Hoor je niet goed of denk je dat je kind slechthorend of doof is? Wil je weten of je kind een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft? Vraag je arts om advies. Je (huis)arts kan je vervolgens doorverwijzen voor specialistisch onderzoek bij het audiologisch centrum van Kentalis. Hiervoor heb je een verwijsbrief nodig van de (huis)arts.
Volg deze 4 stappen:
- Neem contact op met je arts. Je (huis)arts kan je doorverwijzen voor een onderzoek bij een audiologisch centrum bij jou in de buurt. Zonder een verwijzing kunnen wij geen onderzoek doen.
- De verwijzer stuurt de verwijsbrief naar het audiologisch centrum. Zodra wij de brief hebben ontvangen, krijg je een ontvangstbevestiging en nemen wij contact op om een afspraak in te plannen.
- Vaak vragen wij naar medische gegevens, zoals verslagen van eerder audiologisch, psychologisch of logopedisch onderzoek. Heb je deze gegevens zelf niet? Door een toestemmingsformulier in te vullen, geef je ons toestemming de gegevens op te vragen. Dit formulier krijg je van het audiologisch centrum.
- Je krijgt een schriftelijke bevestiging en routebeschrijving. Let op! Bij je eerste afspraak is een geldig identiteitsbewijs vereist.
Over de verwijzing
De huisarts kan verwijzen naar het audiologisch centrum, maar een verwijzing vanuit het ziekenhuis of consultatiebureau is ook mogelijk.
Let op! Heb je geen verwijzing? Dan is het niet mogelijk om het onderzoek vanuit het basispakket te betalen. Wij kunnen de factuur niet naar je zorgverzekeraar sturen en dan ben je zelf verantwoordelijk voor de betaling. De factuur is gebaseerd op het passantentarief. Dit tarief verschilt per jaar en is afhankelijk van de geregistreerde behandeluren. Bekijk de passantentarieven van 2024 hier.
Neem je legitimatiebewijs mee
Kom je voor de eerste keer naar Kentalis? Neem een geldig identiteitsbewijs mee (van diegene die onderzocht wordt).
We hebben audiologische centra door heel Nederland.
Vergoeding door je zorgverzekeraar
Onderzoek bij ons audiologisch centrum wordt vergoed door je zorgverzekeraar. Dit valt onder het basispakket. Wij hebben met alle zorgverzekeraars contracten gesloten, de factuur wordt door Kentalis betaald. Als je achttien jaar of ouder bent, betaal je een verplicht eigen risico.
Wegblijftarief (no show)
Helaas gebeurt het regelmatig dat afspraken bij onze audiologische centra (AC’s) te laat worden afgezegd of dat iemand niet naar de afspraak komt. Het gevolg is dat we niet iemand anders kunnen helpen, terwijl we wel wachtlijsten hebben. Ook zit het team dan voor niets klaar. Goede audiologische zorg moet voor iedereen beschikbaar zijn. Daarom zetten we onze tijd graag zo goed mogelijk in voor iedereen. We berekenen dan ook sinds 1 november 2021 een wegblijftarief.
Afspraak annuleren of verzetten
Natuurlijk kan het altijd gebeuren dat je niet naar de afspraak kunt komen. Het verzoek is om ons dat minimaal 24 uur van tevoren te laten weten. Dan kunnen we in die tijd nog een afspraak voor iemand anders plannen. Je kunt de afspraak annuleren door te bellen of een mail te sturen naar het AC waar je de afspraak had. Wanneer wij de afzegging niet op tijd ontvangen, zullen we de gereserveerde tijd in rekening gaan brengen.
Wat brengen wij in rekening
Meld je je niet op tijd af (dus 24 uur voor je afspraak) dan brengen wij een wegblijftarief in rekening. De hoogte van dit wegblijftarief is 45,00 euro. Dit bedrag kun je niet verhalen op de zorgverzekering en moet je zelf betalen.