Onze school

Voorwoord en onze visie

Beste ouder/verzorger,

In deze schoolgids vindt u informatie over SO CMB/DB (De Tamarinde), SO TOS/SH/Doof (De Voorde/Plataan) Zoetermeer en SO TOS/SH (De Voorde) Rijswijk. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het deel Kentalis Schoolgids Algemeen. We gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind en vinden het heel belangrijk dat uw kind zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. U leest in deze gids meer over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig op school uit. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.

Onze visie

Kentalis Onderwijs Zoetermeer (en Rijswijk) is een scholengemeenschap met verschillende onderwijseenheden. Kentalis Onderwijs Zoetermeer (KOZ) gaat uit van de visie van Kentalis bij onderwijs en begeleiding van haar leerlingen, zie verder de Algemene Kentalis Schoolgids.

Het best mogelijke onderwijs maken wij waar door aan te sluiten bij de mogelijkheden van de leerlingen. Als onderwijs alleen niet genoeg is om deze doelen te bereiken, dan betrekken wij zorg en andere instanties, zodat de leerlingen het beste uit zichzelf halen.

Onze scholengemeenschap wordt bevolkt door leerlingen en medewerkers uit diverse culturen, met verschillende levensovertuigingen en religies. Iedereen is welkom op onze school. We hebben respect voor elkaars achtergronden. Wij vinden de 'ontmoeting' belangrijk.

Onze leerlingen

SO TOS (De Voorde) heeft twee afdelingen: één afdeling binnen het Kentalis Zorg- en Onderwijsgebouw in Zoetermeer en één afdeling in Rijswijk. De Voorde TOS biedt speciaal onderwijs aan leerlingen van 4 tot 12 jaar met auditieve en/of communicatieve beperkingen: een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en een IQ hoger dan 70. Bij sommige leerlingen is sprake van bijkomende problematiek, bijvoorbeeld een stoornis in het autistisch spectrum, echter de communicatieproblematiek is primair.

Op SO TOS zitten ook dove leerlingen met een cochleair implantaat (CI). Ons onderwijs sluiten wij aan bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De TOS groepen bestaan uit maximaal veertien leerlingen. 

SO Doof (De Plataan) in Zoetermeer biedt speciaal onderwijs aan leerlingen van 3 tot 12 jaar met een auditieve beperking (doof) en een IQ hoger dan 70. Op De Plataan zitten ook leerlingen met een cochleair implantaat (CI). Deze leerlingen hebben de indicatie doof, omdat zij in het aanvankelijk leerproces veel baat hebben bij taalstimulering, zowel in gebaren(taal) als in gesproken en geschreven Nederlands.. De groepen bestaan uit gemiddeld acht leerlingen.

In Zoetermeer is De Voorde/De Plataan één afdeling.

SO CMB/DB (De Tamarinde) biedt speciaal onderwijs aan leerlingen van 3 tot 12 jaar met naast een auditieve en/of communicatieve beperking of doofblindheid, een algehele achterstand in de ontwikkeling (IQ lager dan 70). Er kan sprake zijn van bijkomende problematiek, zoals aan autisme verwante stoornissen, gedragsproblemen, een syndroom, motorische problemen, medische beperkingen, een visusbeperking. Ons onderwijs en de begeleiding sluiten aan bij de onderwijsbehoeften van deze communicatief meervoudig beperkte (CMB) en doofblinde (DB) leerlingen. Onze leerlingen hebben in vergelijking met leerlingen in het regulier onderwijs een langzamer ontwikkelingstempo en een ander ontwikkelingsverloop. De verschillen tussen de leerlingen zijn groot, bijvoorbeeld in de communicatieve ontwikkeling en de mate van zelfstandigheid. 

De groepsnorm bij SO CMB/DB is vijf leerlingen per groep. Bij leerlingen met doofblindheid kan een kleinere groepsnorm aangehouden worden als dit noodzakelijk is. Er wordt multidisciplinair gewerkt. In onderwijs en begeleiding wordt de leerkracht ondersteund door een klassenassistent. 

Er is een logopedist intensief betrokken bij de klas voor wat betreft Totale Communicatie en het stimuleren van de communicatieve ontwikkeling. De logopedist geeft leerlingen ook individuele behandelingen. Daarnaast is bij alle groepen een gedragskundige en een intern begeleider betrokken. SO CMB/DB De Tamarinde is een school met een ruim verzorgingsgebied.

De leerlingen krijgen individuele logopedie. De leerkrachten en leerlingen maken gebruik van soloapparatuur.

Instromen kan in principe op elk moment in het schooljaar. Voordat een leerling geplaatst kan worden op de Tamarinde, moet een passend onderwijsarrangement zijn afgegeven. Met ouders en verwijzende scholen bespreken wij het meest geschikte moment. Dat is afhankelijk van verschillende factoren.
Gedurende de schoolloopbaan wordt continu geëvalueerd of de Tamarinde de best passende onderwijsplek is voor uw kind. Mocht dit niet meer het geval zijn dan wordt samen met ouders gezocht naar een andere plek die aansluit bij de onderwijsbehoeften van de leerling. Op de leeftijd van 12 jaar maakt een leerling een overstap naar het voortgezet onderwijs en wordt in overleg met ouders gekeken naar een passende vervolgplek.
Advies hiervoor wordt gegeven door de Commissie van Leerlingenzorg (CvL) van de Tamarinde.

Binnen KOZ kan een leerling doorstromen naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs. Er kan ook gekozen worden voor (regulier) voortgezet onderwijs dichtbij huis.
Advies hiervoor wordt gegeven door de Commissie van Leerlingenzorg (CvL).

Schoolondersteuningsprofielen

Voor meer informatie over de schoolondersteuningsprofielen verwijzen wij u naar de Algemene Schoolgids hoofdstuk Schoolondersteunigsprofielen. Hiernaast heeft iedere afdeling een Schoolondersteuningsplan (SOP). Dit is een onderdeel van het Schoolplan 2019-2023. De schoolondersteuningsplannen zijn via deze links in te zien:
-    SOP KOZ so CMB Tamarinde
-    SOP KOZ so De Voorde/Plataan
-    SOP KOZ so De Voorde Rijswijk (Het SOP van De Voorde Rijswijk volgt nog).

Schoolplan

In het schoolplan staat welke kwaliteit onderwijs en ondersteuning Kentalis biedt. Hierin staat beschreven hoe die gewenste kwaliteit in de dagelijkse praktijk vorm krijgt.

Het Schoolplan 2019-2023 is op te vragen bij de afdelingsdirecteur.

 

Organisatie van de school

Kentalis Onderwijs Zoetermeer is een scholengemeenschap met verschillende onderwijseenheden en twee verschillende vestigingen.

Kentalis Onderwijs Zoetermeer
Meerzichtlaan 300 – 302
2716 NR Zoetermeer
T    079 32 94 500

Kentalis Onderwijs Rijswijk
Bazuinlaan 4
2287 EE Rijswijk
T    070 39 43 042
I    http://www.kentalis.nl

Er wordt onderwijs gegeven aan de volgende doelgroepen

  • SO Doof/Doofblind
  • SO TOS/SH
  • SO CMB/Doofblind (Communicatief Meervoudig Beperkt en Doofblind Meervoudig Beperkt)
  • VSO CMB (Communicatief Meervoudig Beperkt)
  • VSO Praktijkroute

Het managementteam van Kentalis Onderwijs Zoetermeer:

  • Sacha van de Graaf, afdelingsdirecteur KOZ SO CMB/DB
  • John de Gelder, afdelingsdirecteur KOZ SO TOS/SH Rijswijk
  • Eveliene Köhne, afdelingsdirecteur SO TOS/SH/Doof/DB Zoetermeer
  • Vacature, afdelingsdirecteur KOZ VSO CMB/DB en Praktijkroute
  • Petra Oostdam, afdelingsdirecteur KOZ Ambulante Dienstverlening

De gebouwen zijn volledig ingericht en aangepast aan de communicatiebehoefte van de leerlingen.

Onderwijsteam

Het team van KOZ bestaat uit ongeveer 250 medewerkers met een grote verscheidenheid aan functies. Onze personeelsleden zijn in functies ingedeeld, waarbij de organisatie en de samenstelling van het schoolteam er als volgt uitziet:

  • De afdelingsdirecteur is integraal eindverantwoordelijk; 
  • De afdelingscoördinator is verantwoordelijk voor de coördinatie van de dagelijkse gang van zaken; 
  • De groepsleerkracht op het SO is verantwoordelijk voor en heeft de leiding over een groep;
  • De klassenassistent werkt in alle groepen van het SO. Bij de inzet van de klassenassistent wordt gekeken naar groepsgrootte, groepssamenstelling en hulpvraag. In het CMB/DB onderwijs staat op alle groepen een klassenassistent;
  • De leraarondersteuner is aanwezig in de klas om de leraar te ondersteunen maar heeft daarnaast bevoegdheid om zelf les te geven onder supervisie van de groepsleerkracht;
  • De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en het borgen van de onderwijskwaliteit;
  • De logopedist stimuleert, corrigeert en begeleidt de spraak- en taalontwikkeling van de leerlingen, individueel of in groepsverband;
  • De orthopedagoog/gedragskundige/psycholoog verricht onderzoek en ondersteunt de leerkrachten bij het opstellen en uitvoeren van een handelingsplan en ondersteunt bij verwijzingen;
  • De schoolmaatschappelijk werker kan advisering, ondersteuning en kortdurende hulpverlening bieden aan ouders en kinderen.
  • De administratief medewerkers (onder wie managementassistenten) verzorgen de administratie van de school;
  • De conciërges verzorgen het gebouw en de huishoudelijke aangelegenheden binnen de school;
  • Er zijn personeelsleden met de functie van leerkracht of logopedist, die een speciale taak hebben. Dit zijn bijvoorbeeld de intern begeleider, de remedial teacher, de coördinator logopedie, de vakleerkracht bewegingsonderwijs, de ambulant begeleider, de NGT-leerkracht en de I-coach. Per afdeling kunnen hier verschillen in zijn;
  • De school maakt ook gebruik van externe medewerkers met een specifieke deskundigheid, zoals de fysiotherapeut, de speltherapeut, de “shadow”, de schoolarts en de ergotherapeut.
  • Jaarlijks bieden wij stagemogelijkheden aan onderwijsondersteunende opleidingen en aan onderwijsopleidingen. Uw kind kan dan gedurende enkele weken tot een halfjaar te maken krijgen met een ‘extra juf of meester’ in de klas. U wordt hierover geïnformeerd door de leerkracht of via onze nieuwsbrieven.

Ziektevervanging

Zie hiervoor het algemene deel van de schoolgids: Lesuitval en opvang.
In zeldzame gevallen zijn wij genoodzaakt een groep thuis te laten blijven.

Rondleiding en inschrijven op onze school

Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit om een kijkje te komen nemen. We laten u de school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie. Heeft u uw kind ingeschreven (op grond van de beschikking van de Commissie van Onderzoek), dan kunt u natuurlijk ook een bezoek brengen aan de klas waarin uw kind waarschijnlijk komt. In de Algemene schoolgids in hoofdstuk Toeleiding en aanmelden staat beschreven hoe u uw kind kunt aanmelden.