Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten, onderzoeken en analyses van schooljaar 2023-2024 zijn ontwikkelpunten opgepakt. Onderstaand leest u een samenvatting van de resultaten van verschillende data om vervolgens de vertaalslag naar de speerpunten (ontwikkelpunten) te lezen.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen ambities. De
uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de Algemene Schoolgids (link). De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het SO en VSO passende ambities, dat is het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun niveau. De Kentalis ambities zijn vastgesteld voor SO eind groep 4 en aan het einde van de schooltijd.

Alle in niveaus uitgewerkte ambities zijn te vinden in de Algemene Schoolgids: Ambities Kentalis (link)

Opbrengsten didactische ontwikkeling 

De ambitie van Kentalis SO-DSH is dat 75% van de leerlingen uit de groepen 5, 6 en 7 binnen of boven de range scoort voor Technisch Lezen, Rekenen-wiskunde en Spelling passend bij het uitstroomniveau. Voor Begrijpend lezen wordt er toegewerkt naar 90%. 

Dit schooljaar wordt bovenstaande ambitie voor Technisch lezen, Spelling en Rekenen- Wiskunde behaald. Voor Begrijpend lezen is dit niet het geval. Er is vanaf het schooljaar 2022-2023 binnen de afdeling DSH veel extra aandacht besteed aan Spelling, dit heeft geresulteerd in hogere opbrengsten. In het schooljaar 2024-2025 zal er extra aandacht besteed worden aan borging van de spellingsafspraken en het onderwijsaanbod Begrijpend lezen. 

Binnen de afdeling DSH worden in alle jaargroepen de didactische opbrengsten op cyclimatige wijze in kaart gebracht op leerling-, groeps en schoolniveau, met als doel het onderwijs planmatig te verbeteren.

Doorstroomtoets route 8 

De ambitie van Kentalis SO is dat 75% van de leerlingen een toetsadvies krijgt wat past bij het voorlopige schooladvies.  

Negen leerlingen uit groep 8 hebben de doorstroomtoets route 8 gemaakt. Bovenstaande ambitie is behaald, 100% van de leerlingen hebben een toetsadvies gekregen wat past bij het voorlopige schooladvies.  

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren 

We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. De ambitie is dat 75% van de leerlingen de vastgestelde schoolnorm behaalt. Dit jaar is de ambitie door 69,5% van de leerlingen behaald en halen we de ambitie dus niet. 

Leerlingen lijken met name moeite te hebben met de onderdelen: keuzes maken, presenteren, ervaringen delen en taken maken. Deze onderwerpen komen terug in het PAD-aanbod wat twee jaar geleden opnieuw geïmplementeerd is. Aandacht voor de borging van het programma lijkt komend schooljaar van belang en de scholing van nieuwe medewerkers. Wat betreft de vaardigheid ‘keuzes maken’ en ‘taken’ zal komend jaar aandacht zijn voor de zelfstandigheid van leerlingen in de klas.  

Opbrengsten sociale veiligheid 

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid vanuit WMK. Het welbevinden van de leerlingen is over het algemeen goed. Onze ambitie is dat 100% van de leerlingen zich veilig voelt. Dit jaar geeft 83,3% van de leerlingen aan zich veilig te voelen. Hiermee wordt de ambitie niet behaald. 

Aandachtspunten die voortkomen vanuit de monitor zijn de veiligheid in de wc-ruimte, de kleedkamer van gym en het plein. In alle klassen is door de leerkracht met de leerlingen over de uitkomsten gesproken en gevraagd naar verbeterpunten. Hieruit komt naar voren dat leerlingen in de wc’s en kleedkamers vooral van mening zijn dat de hygiëne beter kan. Wat betreft het plein wordt genoemd dat leerlingen graag meer speelgoed zouden willen. Met de leerlingen is gesproken over wat ze zelf kunnen doen ter verbetering van de hygiëne. Daarnaast zullen tips en aandachtspunten meegenomen worden naar de leerlingenraad. 

Sommige leerlingen geven aan niet te weten naar wie ze toe kunnen wanneer ze zich niet veilig voelen. De leerkrachten in de groepen herhalen dat leerlingen altijd bij de juf kunnen komen of bij een andere medewerker. De vertrouwenspersonen gaan opnieuw langs de klassen, zodat zij ook weer bij alle leerlingen bekend zijn. 

Komend schooljaar zal er ook aandacht zijn voor het voeren van leerling gesprekken (leerkracht en leerling). Deze krijgen een vaste plek in het rooster van de bespreekstructuur en er komt een format waar ook een aantal vragen over de veiligheid op school en het welbevinden in wordt opgenomen. 

Overgang naar een andere school

Dit schooljaar zijn 13 leerlingen uitgestroomd. Elf leerlingen zijn aan het eind van groep 8 vertrokken en één leerling aan het eind van groep 7 (deze leerling heeft zijn leerjaren voltooid op het SO); dit noemen we einduitstroom. De andere leerling is uitgestroomd naar regulier basisonderwijs; dit is een tussentijdse uitstromer. 

Informatie over tussentijdse uitstroom

Bij de Enkschool vindt er tussentijdse uitstroom (voor groep 8) plaats. Het gaat dan steeds om het vinden van de best passende onderwijsplek. Daarom stapt een aantal leerlingen over naar (met name) het regulier onderwijs met een ondersteuningsarrangement. Het grootste deel van de leerlingen dat tussentijds uitstroomt, stroomt uit naar het reguliere basisonderwijs. Een klein aantal leerlingen stroomt uit naar een andere vorm van speciaal onderwijs. In het schooljaar 2023-2024 is er 1 leerling tussentijds uitgestroomd. 

 2020-20212021-20222022-20232023-2024
Basisonderwijs (bao) 111
Speciaal basisonderwijs (sbo)    
Speciaal onderwijs (so)14  
Thuiszitters met leerplichtontheffing    
Buitenland    
Totaal 1511

 

Informatie over eind uitstroom

De ambitie om bij einduitstroom leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt wel behaald, namelijk 83% van de leerlingen. De norm van inspectie van onderwijs is 75%. 

Bij de einduitstroom gaan een aantal DSH leerlingen naar het voortgezet speciaal onderwijs voor dove en slechthorende leerlingen. In het speciaal onderwijs is voor hen een gebarende omgeving en de aanwezigheid van meerdere dove en slechthorende leerlingen van belang. De gebarende omgeving is een belangrijke voorwaarde voor het volgen van de instructie in de klas. De aanwezigheid van dove en slechthorende leeftijdgenoten zorgt ervoor dat leerlingen zich niet geïsoleerd gaan voelen. De overige leerlingen gaan naar het regulier voortgezet onderwijs met een ondersteuningsarrangement. 
Het niveau van uitstroom in het (speciaal) voortgezet onderwijs is wisselend, het varieert van Praktijkonderwijs tot HAVO. 

Zowel leerlingen die tussentijds uitstromen als leerlingen die uitstromen vanuit groep 8 worden voorbereid door middel van wentrajecten. 

Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is. 

 2020-20212021-20222022-20232023-2024
Praktijkonderwijs44 3
VMBO-BB1 13
VMBO-KB   3
VMBO-TL   1
HAVO   2
Totaal 54112
     
Totaal naar regulier0002
Totaal naar (V)SO54110

 

Informatie over vervolgsucces

In 2021-2022 zijn in totaal 9 leerlingen uitgestroomd. Hiervan zitten 7 leerlingen nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. We behalen de ambitie van meer dan 75% ruimschoots van de leerlingen waarvan we een reactie hebben ontvangen.

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2021-20229 leerlingen 
Leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt7 leerlingen 
Leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt0 leerlingen 
Leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt2 leerlingen 

 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Ouder-ervaringen-onderzoek 2023-2024 

In april van dit schooljaar is onder de ouders van de Enkschool, unit DSH, een ouder ervaringsonderzoek uitgezet in de vorm van een vragenlijst. 

De vragenlijst bestaat uit vragen over de beleidsterreinen van oa. de kwaliteit, deskundigheid, veiligheid, informatievoorziening en de gelijkwaardigheid. 

De respons op de Vragenlijst is 34%: 16 van de 47 respondenten heeft de Vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is voldoende; de vragenlijst werd door voldoende respondenten ingevuld. Daardoor krijgen wij, als school, een goed beeld van de ervaren kwaliteit door ouders. 

De vragen van de vragenlijst kunnen gescoord worden tot maximaal een 4.0. 

Als school scoren wij gemiddeld een 3.72, daarmee scoren wij een ‘goed’ op de gestelde normering van waardering van scores. 

Ouders geven voornamelijk aan dat de kwaliteit van het onderwijs, het pedagogisch handelen en het welbevinden zeer naar tevredenheid is. 

Punt van aandacht is het gebrek aan mogelijkheden om ook één dag in de week onderwijs te volgen in het regulier onderwijs (sociale integratie). 

Daarnaast geeft 3.1% aan meer betrokken te willen worden bij de ontwikkeling van hun kind.

Gemiddeld geven ouders de school het rapportcijfer 8.9.

Als school zetten wij ons dagelijks in voor het welzijn en de ontwikkeling van onze leerlingen. Wij zijn blij dat dit door ouders gezien en gewaardeerd wordt.

De gegevens worden gedeeld met het team en met de MR, waarbij wij doorborduren op de zaken die goed gaan en aandacht besteden aan de punten van aandacht die genoemd worden. 

Medewerkerstevredenheidsonderzoek 

In het kader van Werken met Kwaliteit (WKM) wordt elke 2 jaar een medewerkerstevredenheidsonderzoek gedaan. Het laatste onderzoek is in het schooljaar 2022-2023 afgenomen.

In totaal heeft 63,7% de vragenlijst ingevuld.

Over de hele lijn en ook op onze eigen unit, scoort men hoog op de school specifieke aspecten. De organisatie brede vragen worden minder positief gescoord. 

Hoog scoort met op het stukje autonomie, sociale veiligheid binnen de eigen school en bevlogenheid. Men heeft het gevoel dat zij zinvol werk doet en samen met de collegae de juiste dingen doen. 

Men scoort beduidend lager op het onderdeel werkgeverschap vanuit Kentalis als organisatie. Voornamelijk de waardering van de organisatie naar de medewerkers vraagt aandacht (scoort 6.1).

Audit of inspectie

Eind 2022 heeft onze unit DSH een interne audit gekregen. Alles aspecten van het inspectiekader zijn meegenomen. Wij zijn trots op ons pedagogisch klimaat! 

Door de auditoren werd dit als kracht binnen de organisatie gezien. Er werd aandacht gevraagd voor het aanbod, het cyclimatig werken als doorgaande lijn binnen onze school. Hier hebben wij het afgelopen jaar veel aandacht aan besteed en ook komend schooljaar zullen wij ons richten op het aanbod in de groepen. Om ons aanbod passend bij de vraag van onze doelgroep te houden, blijven wij ook steeds kijken naar de leerlingen op onze school. Wij beschrijven onze ontwikkelpunten met gegevens die ons jaarlijks middels verschillende instrumenten kenbaar gemaakt worden. 

Ontwikkelpunten

Na de input van de data (denkend aan oudertevredenheidsonderzoek, leerlingtevredenheidsonderzoeken, toets resultaten van leerlingen, input van MR en professionals binnen de school), hebben wij op verschillende niveaus de data geanalyseerd. Daarnaast hebben wij de staat van het onderwijs meegenomen en de ambities van Kentalis. Uit deze verschillende bronnen zijn de volgende ontwikkelpunten uit voortgekomen:

  • Focus op de doelgroep; wat hebben onze leerlingen nodig? Hoe sluit ons onderwijs aan bij elk individu? Hoe leren wij steeds meer van en met elkaar? Daarnaast is het ook van belang om als organisatie te kijken naar wat onze medewerkers nodig hebben. Daarbij streven wij naar inclusie. Binnen Kentalis heeft dit komend jaar op verschillende niveaus de aandacht.
  • Het versterken van ons aanbod door middels het 4D-model te blijven ontwikkelen. De vakken mondelinge taal en stellen worden specifiek planmatig bekeken en aangescherpt. Didactische vaardigheden worden verstrekt door middel van teamtraining en collegiale consultaties.
  • In 2025 wordt gestart met NGT B1 niveau voor de nieuwe professionals binnen de school. De voorliggende niveaus zijn dan reeds behaald.
  • Ook werken wij aan een sterkere samenwerking met de ambulante dienst. Komend jaar heeft zowel de ambulante dienst regio Zwolle en regio Enschede, als wij, het delen en versterken van elkaars expertise in het jaarplan staan.