Door intensief samen te werken met reguliere scholen, kunnen we regulier en speciaal onderwijs vaak combineren. Dat doen we in verschillende steden. Zo krijgen kinderen die bijvoorbeeld een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of gehoorverlies hebben, onderwijs op maat. Kinderen gaan bijvoorbeeld naar een school-in-school of mediumsetting.
Mediumsetting: samen naar één reguliere school
Op verschillende plaatsen in Nederland werkt Kentalis nóg nauwer samen met een reguliere school. Dit heet een mediumsetting. Op zo’n reguliere school zitten minimaal vijf leerlingen die bijvoorbeeld gehoorverlies of TOS hebben. Zij volgen het reguliere lesprogramma in een reguliere klas. Het hele schoolteam weet dankzij scholing wat deze leerlingen nodig hebben in de klas. Ook werken er meerdere deskundigen van Kentalis bij een mediumsetting. Voor deze vorm van onderwijs is een ondersteuningsarrangement nodig.
Speciale school in een reguliere school
Sommige speciale scholen van Kentalis zijn gevestigd in een reguliere school. Dit noemen we een school-in-schoolsetting. De leerling krijgt het speciaal onderwijs dat hij of zij nodig heeft, maar heeft ook veel contact met leerlingen van de reguliere school. Soms kan de leerling doorstromen naar de reguliere school in hetzelfde gebouw. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders en de reguliere school. Om onderwijs te volgen op een speciale school heeft de leerling een onderwijsarrangement nodig.
'Makkelijk over drempels stappen'
Kentalis Compas College in Oss is een mooi voorbeeld van een school-in-school. Schooldirecteur Erik Schraven: “Doordat ze in één gebouw zitten, stappen leerlingen makkelijker over drempels heen. Ze maken meer vrienden en voelen zich geen uitzondering.” Lees het hele interview over Kentalis Compas College in Oss en het verhaal van leerling Mitchell.