Inclusief onderwijs in Ivoorkust: Kentalis International Foundation geeft training

Foto van de deelnemers en trainers

Eind 2024 is Kentalis International Foundation, in samenwerking met lokale partner RIP-EPT, een project gestart in Ivoorkust. Dit project richt zich op het verbeteren van de leesvaardigheid van dove kinderen en het trainen van lokale trainers en leraren in technieken om dove kinderen te betrekken in hun inclusieve, vaak grote klassen. De training richt zich op het verbeteren van de lees- en schrijfvaardigheden van dove en slechthorende leerlingen.

De trainingsweken in Abidjan, Ivoorkust, zijn inmiddels afgerond. Een groep toegewijde trainers van leraren ontving gespecialiseerde training om leerlingen die doof of slechthorend zijn beter te ondersteunen. Aangezien er slechts één officiële school voor doven in het land is, voorziet deze training in een cruciale behoefte in het onderwijssysteem.

Hoewel er inclusieve scholen zijn, biedt de gewone klas lang niet altijd de juiste ondersteuning voor kinderen met gehoorverlies. Een ander obstakel is het gebrek aan gebarentolken en de afwezigheid van een officiële gebarentaal in het land. Momenteel wordt vaak American Sign Language met variaties gebruikt.

Training in de Reading Method for Early Literacy

Alle deelnemers aan de training volgden eerst onze e-learningcursussen in de Reading Method for Early Literacy (RMEL), de leesmethode van Kentalis die speciaal is aangepast aan de mondiale context waarin Kentalis International Foundation werkt.

Na de e-learning volgde op-locatietraining in januari en februari, verzorgd door projectleider Marloes Williams en onze experts Ank Willems en Dominique Smit-Meijer.

Dominique vertelt: "Voor Kentalis International Foundation ben ik in januari en februari met collega’s Ank en Marloes naar Ivoorkust afgereisd. Dit was de eerste keer dat we de RMEL in een Franstalig land uitrolden en dat was talig een flinke uitdaging. Al het lesmateriaal en ook de PowerPoints voor de experts en de deelnemers waren vertaald. Beide weken waren taaltolken Engels-Frans aanwezig, maar het was fijn om ook zelf wat Frans te kennen. Mijn woordenschat Frans is tijdens dit project in elk geval flink uitgebreid met vaktermen en afkortingen."

"Alle deelnemers waren dankbaar voor onze komst en ontzettend leergierig. Ik heb veel respect gekregen voor hoe zij met weinig mogelijkheden en middelen hun onderwijs vormgeven. Elke onderwijzer die ik daar heb ontmoet heeft hart voor zijn vak en bij menig '2 minutes of fame' gepresenteerd door de deelnemers dacht ik: zo’n leerkracht wil je toch als kind voor de klas!"

De '2 minutes of fame' is een stukje presentatie dat in de training wordt gebruikt om de methodes en technieken goed over te brengen. Ook wordt in de training gebruikgemaakt van consolideerspelletjes, die goed werken om nieuwe gebaren aan te leren en te doceren.

Na de op-locatietraining in februari zit het trainingsgedeelte van het project erop. De trainers van leraren zijn nu in staat om andere onderwijzers te trainen, wat een grotere impact zal hebben op het onderwijssysteem in het hele land.

Zoals in elk land waar we actief zijn, stopt ons werk niet na een training. In samenwerking met de lokale partnerorganisatie zoeken we naar manieren om de methodiek, in dit geval de RMEL, te verankeren in het nationale curriculum, vaak via lokale organisaties en de overheid. We blijven dus actief in Ivoorkust!