Kentalis Guyotschool VSO CMB Vries

Bij de Guyotschool voor voortgezet speciaal onderwijs communicatief meervoudig beperkt (vso cmb/db) in Vries volgen slechthorende en dove leerlingen en leerlingen die beperkt zijn in horen en zien (db), van 12 tot 18 jaar, speciaal voortgezet onderwijs (cluster 2). Naast een auditieve beperking zijn er ook nog andere beperkingen zoals een verstandelijke beperking, een fysieke beperking, een gedragsmatige beperking of een stoornis of syndroom. Omdat er sprake is van meerdere beperkingen is er zeer intensieve begeleiding en inzet van specialisten. We vinden het belangrijk dat een kind zich thuis voelt op school, in zichzelf gelooft, zich goed kan ontwikkelen en leert omgaan met zijn of haar beperkingen. We zijn een tweetalige school waar zowel aandacht is voor Nederlands als Nederlandse gebarentaal. Zo nodig wordt totale communicatie ingezet. Het onderwijsaanbod is gericht op werken, wonen, welzijn.

Onze leerlingen

Onze cmb/db leerlingen zijn tussen de twaalf en achttien jaar. Naast dat de leerling een auditieve beperking heeft, zijn er ook nog andere beperkingen zoals een verstandelijke beperking, een fysieke beperking, een gedragsmatige beperking of syndroom; een communicatief meervoudige beperking.

Voortgezet onderwijs

De Kentalis Guyotschool voor vso cmb/db kan een vervolg zijn op de Kentalis Guyotschool voor so cmb/db (speciaal basis onderwijs).
Leerlingen volgen bij de Guyotschool vso cmb/db speciaal onderwijs op maat. De leerkrachten sluiten aan bij het niveau, de communicatiemogelijkheden en de talenten van het kind. Het onderwijs is specialistisch en regelmatig een-op-een. Zelfredzaamheid is een belangrijk thema. Leerlingen die bij ons speciaal voortgezet onderwijs volgen bereiden we voor op een vorm van dagbesteding of indien mogelijk beschutte arbeid. Naast de gewone vakken als rekenen, taal en burgerschap, bieden wij de leerlingen praktijkvakken aan zoals techniek en groen.
Veel leerlingen hebben naast onderwijs ook zorg nodig. Onderwijs- en zorgmedewerkers werken daarom nauw samen op school.

Leren communiceren

Iedere leerling heeft een eigen manier van communiceren. Sommige kinderen praten niet of nauwelijks, maar leren zich bijvoorbeeld te uiten met pictogrammen of gebaren. We bepalen samen wat bij het kind past. We werken met de methodiek ‘totale communicatie’.

Sociaal emotionele ontwikkeling

Leerlingen binnen cluster 2 onderwijs zijn, vanwege hun communicatieve beperking, extra kwetsbaar op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling. En dan komen ze ook nog in de pubertijd. Een belangrijk uitgangspunt binnen de school is dat een leerling die niet lekker in zijn vel zit, ook niet goed kan leren. Daarom hebben wij extra aandacht voor het psychisch welbevinden van onze leerlingen, het sociaal en emotioneel functioneren en de seksuele ontwikkeling. Dit doen we door vroegsignalering, speciale leerlijnen en meetinstrumenten gedurende de schoolcarrière. Als het nodig is, werken we samen met zorgprofessionals van Kentalis of bijvoorbeeld de GGMD.

Aanmelden

Is het kind doof en heeft hij of zij een meervoudige beperking? Dan kan het kind vanaf twaalf jaar bij ons terecht. Ben je benieuwd naar onze school? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of een rondleiding. 

Voor speciaal onderwijs heeft je kind een onderwijsarrangement nodig. Voor vragen of meer informatie hierover kun je terecht bij aanmelden onderwijs.