Inleiding
Geachte ouder/verzorger,
Er bestaat een algemene schoolgids en een school specifieke schoolgids. De algemene schoolgids beschrijft het onderwijs van Kentalis. De informatie is bedoeld voor ouders en verzorgers* van kinderen die naar één van de scholen van Kentalis gaan of die via de ambulante dienstverlening ondersteuning krijgen op een school in de buurt.
Iedere school heeft ook een eigen school specifieke schoolgids en er is een app met informatie. De app kan bij de school worden opgevraagd. De scholen en de ambulante dienstverlening vallen onder Stichting Kentalis Onderwijs.
* Overal in de schoolgids waar ouders worden genoemd, worden ook verzorgers bedoeld.
Jaarkalender met praktische info
Naast deze (deel-)schoolgids is er een jaarkalender met belangrijke informatie, zoals de data van de schoolvakanties. U ontvangt deze kaart aan het begin van het schooljaar.
In deze schoolgids vindt u informatie over Kentalis College Zoetermeer. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het deel Kentalis Schoolgids Algemeen. We gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind en vinden het heel belangrijk dat uw kind zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. U leest in deze gids meer over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig op school uit. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen hebt over ons onderwijs.
Onze visie
Kentalis Onderwijs Zoetermeer is een scholengemeenschap met verschillende onderwijseenheden. Kentalis Onderwijs Zoetermeer (KOZ) gaat uit van de visie van Kentalis bij onderwijs en begeleiding van haar leerlingen, zie verder de Algemene Kentalis Schoolgids.
Het best mogelijke onderwijs proberen wij waar te maken door aan te sluiten bij de mogelijkheden van de leerlingen. Als onderwijs alleen niet genoeg is om deze doelen te bereiken, dan betrekken wij zorg en andere instanties, zodat de leerlingen het beste uit zich zelf halen.
Onze scholengemeenschap wordt bevolkt door leerlingen en medewerkers uit diverse culturen, met verschillende levensovertuigingen en religies. Iedereen is welkom op onze school. We hebben respect voor elkaars achtergronden. Wij vinden de 'ontmoeting' belangrijk.
Onze leerlingen
Kentalis College Zoetermeer (KCZ) biedt speciaal onderwijs aan leerlingen van 12 tot 18 jaar. De leerlingen hebben naast een auditieve en/of communicatieve beperking, vaak een algehele achterstand in de ontwikkeling ( <IQ70). Er kan sprake zijn van bijkomende problematiek, zoals aan autisme verwante stoornissen, gedragsproblemen, een syndroom, motorische problemen, medische beperkingen en/of een visusbeperking ( doof blind)
Zorg voor Doof blinde leerlingen
Sommige leerlingen hebben een beperking in horen én zien. Dat noemen we doofblindheid. De oorzaak verschilt per persoon. Leerlingen met bijvoorbeeld het syndroom van Usher of Charge hebben vaak extra hulp nodig. Op het Kentalis College is veel kennis over doofblindheid. We werken samen met Visio, Bartiméus en het doofblindteam van Kentalis Zoetermeer. In de klas worden aanpassingen gedaan zoals vergroting, goede verlichting of vaste zitplaatsen en looproutes. Ons gebouw is ingericht op visuele beperkingen, met contrastkleuren op de trap, deuren en handels en vaste looproutes.
Alle leerlingen die bij ons naar school gaan hebben een arrangement. Een onderwijsarrangement betekent dat dove- en slechthorende leerlingen naar een school voor speciaal onderwijs kunnen. Een ondersteuningsarrangement houdt in dat leerling ondersteuning krijgen in het regulier onderwijs.
Er zijn op het KCZ verschillende uitstroomniveaus variërend van dagbesteding tot vrije arbeid. Daarnaast biedt het KCZ, voor leerlingen die daarvoor in aanmerking komen, een MBO entreeopleiding in samenwerking met het reguliere MBO niveau 1.
De groepen van VSO CMB/DB bestaan uit vier tot negen leerlingen. In onderwijs en begeleiding wordt de leerkracht bijgestaan door een onderwijsassistent. Met onderwijs en de begeleiding sluiten wij aan bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Waar mogelijk worden de leerkrachten bijgestaan door een onderwijsassistent en/of leraarondersteuner.
(Extra) Ondersteuning
Voor meer informatie over de schoolondersteuningsprofielen verwijzen wij u naar de Algemene Schoolgids hoofdstuk Schoolondersteuningsprofielen.
Zorgniveaus binnen het onderwijs
Niet alle leerlingen volgen het onderwijs zonder problemen. Sommige leerlingen hebben meer tijd nodig om de lesstof te begrijpen, hebben een andere aanpak nodig of ervaren moeilijkheden met gedrag of welbevinden. Denk aan onderwerpen zoals taal, lezen, rekenen, zelfredzaamheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, leren leren en gedrag of psychisch welzijn.
De leerkracht is degene die als eerste merkt dat een leerling ergens moeite mee heeft. Als een leerling de doelen uit het ontwikkelingsperspectief (OPP) niet haalt of als er zorgen zijn over het gedrag of welbevinden, wordt er extra begeleiding gestart. Dit noemen we het zorgtraject.
Er zijn vier zorgniveaus: niveau 0 (basisaanbod), niveau 1, niveau 2 en niveau 3.
Zorgniveau 0 – Basisaanbod
De leerling volgt het onderwijs zoals afgesproken in het OPP. De leerkracht volgt de ontwikkeling van de leerling door te observeren en toetsen af te nemen. Het OPP wordt één keer per jaar opgesteld en twee keer per jaar geëvalueerd in een gesprek met de ouders/verzorgers. Als de leerkracht merkt dat een leerling de doelen niet haalt of als er zorgen zijn over gedrag of welbevinden, dan krijgt de leerling extra aandacht. Dat noemen we zorgniveau 1.
Zorgniveau 1 – Extra hulp van de leerkracht
De leerkracht geeft de leerling extra ondersteuning. In het OPP komt een hulpplan te staan met duidelijke doelen en aanpak, bijvoorbeeld verlengde instructie of aanpassingen in lesstof of begeleiding. Deze hulp gebeurt in de klas en wordt gegeven door de leerkracht zelf.
Na een half schooljaar wordt gekeken hoe het gaat. De leerling wordt opnieuw geobserveerd of getoetst en de leerkracht maakt een evaluatie. Als blijkt dat de extra hulp niet genoeg is, bespreekt de leerkracht dit met de intern begeleider. Dan gaat zorgniveau 2 in.
Zorgniveau 2 – Extra hulp met ondersteuning
De leerling krijgt extra hulp, met ondersteuning van de intern begeleider of een gedragskundige. Samen met de leerkracht wordt een hulpplan opgesteld. De intern begeleider, logopedist of gedragskundige kan helpen bij de uitvoering van dit plan.
De leerling krijgt bijvoorbeeld meerdere keren per week extra ondersteuning in de klas, zoals drie keer twintig minuten hulp bij lezen of rekenen. De ouders/verzorgers krijgen een kopie van het hulpplan.
Na een half jaar volgt opnieuw een toets of observatie, en wordt het hulpplan geëvalueerd. Als er nog steeds te weinig vooruitgang is, volgt zorgniveau 3.
Zorgniveau 3 – Inzet van deskundigen
Er wordt een beroep gedaan op de Commissie van Leerlingenzorg (CvL) en, als nodig, externe zorgverleners. Er kan verdiepend onderzoek worden gedaan. De CvL geeft een advies over de beste aanpak voor de leerling.
Op basis van dit advies wordt een nieuw hulpplan op niveau 3 gemaakt. De intern begeleider of gedragskundige bespreekt dit plan met de leerkracht en ouders, die ook een kopie ontvangen. De leerling krijgt intensieve begeleiding in de klas, zoals eerder beschreven.
Na een half jaar wordt opnieuw gekeken hoe het gaat. Bij voldoende vooruitgang kan de leerling terug naar zorgniveau 0, 1 of 2. Als de resultaten nog onvoldoende zijn, zijn er verschillende vervolgstappen mogelijk:
- Het uitstroomprofiel van de leerling wordt aangepast.
- De leerling wordt verwezen naar een andere afdeling.
- De leerling wordt doorverwezen naar een ander type onderwijs of naar zorg.
De evaluatie van het hulpplan en de mogelijke vervolgstappen worden altijd besproken met de ouders. Als er sprake is van acute problemen, kunnen sommige zorgniveaus worden overgeslagen.
Logopedie
Op het Kentalis College Zoetermeer werken twee logopedisten. Leerlingen kunnen logopedie krijgen in een groep of alleen, afhankelijk van wat zij nodig hebben en wat hun leerdoelen zijn. Logopedie is niet alleen voor het leren spreken of het verbeteren van de uitspraak. Logopedisten helpen ook met het vergroten van de woordenschat en het maken van goede zinnen. Daarnaast ondersteunen zij bij het gebruik van een spraakcomputer en kunnen zij helpen bij trainingsprogramma’s wanneer een leerling leert eten. De logopedie wordt op school gegeven.
Fysiotherapie
Het Kentalis College Zoetermeer werkt nauw samen met fysiotherapeuten hier op de locatie. Zij zijn een externe partner waar wij mee samen werken. Leerlingen die fysiotherapie nodig hebben, kunnen dit op school krijgen. Zij krijgen dan toestemming om tijdens schooltijd naar de fysiotherapeut te gaan. Dit gebeurt alleen als het past bij hun leerdoelen en wat zij nodig hebben.
Overzicht hulpverleners en instanties waarmee we samenwerken:
GGMD is de afkorting van Geestelijke Gezondheidszorg en Maatschappelijke Dienstverlening.GGMD helpt mensen die doof, slechthorend of doofblind zijn, of moeite hebben met horen en communiceren.Ze bieden bijvoorbeeld hulp bij:
- omgaan met gehoorverlies
- leren communiceren (zoals gebarentaal of spraakafzien)
- problemen thuis, op school of op het werk
- psychische klachten, zoals stress of somberheid
GGMD werkt met deskundigen die veel weten over gehoorproblemen en communicatie
Kentalis Zorg helpt kinderen en volwassenen die moeite hebben met horen, spreken, taal of communicatie.
Bijvoorbeeld mensen die:
- doof of slechthorend zijn
- een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben
- doofblind zijn
- moeite hebben met communiceren door een beperking
Kentalis biedt:
- onderzoek en diagnose
- logopedie en therapie
- begeleiding thuis, op school of op een Kentalis-locatie
- advies aan ouders, scholen en hulpverleners
Het doel van Kentalis is om mensen te helpen beter te communiceren en mee te doen in de samenleving.
Visio helpt kinderen en volwassenen die slechtziend of blind zijn.
Bij Visio kun je terecht als je moeite hebt met zien, bijvoorbeeld door een oogziekte of slecht werkende ogen.
Visio biedt:
- onderzoek en advies bij slechtziendheid of blindheid
- hulpmiddelen, zoals een loep of spraaksoftware
- training om beter om te gaan met slecht zicht (bijvoorbeeld leren lezen, lopen of koken)
- hulp op school, werk of thuis
- ondersteuning voor ouders, leraren en begeleiders.
Het doel van Visio is dat mensen met een visuele beperking zo zelfstandig mogelijk kunnen leven.
Bartiméus helpt kinderen en volwassenen die slechtziend of blind zijn.Als je niet (goed) kunt zien, kan Bartiméus helpen met:
- onderzoek en advies over je ogen en wat je nog wel kunt zien
- hulpmiddelen, zoals een brailleleesregel of vergrotingssoftware
- training, bijvoorbeeld in leren lopen met een taststok of zelfstandig leren wonen
- ondersteuning op school, werk of thuis
- begeleiding voor ouders, leraren en andere betrokkenen
Bartiméus helpt mensen om zelfstandig en volwaardig mee te doen in het dagelijks leven.
De woongroep Philadelphia Regenboog is een woonplek voor mensen met een lichte verstandelijke beperking en/of psychische problemen, die ook doof of slechthorend zijn.
Hier krijgen zij:
- hulp bij het dagelijks leven, zoals koken, schoonmaken en zichzelf verzorgen
- begeleiding om zo zelfstandig mogelijk te leven, met aandacht voor communicatie in gebarentaal of andere hulpmiddelen
- steun bij het omgaan met gevoelens en contacten met anderen
- activiteiten om te leren en zich te ontwikkelen, in een veilige en duidelijke omgeving
Medewerkers spreken bijvoorbeeld Nederlands met gebaren of andere manieren die goed passen bij mensen die doof of slechthorend zijn.
Kinderfysiotherapeutisch Centrum Zoetermeer:
Het Kinderfysiotherapeutisch Centrum Zoetermeer is een centrum dat gespecialiseerd is in fysiotherapie voor kinderen en jongeren. Daar helpen kinderfysiotherapeuten kinderen die moeite hebben met bewegen, zoals lopen, rennen, fietsen of schrijven. Ze werken ook met kinderen die bijvoorbeeld problemen hebben met hun houding, spierkracht of evenwicht. De therapie wordt afgestemd op de leeftijd en ontwikkeling van het kind.
Onze grenzen
In beginsel zijn alle leerlingen met het juiste arrangement (afgegeven door de CvO) welkom op onze school.
Dat is ons uitgangspunt.
Onze school kan kinderen basisondersteuning geven en in veel gevallen extra (extra) ondersteuning.
Wij kunnen onderwijs bieden aan leerlingen waarbij de verwachting is dat de communicatie tot ontwikkeling kan komen in een tweetalige (NGT en Nederlands) omgeving. Indien van toepassing kan er in plaats daarvan sprake zijn van totale communicatie. Voor aanname is het voor de CvL van belang om op basis van gesprek en dossier te kunnen bepalen of de Kentalis College Zoetermeer passend onderwijs kan bieden.
Op basis van deze gegevens wordt er ingeschat of er verwacht wordt dat er groei in de communicatie kan plaatsvinden.
Hierbij is het besluit van de CvL bindend.
In deze paragraaf geven we een aantal voorbeelden van leerlingen die we vermoedelijk geen passend onderwijs kunnen geven.
We geven daarmee onze grenzen aan m.b.t. de extra ondersteuning die we kunnen bieden.
Wanneer de begeleiding van een kind meer ondersteuning en zorg vraagt dan wij wellicht kunnen bieden, gaan wij altijd een gesprek aan met de ouders, het SWV en eventueel Jeugdhulp.
Wij kunnen zeer waarschijnlijk geen passend onderwijs geven aan:
1. Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de medeleerlingen
2. Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de leraren/medewerkers
3. Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en ondersteuning nodig hebben
4. Voorwaardelijk is dat een leerling in een groep moet kunnen functioneren, Het Kentalis College Zoetermeer biedt geen fulltime één-op-één begeleiding.
Wanneer bovenstaande situaties zich voordoen na plaatsing, zal er overleg plaatsvinden met ouders om een passende onderwijsplek voor de betreffende leerling te vinden.
Wanneer er geen Op Overeenstemming Gericht Overleg met ouder(s)/verzorger(s) (meer) kan plaatsvinden,
dan wordt er vanuit de school een onderwijsconsulent in geschakeld.
Indien passend bij de situatie wordt het protocol schorsing en verwijdering in gang gezet.
Schoolplan
In het schoolplan staat welke kwaliteit onderwijs en ondersteuning Kentalis biedt. Hierin staat beschreven hoe die gewenste kwaliteit in de dagelijkse praktijk vorm krijgt.
Het Schoolplan 2024-2027 is op te vragen bij de afdelingsdirecteur.
Organisatie van de school
Kentalis Onderwijs Zoetermeer is een scholengemeenschap met verschillende onderwijseenheden en twee verschillende vestigingen.
Kentalis Onderwijs Zoetermeer (SO en VSO)
Meerzichtlaan 300 – 302
2716 NR Zoetermeer
T 079 32 94 500
Kentalis Onderwijs Rijswijk (SO)
Bazuinlaan 4
2287 EE Rijswijk
T 070 39 43 042
I http://www.kentalis.nl
Er wordt onderwijs gegeven aan de volgende doelgroepen
- SO Doof/Doofblind
- SO TOS/SH
- SO CMB/Doofblind (Communicatief Meervoudig Beperkt en Doofblind Meervoudig Beperkt)
- VSO CMB/Doofblind (Communicatief Meervoudig Beperkt en Doofblind Meervoudig Beperkt)
- VSO
Het managementteam van Kentalis Onderwijs Zoetermeer:
- Mark Neerings, afdelingsdirecteur KOZ SO CMB/DB
- Maurice Keane, afdelingsdirecteur KOZ SO TOS/SH Rijswijk
- Eveliene Köhne, afdelingsdirecteur KOZ SO TOS
- Marjan Rakké, afdelingsdirecteur KOZ SO Doof/SH/DB Zoetermeer
- Minke Reijst, afdelingsdirecteur Kentalis College Zoetermeer
- Petra Oostdam, afdelingsdirecteur KOZ Ambulante Dienstverlening
De gebouwen zijn volledig ingericht en aangepast aan de communicatiebehoefte van de leerlingen.
Onderwijsteam
Het team van Kentalis College Zoetermeer bestaat uit ongeveer 50 medewerkers met een grote verscheidenheid aan functies. Onze personeelsleden zijn in functies ingedeeld, waarbij de organisatie en de samenstelling van het schoolteam er als volgt uitziet:
- De afdelingsdirecteur is integraal eindverantwoordelijk;
- De groepsdocent op het KCZ is verantwoordelijk voor en heeft de leiding over een groep;
- Op het KCZ worden lessen zoveel mogelijk gegeven door docenten en is de mentor het aanspreekpunt voor leerlingen, andere leerkrachten en ouders;
- De klassenassistent werkt in alle groepen van het KCZ. Bij de inzet van de klassenassistent wordt gekeken naar groepsgrootte, groepssamenstelling en hulpvraag. In het CMB/DB onderwijs staat op alle groepen een klassenassistent;
- De leraarondersteuner is aanwezig in de klas om de docent te ondersteunen maar heeft daarnaast bevoegdheid om zelf les te geven onder supervisie van de groepsdocent;
- De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en het borgen van de onderwijskwaliteit;
- De logopedist stimuleert, corrigeert en begeleidt de spraak- en taalontwikkeling van de leerlingen, individueel of in groepsverband;
- De orthopedagoog/gedragskundige/psycholoog verricht onderzoek en ondersteunt de leerkrachten bij het opstellen en uitvoeren van een handelingsplan en ondersteunt bij verwijzingen;
- De schoolmaatschappelijk werker ondersteunt ouders/verzorgers, leerkrachten en leerlingen bij het zoeken en verwijzen naar de juiste hulpverleningsinstanties;
- De administratief medewerkers (onder wie managementassistenten) verzorgen de administratie van de school;
- De conciërges verzorgen het gebouw en de huishoudelijke aangelegenheden binnen de school;
- Er zijn personeelsleden met de functie van leerkracht of logopedist, die een speciale taak hebben. Dit zijn bijvoorbeeld de intern begeleider, de vakdocenten, de anti-pestcoördinatoren en de I-coach. Per afdeling kunnen hier verschillen in zijn;
- Ook maakt de school gebruik van externe medewerkers met een specifieke deskundigheid, zoals de fysiotherapeut, de speltherapeut, de schoolarts en de ergotherapeut.
Jaarlijks bieden wij stagemogelijkheden aan onderwijsondersteunende opleidingen en aan onderwijsopleidingen. Uw zoon of dochter kan dan gedurende enkele weken tot een halfjaar te maken krijgen met een stagiaire in de klas. U wordt hierover geïnformeerd door de leerkracht of via onze nieuwsbrieven.
Ziektevervanging
Zie hiervoor het algemene deel van de schoolgids: Lesuitval en opvang.
In zeldzame gevallen zijn wij genoodzaakt een groep thuis te laten blijven.
Rondleiding en inschrijven op onze school
Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit om een kijkje te komen nemen. We laten u de school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie. Heeft u uw zoon of dochter ingeschreven (op grond van de beschikking van de Commissie van Onderzoek), dan kunt u natuurlijk ook een bezoek brengen aan de klas waarin uw kind waarschijnlijk komt.
In de Algemene schoolgids in hoofdstuk Toeleiding en aanmelden staat beschreven hoe u uw zoon of dochter kunt aanmelden.