Michael Haan: ‘Wat je geeft, krijg je ook terug en dat is zo mooi aan mijn werk’

Foto van Michael Haan in de gymzaal

Michael werkt als gymnastiekdocent op de Kentalis cluster 2-scholen De Skelp in Drachten en de Tine Marcusschool in Emmen. Tijdens zijn gymlessen zet hij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) letterlijk in beweging. Michael is ervaringsdeskundige TOS en zat in zijn jeugd op De Skelp en op de Dr. J. de Graafschool in Groningen. Hij weet uit eigen ervaring welke hordes kinderen met TOS soms te nemen hebben en hij weet als geen ander hoe je hen het best een steuntje in de rug kan geven.

Na zijn basis- en middelbare schooltijd doorliep Michael de opleiding Alfa-College mbo Sport & Bewegen en de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (hbo). Met zijn bachelor daarvan op zak ging Michael ‘back to his roots’, want drie jaar geleden kon hij meteen aan de bak bij de Tine Marcusschool in Emmen en een jaar later ook bij De Skelp in Drachten. De cirkel is rond!

Door vertrouwen meer succes ervaren

Michael: ‘’Ik zag de rubriek ‘Werkhelden’ op social media van Kentalis voorbijkomen en dacht meteen ‘dát is iets voor mij’. Waarom? Omdat ik mijn eigen ervaring als leerling met TOS meeneem in de manier waarop ik nu zelf les geef aan kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Omdat ik die ervaring als kind had, kan ik me heel goed voorstellen hoe deze kinderen zich in sommige situaties kunnen voelen. Daar kan ik in mijn gymlessen goed op inspelen. Het leukste aan mijn werk vind ik de connectie en interactie met de kinderen, daar steek ik veel energie in. Ik zorg er altijd voor dat ze worden gezien en gehoord en laat mijn interesse in hen blijken. Zo gaaf om te zien dat ze daardoor steeds meer vertrouwen krijgen en successen ervaren. Dan zie ik ze echt stralen. Ik zeg altijd maar zo: wat je geeft, krijg je ook terug.

Zo kom ik in contact

Ik sta met veel enthousiasme en vertrouwen voor de groep en als ik dan weer zie dat een kind een stapje verder in zijn of haar ontwikkeling is, ben ik dankbaar voor het werk dat ik mag doen. Laatst was een leerling geëmotioneerd tijdens een bewegingsoefening in de gymles. Hij was boos en vloog alle kanten op. Ik constateerde dat en liep vervolgens rustig naar hem toe. Toen ging ik gehurkt bij hem zitten, om niet van bovenaf, maar op gelijke hoogte met hem te communiceren. Ik praatte heel langzaam en rustig met hem en ik merkte dat zijn hartslag en ademhaling gelijk omlaag gingen. Hij was weer aanspreekbaar en dat vond ik een heel mooi moment. Ook heb ik wel leerlingen die in eerste instantie niet zo zelfstandig zijn en veel sturing van mij nodig hebben. Wat ik dan vaak doe, is laten zien wat de bedoeling is, in plaats van alleen vertellen. Daarmee zorg ik ervoor dat die leerlingen stapsgewijs steeds minder sturing nodig zullen hebben en zelf aan de slag gaan. Dagelijks ga ik met een goed gevoel naar huis, want ik heb heel veel plezier in mijn werk. Wat voor dat goede gevoel zorgt? Dat is als een leerling succeservaringen beleeft en kan benoemen wat hij of zij geleerd heeft. Ook de interactie die we samen hebben zorgt voor een goede band met de leerling. En daar spring ik dan weer van over de bok!’’

Werkheld

Ook Michael’s directeuren vinden hem een echte Werkheld. Egbert Zwolle, directeur De Skelp Drachten: “Jij bent een werkheld omdat jij een voorbeeld bent voor onze leerlingen. Jij laat iedere dag weer zien dat je ondanks TOS veel in je leven kunt bereiken.”

Nelleke Steunebrink, directeur De Tine Marcusschool Emmen: “Je bent een rolmodel TOS voor onze doelgroep. De gymlessen zijn passend bij de leerstrategieën  van de school. Je zet de Tine Marcusschool Emmen op de kaart! Dit door te netwerken in Emmen en omgeving. Door bijvoorbeeld samenwerkingen aan te gaan met de gemeente Emmen en buurtsportcoaches voor o.a. naschoolse sportactiviteiten, schaatsen en schoolvoetbal.”