling op de basisvaardigheden
Taal en rekenen
De doelen die wij voor 2024-2025 aan de hand van de opgehaalde data en ervaringen opgesteld hadden:
- We hebben concreet en planmatig beschreven hoe de hoofdvakken worden vormgegeven op KCU en in de praktijk is deze aanpak overal zichtbaar.
Deze concretisering helpt om beredeneerd keuzes te maken in het aanbod op basis van de resultaten. - We gebruiken onze toetsresultaten handelingsgericht om ons onderwijs te verbeteren.
- We onderzoeken of het huidige onderwijs op het gebied van woordenschat voldoende aansluit op onze doelgroep en of de ambities hierbij passend
zijn. Indien nodig passen we het aanbod aan. - Er is een gezamenlijk gedragen visie op toetsing.
- Alle coaches en vakdocenten weten wat er van hen en de leerlingen verwacht wordt ten aanzien van een JIJ-meting.
- Gezamenlijke sessie voor visievorming en afspreken referentiedoelen.
- Aanscherpen van analyseformat en nadenken over een vertaling hiervan naar het onderwijs in de groepen.
- Afspraken rondom afname JIJ-toets gezamenlijk
opstellen en borgen in werkwijze.
Deze doelen zijn samen met het team geformuleerd, n.a.v. het gezamenlijk bestuderen van de data in juli 2023 (datamuur). De acties zijn uitgezet per vakgebied, uitgevoerd en zijn geëvalueerd.
De toetsing en betekenis ervan voor ons onderwijs begint een wat prominentere plek te krijgen in het team. Toetsing wordt steeds meer handelingsgericht gebruikt om het eigen onderwijs te verbeteren.
Ook hebben we verder gewerkt aan de uitvoering van het Masterplan Geletterdheid. In 2023-2024 lag het accent op het woordenschatonderwijs en het verbeteren van het technisch lezen. We zien een verhoging van het technisch leesniveau. De logopedisten hebben een workshop woordenschat ontwikkeld en we werken verder in de lessen aan de invoering van hetgeen we geleerd hebben.
We hebben voor de langere termijn, vanuit de doelen in het schoolplan multidisciplinaire ontwikkelgroepen Taal en rekenen opgesteld. Deze gaan werken aan de vormgeving van het beleid basisvaardigheden taal en rekenen en de de implementatie van de uitvoering op de werkvloer.
Burgerschapsontwikkeling
De twee aandachtsfuntionarissen hebben samen met het team tijdens de tweedaagse van oktober 2023 de input voor het schoolplan van 2024-2028 gegeven en hebben deze vertaald naar gerichte doelen voor het jaarplan van 2024. Inzet is onder andere gedaan op:
- het werken met een burgerschapskalender;
- het ontwikkelen van de burgerschapsvaardigheden bij de medewerkers;
- het mede vormgeven van een goed klimaat waarin de burgerschapswaarden kunnen worden ontwikkeld.
We hebben voor de langere termijn, vanuit de doelen in het schoolplan multidisciplinaire ontwikkelgroep Burgerschap opgesteld. Deze gaat verder werken aan de implementatie van het beleid basisvaardigheden burgerschap en de uitvoering ervan op de werkvloer.
N.a.v. de ontwikkeling Sociaal Emotionele en maatschappelijke Competenties
De volgende doelen waren samen met het team geformuleerd, n.a.v. het gezamenlijk bestuderen van de data in juli 2023 (datamuur).
- De aangepaste leerlijn sociaal-emotionele competenties (SEC) is in gebruik genomen.
- De methodiek Spraakwaterval en de methode Leefstijl
worden gebruikt voor de lessen sociale vaardigheden. En het team is geschoold in de methode Leefstijl. - Elke klas heeft 2 groepsdoelen SEC gekozen met de leerlingen en deze zijn uiterlijk november 2023 geborgd in een groepsplan.
- Nieuwe medewerkers zijn geschoold in de IKAN, leerlijn SEC en methode Leefstijl.
- De resultaten van mei 2023 houden stand met marge
van 1 decimaal.
De volgende acties zijn, uitgevoerd en geëvalueerd:
- Facultatieve verdiepte scholing voor mentoren en ondersteuners voor het werken met de leerlijn SEC.
- Scholing inplannen voor nieuwe medewerkers.
- De IKAN resultaten bespreken met de klas en samen met de klas nieuwe groepsdoelen kiezen.
- In alle klassen is in periode 1 en/of 2 aandacht voor 'zelfkennis' en ‘omgaan met gevoelens en gedrag'.
N.a.v. de ontwikkeling van de Sociale Veiligheid
De volgende doelen waren samen met het team geformuleerd, n.a.v. het gezamenlijk bestuderen van de data in juli 2023 (datamuur).
- Het is duidelijk waarom de leerlingen zich niet veilig voelen in de taxi's.
- Meer dan 90% weet wie de vertrouwenspersoon en de anti-pestcoördinator zijn.
- Het percentage leerlingen dat zich uitgescholden en of zich gediscrimineerd voelt is maximaal 10%.
- Leerlingen en docenten zijn op de hoogte van het pestprotocol.
Er zijn m.b.t. deze doelen acties uitgezet, uitgevoerd en geëvalueerd.
Er zijn bijeenkomsten voor de taxichauffeurs georganiseerd. Hierin kregen de chauffeurs een voorlichting over TOS waarbij een aantal casussen besproken zijn. Het doel was dat de chauffeurs beter weten hoe zij sensitief en responsief kunnen handelen passend bij de cluster-2-doelgroep. In verband met de discrepantie tussen de scores op veiligheid in de taxi en aantasting van de veiligheid in de taxi is er begin afgelopen schooljaar bij leerlingen die met de taxi reizen nagevraagd wat maakt dat zij zich onveilig voelden in de taxi. Dit is gebeurd in de leerlingenraad.
In schooljaar 2023-2024 is een nieuwe vertrouwenspersoon aangesteld, omdat de vertrouwenspersoon een andere baan had gevonden. Deze vertrouwenspersoon heeft een brievenbus gemaakt met ernaast meldformulieren.
Er is veel aandacht geweest voor leerlingen die zich uitgescholden of gediscrimineerd voelden. We hebben veel gedoe gehad rondom zogenoemde 'gossipaccounts'. Hierop hebben we effectief en adequaat opgetreden.
Het pestprotocol is in schooljaar 2023-2024 weer onder de aandacht gebracht bij docenten en leerlingen. Wij hebben tevens voor alle klassen een workshop georganiseerd tijdens de week tegen het pesten.
N.a.v. het bestendigingsonderzoek Kentalis (BOK)
De resultaten zijn geanalyseerd. Daarnaast zijn er door oud-leerlingen en ouders suggesties gedaan aan KCU en is er feedback gegeven op het aanbod. Hiermee kan KCU de kwaliteitszorg en leerlingenzorg borgen en verbeteren. Dit heeft geleid tot de volgende maatregelen, die worden onderzocht en uitgevoerd in schooljaar 2023-2024:
Ten aanzien van het onderzoek zelf (het proces):
- KCU heeft een alumni-beleid; duidelijk is hoe en wanneer KCU contact onderhoudt met oud-leerlingen.
- Contactgegevens oud-leerlingen zijn voorafgaand aan uitstroom bekend bij de administratie.
- Response BOK (vragenlijst) 2023-2024 is hoger dan BOK 2022-2023.
- Organisatie terugkomavond is óók gericht op het zorgvuldig invullen van de BOK-vragenlijsten door oud-leerlingen.
- Oud-mentoren zijn betrokken bij het zorgvuldig invullen van de BOK-vragenlijsten door oud-leerlingen en ouders.
- Huidige leerlingen KCU hebben een rol in de organisatie van de terugkomavond en/of hebben de mogelijkheid oud-leerlingen te ontmoeten en vragen te stellen.
- Team KCU wil vooraf kennis hebben van de vragenlijst t.b.v. het BOK.
- Team KCU onderzoekt of input bij het opstellen van de vragenlijst t.b.v. BOK mogelijk is.
- Team KCU formuleert vragen die nog meer inzicht geven hoe oud-leerlingen de KCU-tijd hebben ervaren.
- LOB-coördinator KCU informeert team KADU over het belang van het BOK.
- Team KCU betrekt bij ophalen van informatie en het delen van opbrengsten team KADU.
Ten aanzien van de data (de inhoud):
- Door o.a. LOB weet de leerling welke uitstroomrichting voor hem/haar passend is.
- Team KCU heeft een nog beter beeld van passende tussentijdse – en eindstroom mogelijkheden.
We hebben veel van bovenstaande doelen gehaald. Het alumni-beleid en het betrekken van huidige leerlingen bij de organisatie vraagt nog om aandacht.
We hebben in de beide teams veel aandacht besteed aan LOB (periode 2 en 3). We zijn trots op de ontwikkeling van een breed programma voor profieloriëntatie in het vmbo. Tevens zijn we bezig geweest aan het ontwikkelen van onze eigen gespreksvaardigheden om goede LOB-gesprekken met onze leerlingen te kunnen voeren. We hebben een opfriscursus gehad van Bureau Loopbaanleren en hebben aan kleine doelen met leerlingen gewerkt waarop ze beter hebben leren reflecteren op ervaringen.
De respons blijft aandacht verdienen. We hebben door de manier van afname wel een betere kwaliteit bewerkstelligd, echter de respons bij ouders blijft achter.
N.a.v. de onderzoeken naar ervaringen van ouders/leerlingen/personeel
Ouderervaringen
- In schooljaar 2023-2024 zijn we verder gegaan met het verbeteren van de samenwerking met de ouders. We zijn bezig geweest aan het verbeteren van het werken met het OPP (afstemming, doelen etc.) met de leerling en ouders.
- We hebben in de teams aandacht besteed aan het multidisciplinair werken. Dit resulteert in een herziene manier van samenwerken in de onderwijsteams en in de ontwikkelgroepen.
- Er is met de werkgroep die de ouderavonden organiseert nagedacht over hoe we ouderavonden en contactmomenten aantrekkelijker kunnen maken. We hebben acties uitgeschreven voor komend schooljaar.
Leerlingenervaringen
- In schooljaar 2023-2024 is er onderzoek gedaan naar de sfeer op school en het ervaren welzijn/plezier van de leerlingen, o.a. door middel van de leerlingenraad/arena. Deze is 3x geweest dit jaar, iedere keer bij de start van een nieuwe periode.
- De leerlingenraad is regelmatig bij elkaar geweest en hebben zich gebogen over een aantal vraagstukken.
- In schooljaar 2023-2024 zijn de herziene schoolregels en daarbij behorende consequenties ingevoerd en gevisualiseerd.
- Het streven in 2023-2024 iedere leerling een eigen laptop te laten krijgen, zodat er geen onderwijstijd meer verloren gaat aan het halen en terugbrengen van de laptops bij de conciërge, is werkelijkheid geworden.
- We hebben met de leraren in de wekelijkse LeerKRACHT-sessies samen gewerkt aan kleine, kortdurende leerlinggerichte doelen.
Medewerkerervaringen
- Er zijn een aantal acties uitgewerkt met het team om samen de werkdruk te verlagen.
- In schooljaar 2023-2024 zijn de acties regelmatig gemonitord.
Onderwijsresultaten
Didactische onderwijsresultaten
De resultaten van 2023-2024 zijn:
Resultaten ontwikkelingen technisch leesonderwijs VMBO en PrO tezamen
Avi resultaten instroom en uitstroom VMBO klas 2, instroom Pro klas 1 en eind klas 2
AVI-niveau | Start schooljaar | Eind klas 2 |
E3 | 4,1 % | 0 % |
M4 | 0% | 4,1 % |
E4 | 4,1% | 0% |
M5 | 16,7% | 0% |
E5 | 0% | 0% |
M6 | 4,1 % | 16,6% |
E6 | 12,5 % | 4,1% |
M7 | 12,5% | 4,1 % |
E7 | 8,3% | 12,5 % |
AVI-Plus | 37,5% | 58% |
MBO taal en rekenen
Ambitie Kentalis: Nederlands leesvaardigheid
Ambitie = 60% | Aantal leerlingen (BB-groep) | Op en boven UP% |
Einde leerjaar 1 | 17 | 59% |
Einde leerjaar 2 | 9 | 67% |
Ambitie Kentalis: Nederlands woordenschat
Ambitie = 60% | Aantal leerlingen (BB-groep) | Op en boven UP% |
Einde leerjaar 1 | 17 | 12% |
Einde leerjaar 2 | 9 | 56% |
Ambitie Kentalis: Engels leesvaardigheid
Ambitie = 60% | Aantal leerlingen (BB-groep) | Op en boven UP% |
Einde leerjaar 1 | 17 | 82% |
Einde leerjaar 2 | 9 | 89% |
Ambitie Kentalis: Engels woordenschat
Ambitie = 60% | Aantal leerlingen (BB-groep) | Op en boven UP% |
Einde leerjaar 1 | 17 | 94% |
Einde leerjaar 2 | 9 | 78% |
Ambitie Kentalis: Rekenen-Wiskunde
Ambitie = 70% | Aantal leerlingen (BB-groep) | Op en boven UP% |
Einde leerjaar 1 | 17 | 82% |
Einde leerjaar 2 | 9 | 67% |
Praktijkonderwijs lezen en rekenen
Onderstaande data is gebaseerd op de behaalde ontwikkelscores van leerlingen op de meest recent afgenomen JIJ-toets.
Nederlands lezen
Ambitie = 75% | Einde leerjaar 3 | Einde school | ||||
Signaleringswaarde Kentalis (OS) | Aant. lln | % Op en boven UP | Signaleringswaarde Kentalis (OS) | Aant. lln | % Op en boven UP | |
Beschutte arbeid | 25 | - | - | 35 | 1 | 100% |
Vrije arbeid | 35 | 4 | 25% | 45 | 11 | 46% |
Vervolgonderwijs | 46 | - | - | 57 | 4 | 25% |
Rekenen
Ambitie = 75% | Einde leerjaar 3 | Einde school | ||||
Signaleringswaarde Kentalis (OS) | Aant. lln | % Op en boven UP | Signaleringswaarde Kentalis (OS) | Aant. lln | % Op en boven UP | |
Beschutte arbeid | 25 | - | - | 35 | 1 | 100% |
Vrije arbeid | 35 | 4 | 100% | 47 | 11 | 73% |
Vervolgonderwijs | 47 | - | - | 51 | 4 | 75% |
Meting burgerschap
We zijn op dit moment bezig met het onwikkelen van een instrumentarium om het meten van burgerschap op individueel niveau mogelijk te maken. We werken hieraan middels het vormgeven van opdrachten in het portfolio. Tevens hebben wij het meetinstrument Ik en de ander (IKAN) tot onze beschikking, voor het meten van de maatschappelijke ontwikkeling. Zie verderop bij opbrengsten.
Opbrengsten Communicatieve Vaardigheden
We zijn in schooljaar 2022-2023 gestart met een nieuwe methodiek om de lessen Communicatieve Vaardigheden vorm te geven: Spraakwaterval. Deze methodiek is speciaal ontwikkeld voor het cluster 2 onderwijs maar genereert echter geen schoolbrede resultaten.
Opbrengsten sociaal emotionele en maatschappelijke ontwikkeling
Het KCU brengt de sociaal-emotionele, maatschappelijke (en communicatieve) vaardigheden van de leerlingen in kaart. Het KCU doet dit twee keer per jaar met de Ik en de Ander-lijst, de IKAN. Dit is een lijst met 34 stellingen. In november 2023 en juni 2024 is de IKAN ingevuld door de leerlingen zelf en door hun mentor of coach. Elke klas heeft een andere norm passend bij het uitstroomperspectief van de leerlingen en of zij in de onderbouw en de bovenbouw zitten. Omdat leerlingen zichzelf opvallend hoog scoren, wordt er voor het behalen van de normen alleen naar de docentversie gekeken. De docentversie wordt door de coaches/mentoren ingevuld voor de leerlingen van hun groep.
De IKAN heeft 8 categorieën:
- Taakaanpak
- Omgaan met moeilijkheden
- Opkomen voor jezelf
- Zelfkennis
- Omgaan met gevoelens en gedrag
- Afstemmen op personen en omgeving
- Samenwerken
- Jezelf positief presenteren aan anderen
Op elke stelling zijn 4 antwoordmogelijkheden:
1= de leerling kan en doet dit nog niet, ook niet met hulp
2= de leerling kan en doet dit met 1-op-1 hulp van een volwassene
3= de leerling kan en doet dit zelfstandig met een aanpassing (bijvoorbeeld een stappenplan of korte reminder)
4= de leerling kan en doet dit helemaal zelfstandig.
De missie van het Kentalis College Utrecht (KCU) is dat leerlingen zo zelfredzaam mogelijk uitstromen. Dit kan ook zelfredzaam met een hulpmiddel of aanpassing zijn. Voor de bovenbouwklassen vinden we een score van 3 daarom voldoende. Voor de leerlingen met het uitstroomperspectief beschutte arbeid ligt deze norm wat lager omdat zij meestal meer tijd nodig hebben voor de sociaal-emotionele en communicatieve ontwikkeling.
In sommige klassen zitten leerlingen met verschillende uitstroomperspectieven. In sommige klassen zitten ook verschillende leerjaren. Daarom kan er niet voor alle klassen 1 norm worden gesteld. Sommige klassen zijn voor de analyse van de resultaten opgesplitst. Zo kunnen we zien of leerlingen hun norm gehaald hebben.
De normen zijn hieronder te vinden per klas of normgroep.
UP en bouw | Geadviseerde norm docentversie | KCU klas/normgroep |
Beschutte arbeid onderbouw PrO (leerjaar 1 en 2) | 2,4 | Op dit moment geen |
Beschutte arbeid PrO (leerjaar 3 en hoger) | 2,6 | Op dit moment enkele leerlingen in klas Uitstroomfase a (Ua beschut) |
Reguliere arbeid onderbouw (leerjaar 1 en 2) | 2,6 | Basisfase (B) Oriëntatiefase jaar 1 (O1) |
Reguliere arbeid bovenbouw (leerjaar 3 en hoger) | 3,0 | Oriëntatiefase jaar 2 (O2) Uitstroomfase a (Ua) Uitstroomfase b (Ub) |
Vervolgonderwijs onderbouw (leerjaar 1 en 2) | 2,8 | Vmbo 1a (1a) Vmbo 1b (1B) Vmbo 2a (2a) Vmbo 2b (2b) |
Vervolgonderwijs bovenbouw incl. Entree (leerjaar 3 en hoger) | 3,0 | Globe 3 Globe 4 Entree |
Gemiddelde totaalscores docentversie per klas/normgroep
Klas | Norm | November 2023 docentversie | Juni 2024 docentversie |
1a | 2,8 | 2,7 | 2,9 |
1b | 2,8 | 2,6 | 2,7 |
B | 2,6 | 2,4 | 2,6 |
2a | 2,8 | Geen data | 3,4 |
2b | 2,8 | 3,2 | 3,3 |
O1 | 2,6 | 2,7 | 2,3 |
O2 | 3,0 | 1,9 | 2,5 |
Ua beschut | 2,6 | 2,5 | 2,2 |
Ua | 3,0 | 2,9 | 3,1 |
Ub | 3,0 | 3,1 | Geen data |
Globe 3 | 3,0 | 2,8 | 3,1 |
Globe 4 | 3,0 | 2,9 | Niet afgenomen |
Entree | 3,0 | 2,7 | 2,6 |
Noot. Groen= norm gehaald, oranje= norm op een tiende na niet gehaald, rood= norm niet gehaald
Bijna alle klassen/normgroepen laten dit schooljaar groei zien. Voor de klassen/normgroepen waarbij dit niet zo is (O1, Ua beschut, en Entree) zijn er duidelijke redenen. Voor één klas is de IKAN in juni te streng ingevuld. Bij de andere klassen was er sprake van onrust op sociaal-emotioneel vlak rondom de afname. Dit kan invloed hebben op de scores.
Gemiddelde scores categorieën KCU totaal
Categorie | Gemiddelde leerlingversie november 2023 | Gemiddelde leerlingversie juni 2024 | Gemiddelde docentversie november 2023 | Gemiddelde docentversie juni 2024 |
Taakaanpak | 3,1 | 3,3 | 2,8 | 2,9 |
Omgaan met moeilijkheden | 3,1 | 3,2 | 2,5 | 2,7 |
Opkomen voor jezelf | 3,5 | 3,5 | 2,8 | 2,9 |
Zelfkennis | 3,2 | 3,4 | 2,3 | 2,4 |
Omgaan met gevoelens en gedrag | 3,4 | 3,4 | 2,3 | 2,5 |
Afstemmen op personen en omgeving | 3,6 | 3,7 | 2,9 | 3,0 |
Samenwerken | 3,5 | 3,6 | 2,9 | 2,9 |
Jezelf positief presenteren aan anderen | 3,6 | 3,7 | 3,1 | 3,1 |
Gemiddelde totaalscore | 3,4 | 3,5 | 2,7 | 2,8 |
Noot. Paars= is groei, groen= stabiel, rood= achteruitgang
De schoolbrede resultaten op de categorieën en de totaalscore van het KCU zijn zeer positief. Er is of wel vooruitgang te zien of een stabiel beeld.
Onze leerlingen zijn het sterkst in:
- Zichzelf positief presenteren aan anderen
- Afstemmen op personen en omgeving
Onze leerlingen hebben nog het meeste moeite met:
- Zelfkennis
- Omgaan met gevoelens en gedrag
Kijkend naar de data zou het voor schooljaar 2024-2025 goed zijn binnen de school aandacht te besteden aan de vaardigheden die de leerlingen nog moeilijk vinden; Zelfkennis en Omgaan met gevoelens en gedrag. Daarnaast is het goed met het team op zoek te gaan naar manieren om de sterke vaardigheden van de leerlingen vaker en bewuster in te zetten.
De data zijn eind schooljaar 2023-2024 met het team besproken aan de hand van de data-muur. De suggesties voor doelen en doen worden verzameld en zullen begin schooljaar 2024-2025 uitgewerkt worden in een data-poster met doelen en acties.
Opbrengsten sociale veiligheid
Elk jaar brengt Kentalis College Utrecht (KCU) de sociale veiligheid van de leerlingen in kaart. Dit doen wij met het instrument Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Dit is een intern instrument dat voldoet aan de inspectiekaders. Op basis van de resultaten worden schoolbrede doelen en acties uitgezet om de sociale veiligheid te waarborgen en waar nodig te verbeteren. Zo zorgen wij er voor dat wij een school zijn waar iedereen zich veilig voelt. De ambitie van KCU is dat meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van welbevinden ervaart, een hoge mate van veiligheid ervaart en dat zij zich niet aangetast voelen in hun veiligheid. Op alle drie de categorieën wordt de doelstelling behaald. De MSV is ingevuld door 66 leerlingen. Dat is een responspercentage van 85%. Dat wordt gezien als "uitstekend".
Het welbevinden van de leerlingen voldoet grotendeels aan de doelstelling van >90%. Leerlingen voelen zich veilig in de school, hebben aardige klasgenoten en de omgang van docenten is goed. Alleen de veiligheid in de klas scoort met 88% net onder de doelstelling. In vergelijking met vorig schooljaar is er een positieve ontwikkeling zichtbaar op de categorie “omgang docenten”. Op de categorieën “school”, “klas” en “aardige klasgenoten” is een afname zichtbaar in het ervaren welbevinden. Ten opzichte van het schooljaar 2021-2022 laat dit schooljaar een redelijk gelijk beeld zien.
De ervaren veiligheid van de leerlingen is ten opzichte van voorgaande jaren achteruit gegaan. Binnen de school, de klas, de gang, het schoolplein en de kantine/aula zijn de grootste achteruitgangen zichtbaar. In de WC-ruimte, de gymzaal, de kleedkamer en de taxi zijn de resultaten redelijk gelijk gebleven. Binnen KCU lijkt vooral de ervaren onveiligheid op de gangen het grootste aandachtspunt.
Buiten KCU is er met betrekking tot de veiligheid vooral aandacht nodig voor de veiligheid op in de taxi. KCU heeft niet direct invloed op de veiligheid in de taxi’s. Wel willen wij nogmaals een signaal afgegeven naar de vervoersbedrijven. De onveiligheid in de taxi is dit schooljaar besproken met de leerlingenraad/leerlingarena. Verbeterpunten die door de leerlingen zijn aangegeven zijn meegenomen in de informatiebijeenkomst voor de chauffeurs van de verschillende vervoersbedrijven. Helaas was er sprake van een geringe opkomst van de chauffeurs, waardoor de informatie over TOS en de ervaren veiligheid van onze leerlingen in de taxi onvoldoende over is gebracht. Volgend schooljaar wordt er opnieuw een bijeenkomst voor de taxichauffeurs georganiseerd. Een van de ideeën is nu naar de taxibedrijven toe te gaan. Hierin krijgen de chauffeurs een voorlichting over TOS waarbij een aantal casussen besproken zal worden. Het doel hiervan is dat de chauffeurs beter weten hoe zij sensitief en responsief kunnen handelen passend bij de cluster-2-doelgroep. In verband met de discrepantie tussen de scores op veiligheid in de taxi en aantasting van de veiligheid in de taxi zal er ook volgend schooljaar bij de leerlingen die met de taxi reizen nagevraagd worden wat maakt dat zij zich onveilig voelen in de taxi.
Op het gebied van aantasting in het gevoel van veiligheid van de leerlingen zijn een aantal punten die de aandacht vragen. Het is van belang om schoolbreed aandacht te besteden aan de volgende onderwerpen:
- Het expres afpakken en kapotmaken van spullen.
- De aanpak van pesten.
- Het praten over de omgang met elkaar en hoe je vriendelijk/aardig kan doen naar elkaar.
- Het uitschelden.
- Het vergroten van de kennis van onze leerlingen naar wie zij toe kunnen gaan bij een onveilig gevoel.
De data zijn eind schooljaar 2023-2024 met het team besproken aan de hand van de data-muur. De suggesties voor doelen en doen worden verzameld en zullen begin schooljaar 2024-2025 uitgewerkt worden in een data-poster met doelen en acties.
De incidentregistratie laat zien dat de incidenten vooral in bepaalde periodes in het jaar voorkomen en ook geregeld rond enkele leerlingen. Op basis van deze gegevens zijn groeps- en individuele maatregelen genomen.
Bestendigingsonderzoek Kentalis (BOK)
Ook afgelopen schooljaar heeft Kentalis College Utrecht meegedaan met het bestendigingsonderzoek. Uit het onderzoeksrapport plaatbestendiging en functioneren van oud-leerlingen halen we gegevens die van essentieel belang zijn om zicht te houden op het vervolgsucces van onze leerlingen en de kwaliteitszorg en leerlingenzorg die geboden wordt aan leerlingen op het KCU.
Eerder zijn we gestart met het inzetten van een aantal maatregelen om o.a. te komen tot een hogere en kwalitatieve respons van BOK. Het volgende hebben we gedaan en is ons opgevallen;
- De response-rate was eerder omhoog gegaan, nu is de response-rate van met name ouders van oud-leerlingen iets gedaald. Nog steeds is de totale response-rate goed tot uitstekend. Toch moeten de resultaten met voorzichtigheid worden geïnterpreteerd, omdat het hier om een relatief klein aantal lijsten gaat. Ze zijn mogelijk niet representatief voor de gehele uitstroom van Kentalis College Utrecht.
- De terugkomavond voor oud-leerlingen in het najaar van 2023 was weer een groot succes. Oud-leerlingen vinden het leuk elkaar te ontmoeten en elkaar te vertellen hoe het nu gaat. Met name leerlingen die het afgelopen jaar de school hebben verlaten waren aanwezig.
- Oud-leerlingen zijn via een save-the-date en een uitnodiging op de hoogte gebracht van de terugkomavond. Wat opvalt is dat, naast de app-groep met schoolverlaters, ook contact wordt opgenomen met oud-leerlingen via het e-mailadres van ouders. KCU wil direct contact opnemen met oud-leerlingen en wil dus graag de e-mailadressen en telefoonnummers van oud-leerlingen zelf. Deze gegevens worden aan het einde van het schooljaar, bij het uitstromen, opgevraagd en gecheckt.
- Dit schooljaar is ook een eerste stap gemaakt in het aanmaken van een alumnibestand. Dit bestand gebruiken we o.a. om oud-leerlingen voor de terugkomavond 2024 uit te nodigen en om hen te benaderen om de BOK vragenlijsten in te vullen.
- Het viel op dat het zorgvuldig invullen van de vragenlijsten BOK beter begeleid kan worden. Om zorgvuldig ingevulde vragenlijsten te krijgen is meer aandacht en tijd nodig. Oud-mentoren hebben hier op de terugkomavond 2023 een rol in gespeeld. Voor het invullen van de vragenlijst is meer tijd genomen en er is een aparte ruimte ingericht zodat de vragenlijst per (oud-mentor)groep ingevuld kon worden. En waar nodig hebben oud-mentoren vragen uit de lijst toegelicht en uitgelegd.
- Oud-mentoren zijn gevraagd ouders en oud-leerlingen te bellen om hen te motiveren de vragenlijst in te vullen. Dit had nog onvoldoende effect o.a. vanwege de grote tijdsinvestering en de taalbarrière.
- Oud-mentoren is verzocht de ambulant begeleider die nu gekoppeld is aan de oud-leerling uitleg te geven over het belang van goed ingevulde vragenlijsten t.b.v. BOK. En er is gevraagd of de mentor de ambulant begeleider wil vragen om de BOK vragenlijst met de leerling en ouders in te vullen. Sommige ambulant begeleiders hebben dit gedaan, sommigen niet. Niet elke oud-mentor heeft contact opgenomen met de ambulant begeleider vanwege de grote tijdsinvestering. Dit proces behoeft nog bijsturing.
- Ambulant begeleiders hebben meer uitleg nodig om het belang van zorgvuldig ingevulde vragenlijsten in te laten zien. Ambulant begeleiders die studenten op het MBO begeleiden hebben vaak ook geen/weinig contact met ouders. Met directeur KADU wordt overlegd op welke manier ambulant begeleiders betrokken kunnen worden bij het invullen van de vragenlijst BOK.
- Afgelopen jaar heeft een collega veel tijd genomen om oud-leerlingen te bellen en samen de vragenlijst in te vullen. Deze aanpak is effectief gebleken en heeft veel opgeleverd.
- Ter voorbereiding op de teambespreking waarin de uitkomsten van het document ‘Onderzoeksrapport plaatsbestendiging en functioneren van oud-leerlingen, BOK Kentalis College Utrecht’ besproken worden, wordt de analyse met minimaal 2 personen gemaakt. Tijdens de teambespreking komen we gezamenlijk tot doelen en verbeteracties.
Overgang naar een andere school
Tussentijdse uitstroom
De grootste tussentijdse uitstroom van leerlingen vindt bij Kentalis College Utrecht plaats richting de bovenbouw van het reguliere vmbo. Het gaat dan steeds om het vinden van de best passende onderwijsplek. Daarom stapt een aantal leerlingen over naar (met name) het regulier onderwijs met een ondersteuningsarrangement. Sommige leerlingen met een TOS krijgen na uitplaatsing nazorg en geen nieuw arrangement. Dit heeft te maken met de specifieke ondersteuningsbehoefte van deze leerlingen.
Einduitstroom
Bij de einduitstroom gaat van de TOS/SH leerlingen het merendeel naar arbeid. Een iets minder groot deel gaat naar het regulier vervolgonderwijs (MBO). Een enkele leerling stroomt uit richting dagbesteding.
Het niveau van uitstroom in het (speciaal) voortgezet onderwijs is wisselend en past bij het gemiddelde uitstroomperspectief van Kentalis College Utrecht: VMBO/Praktijkonderwijs.
In samenwerking met ROC MN en enkele scholen in het praktijkonderwijs biedt Kentalis College Utrecht een entree-opleiding aan. Dit verzekert een deel van de leerlingen einduitstroom van een diploma op MBO niveau 1. Met dit diploma kunnen leerlingen doorstromen naar een MBO opleiding niveau 2.
Informatie over tussentijdse uitstroom
Het grootste deel van de leerlingen dat tussentijds uitstroomt, gaat naar het reguliere voortgezet onderwijs, dus van leerjaar 2 (VSO) naar leerjaar 3 (VO). Slechts een enkele keer stroomt een leerling uit naar een andere school.
Ouders sluiten jaarlijks vier keer aan bij het bespreken van het ontwikkelingsperspectief. Samen wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is. Leerlingen krijgen tijdens deze gesprekken de ruimte om hun leerproces toe te lichten. Leerlingen doen meer onderzoek naar- en weten beter van de mogelijkheden na het KCU. Mentoren hebben een nog beter beeld van de door- en uitstroommogelijkheden.
Informatie over einduitstroom
Ambitie: minimaal 75 % van de leerlingen verlaat de school op het gewenste niveau. De praktijkroute duurt gemiddeld 5 jaar. Als de leerling daarna de school verlaat, hetzij naar een vervolgopleiding op het MBO, naar arbeid, dagvoorziening of overig noemen we dat einduitstroom. De ambitie is behaald.
De data worden op dit moment nog geanalyseerd (12-7-2024).
Informatie over vervolgsucces
Ieder jaar wordt in kaart gebracht hoeveel leerlingen zijn uitgestroomd op het niveau van de verwachte uitstroombestemming, zoals het in het OPP van de leerling 2 jaar eerder bepaald was. Dit heet bestendiging. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Ambitie: 80% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan). De norm van de Inspectie van het Onderwijs is 75%. De norm is behaald.
Onderstaande gegevens gaan over leerlingen die zijn uitgestroomd in het afgelopen schooljaar 2021-2022 en die einduitstromers zijn (dus na het afronden van hun vso-schoolloopbaan; het gaat hier niet om de tussentijdse uitstromers.)
Van leerlingen die in 2021-2022 uitstroomden geldt voor onze school dat:
Uitgestroomde leerlingen 2021-2022 | aantal leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1-10-2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt. | 17 (=81%) |
Aantal leerlingen dat zich op 1-10-2023 boven het uitstroomniveau bevindt. | 4 (=19%) |
Aantal leerlingen dat zich op 1-10-2023 onder uitstroomniveau bevindt. | 0 |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1-10-2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevinden. | 0 |
RESPONSE RATE BOK
De gegevens die in het huidige schooljaar zijn verzameld van de schoolverlaters, gaan over oud-leerlingen die de laatste twee jaren zijn uitgestroomd: tijdens of aan het eind van het schooljaar 2021-2022 en 20221-2023.
2021-2022 | 2022-2023 | |
Totaal uitgestroomde leerlingen | 24 | 29 |
Over hoeveel van de leerlingen is een reactie binnen? (totale respons) | 18 (=75%) | 18 (=62%) |
Totale respons oud-leerlingen | 16 (=67%) | 16 (=55%) |
Totale respons ouders | 7 (=29%) | 4 (=14%) |
De response tot 16% is erg laag, 16%-34% is laag, 34%-50% is voldoende, 50%-70% is goed en een respons boven de 70% is uitstekend.
Ervaringenonderzoeken
Ouderervaringenonderzoek
Eén keer in de twee jaar brengt Kentalis College Utrecht (KCU) de ervaringen van de ouders in kaart. Dit doen wij met het instrument leerlingenervaringenonderzoek via WMK. Dit is een door Kentalis ontwikkeld instrument dat voldoet aan de inspectiekaders. Begin 2024 heeft het Kentalis Ouderervaringenonderzoek plaatsgevonden.
De respons was te laag om een betrouwbare analyse te kunnen doen (13%). Om de respons op het tevredenheid en ervaringenonderzoek te verbeteren gaan wij op de ouderavonden (OPP) samen met de ouders de enquête via i-pads aanbieden.
Leerlingervaringenonderzoek
Eén keer in de twee jaar brengt Kentalis College Utrecht (KCU) de ervaringen van de leerlingen in kaart. Dit doen wij met het instrument leerlingenervaringenonderzoek via WMK. Dit is een door Kentalis ontwikkeld instrument dat voldoet aan de inspectiekaders. Op basis van de resultaten worden schoolbrede doelen en acties uitgezet om positieve leerlingenervaringen op school te waarborgen en waar nodig te verbeteren. Zo zorgen wij voor een school waar de leerlingen zich prettig voelen en zo goed mogelijk tot leren kunnen komen. De ambitie van Kentalis is dat leerlingen tevreden zijn over de kwaliteit van de school. Hierbij wordt de norm van >3.0 gebruikt. Deze ambitie wordt behaald op bijna alle domeinen. De ambitie van >3.0 wordt niet behaald op de domeinen “lestijd”, “sfeer op school” en “mijn mening doet er toe”. De leerlingen geven KCU een 6.4 als cijfer. Dit is een voldoende. KCU streeft er naar om dit cijfer te verhogen. De feedback vanuit de leerlingen is hiervoor erg belangrijk en dit wordt meegenomen in het plan van aanpak. Een aantal van de feedbackpunten van de leerlingen zijn:
- De leerlingen gaan nog niet altijd met plezier naar school.
- De leerlingen vinden onze school nog niet altijd een leuke school.
- School houdt nog niet altijd rekening met de wensen van de leerlingen.
- De docenten zorgen er nog niet altijd voor dat de leerlingen zich aan de regels houden.
- Op school zijn er geen goede regels.
- De docenten geven nog niet altijd aan hoe lang de leerlingen over hun werk mogen doen.
- De leerlingen vinden dat er tijd verloren gaat, doordat de spullen nog niet op tijd klaar staan.
De ambitie van >3.0 van Kentalis blijft gehandhaafd. In schooljaar 2023-2024 was het streven dat onze leerlingen zich gezien en gehoord voelen. Hun mening doet er toe. Daarnaast is het doel dat de leerlingen met plezier naar school gaan en dat de regels en afspraken voor de leerlingen duidelijk zijn. Na aanleiding van bovenstaande aandachtspunten zijn de volgende acties ondernomen:
- In schooljaar 2023-2024 is er onderzoek gedaan naar de sfeer op school en het ervaren plezier van de leerlingen, o.a. door middel van de leerlingenraad/arena.
- In schooljaar 2023-2024 zijn de schoolregels herzien en ingevoerd en gevisualiseerd.
- Vanaf augustus 2024 werkt iedere leerling met een eigen laptop, zodat er geen onderwijstijd meer verloren gaat aan het halen en terugbrengen van de laptops bij de conciërge.
- We hebben met de leraren in de wekelijkse LeerKRACHT-sessies samen gewerkt aan kleine, kortdurende leerlinggerichte doelen.
Medewerkerervaringenonderzoek
In november 2022 een medewerkerervaringenonderzoek afgenomen. De respons was op onze locatie 70,4%.
De sterke punten van de school zijn:
- samenwerking binnen het team;
- ruimte voor professionele groei en ontwikkeling;
- werkplezier.
De verbeterpunten liggen op het gebied van:
- werkdruk en balans;
- samenwerking binnen heel Kentalis;
- hulpmiddelen en ondersteuning om het werk te kunnen doen.
Vooral de werkdruk kwam naar voren als iets dat op korte termijn aangepakt zou moeten worden. We hebben hier samen gerichte acties op uitgezet tijdens een teambijeenkomst in mei 2023 en monitoren deze regelmatig.
Inspectie
De basiskwaliteit van de school is in 2023 door de inspectie vastgesteld als 'voldoende'. Op het gebied van kwaliteitszorg ziet de inspectie onze school op enkele indicatoren zelfs als 'goed'.
Ons brede aanbod in samenwerking met de regio wordt geprezen en goed bevonden.
Maatregelen 2024-2025 in DATA DUIDEN DOELEN DOEN
Data - duiden - doelen - doen
De bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd door de eigenaren van de data en in juli 2024 geduid met het team.
Naar aanleiding van het gezamenlijk duiden van de data met het team bij de datamuur juli 2024, worden nieuwe doelen en acties geformuleerd. Bij de start van het schooljaar 2024-2025 worden de DATA en het DUIDEN tijdens de startdag nog een keer samengevat gedeeld met het team en vervolgens worden de doelen en acties vastgesteld en op de data-posters opgenomen.