Onderzoek bij een audiologisch centrum

Hoor je niet goed of denk je dat je kind slechthorend of doof is? Of zijn er grote zorgen om de taal- en spraakontwikkeling van je kind? Vraag je arts om advies. Je (huis)arts of een stAR-geregistreerde audicien kan doorverwijzen voor specialistisch onderzoek bij het audiologisch centrum van Kentalis. Hiervoor heb je een verwijsbrief nodig.

Over de verwijzing

De huisarts of een stAR-geregistreerde audicien mag kan verwijzen naar het audiologisch centrum, maar een verwijzing vanuit het ziekenhuis of consultatiebureau is ook mogelijk. 

Let op! Heb je geen verwijzing? Dan vergoedt de zorgverzekeraar het onderzoek niet en kunnen wij de factuur dus niet naar je zorgverzekeraar sturen. Je betaalt het in dit geval zelf. De factuur is dan gebaseerd op het passantentarief. Dit tarief verschilt per jaar en is afhankelijk van de geregistreerde behandeluren. Bekijk de passantentarieven van 2024 hier.

Neem je legitimatiebewijs mee

Kom je voor de eerste keer naar Kentalis? Neem een geldig identiteitsbewijs mee (van diegene die onderzocht wordt).

Onderzoek naar TOS

Vergoeding door je zorgverzekeraar

Onderzoek bij ons audiologisch centrum wordt vergoed door je zorgverzekeraar. Dit valt onder het basispakket. Wij hebben met alle zorgverzekeraars contracten gesloten, de factuur wordt door Kentalis betaald. Als je achttien jaar of ouder bent, betaal je een verplicht eigen risico.

Afspraak annuleren of verzetten?

Natuurlijk kan het altijd gebeuren dat je niet naar de afspraak kunt komen. Laat ons dit dan minimaal 24 uur van tevoren weten. Dan kunnen we in die tijd nog een afspraak voor iemand anders plannen. 

Wil je je afspraak afzeggen of verzetten? Bel of mail dan naar het audiologisch centrum van Kentalis waar je de afspraak hebt.

Wegblijftarief als je niet naar de afspraak komt

Zeg je je afspraak niet op tijd af (24 uur voor je afspraak), dan brengen wij een wegblijftarief in rekening. Dit is 45,00 euro. De zorgverzekeraar vergoedt dit bedrag niet. 

Helaas gebeurt het regelmatig dat afspraken te laat worden afgezegd of dat iemand niet naar de afspraak komt. Het gevolg is dat we niet iemand anders kunnen helpen, terwijl we wel wachtlijsten hebben. Ook zit het team dan voor niets klaar. Goede audiologische zorg moet voor iedereen beschikbaar zijn. Daarom zetten we onze tijd graag zo goed mogelijk in voor iedereen. We berekenen daarom sinds 1 november 2021 een wegblijftarief.

We hebben audiologische centra door heel Nederland.