Erik (16) was onzeker in de klas door zijn slechthorendheid. Daarom kreeg hij hulp. In een speciale groep kon hij lastige situaties oefenen. “Ik durf nu meer en maak makkelijker vrienden.”
“Ik vind het af en toe vervelend dat ik slechthorend ben, maar met mijn hoorapparaat in gaat het goed. Het maakt mij niet meer zo onzeker. Vroeger wel. Als ik iets niet goed hoorde, deed ik net alsof ik het wel had begrepen. Ik had weinig zelfvertrouwen. Daardoor was ik heel stil in de klas en vond ik het moeilijk om gesprekken te voeren.
Samen oefenen
Ik ben blij dat ik extra hulp heb gekregen in een groep met andere jongeren, ik ben er anderhalf jaar geweest. Iedereen was er aardig, dus ik vond het gezellig en leerde veel. We deden rollenspellen en oefenden gesprekjes. Ik weet nu hoe je een gesprek kunt beginnen en eindigen en dat het aan het eind van een gesprek goed is om te laten merken dat je alles hebt gezegd en begrepen en dat je wat anders gaat doen.
Meer zelfvertrouwen
Ik weet ook beter hoe ik iets navraag als ik het niet goed heb gehoord. Eigenlijk heb ik gewoon meer zelfvertrouwen gekregen. Ik durf meer en vind het gemakkelijker om mensen aan te spreken en dus ook om vrienden te maken. Daar ben ik vooral blij mee, want dat wilde ik heel graag leren.”
Zorg op maat
We helpen kinderen en tieners die bijvoorbeeld moeite hebben met sociale situaties of het accepteren van hun slechthorendheid. We bieden zorg op maat, individueel of in een groep.
De naam in dit verhaal is om privacyredenen gefingeerd.